قیمت آیفون ۱۲ با نمایشگر ۵.۴ اینچی ممکن است در محدوده ۷۰۰ دلار باشد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

امسال انتظار نمی‌رود که اپل بیش از پنج آیفون جدید معرفی کند. یکی از آن‌ها آیفون SE 2020 بود که چند روز پیش رونمایی شد. چهار آیفون دیگر شامل آیفون ۱۲ استاندارد ۵.۴ اینچی، دو آیفون ۶.۱ اینچی (آیفون ۱۲ مکس و آیفون ۱۲ پرو) و یک آیفون ۱۲ پرو مکس ۶.۷ اینچی معرفی خواهند بود.

هر چهار مدل آیفون ۱۲ از نمایشگر OLED و چیپست ۵ نانومتری A14 بهره خواهند برد و قابلیت ۵G نیز خواهند داشت. در بین آن‌ها، آیفون ۱۲ با نمایشگر ۵.۴ اینچی از همه جالب‌تر است، برای اینکه دارای فرم فکتور کاملا جدیدی خواهد بود و از نظر اندازه، بین آیفون SE جدید با نمایشگر ۴.۷ اینچی و آیفون‌های ۱۲ با نمایشگر ۶.۱ اینچی قرار خواهد گرفت و سخت‌افزار قدرتمندتری نسبت به SE ارائه خواهد کرد.

هرچند ممکن است بازار بزرگی برای آیفون ۵.۴ اینچی وجود داشته باشد، اما اپل در واقع می‌خواهد با معرفی آن، خلاء موجود در بین آیفون‌ها را پر کند. اینکه آیا این دستگاه موفق خواهد بود یا نه، بستگی زیادی به قیمت آن خواهد داشت.

قیمت و نمایشگر آیفون ۱۲ استاندارد ۵.۴ اینچی

به تازگی مجله فناوری The Elec مصاحبه‌ای با لی چونگ هون (Lee Chung-hoon)، تحلیلگر موسسه UBI Research انجام داده و از او درباره پنل‌های OLED که در آیفون های امسال استفاده خواهند شد پرسیده است.

لی پیش‌بینی کرده است که امسال به خاطر شیوع ویروس کرونا، تعداد آیفون‌های فروش رفته، از ۲۰۰ میلیون دستگاه در سال گذشته به ۱۶۰ میلیون دستگاه کاهش خواهد یافت. از آنجاییکه امسال چهار آیفون جدید با نمایشگر OLED معرفی خواهد شد، لی انتظار دارد که نصف فروش‌ها مربوط به این هندست‌ها باشد.

بنابراین به نظر لی، امسال ۸۰ میلیون پنل OLED توسط سامسونگ و ال جی برای استفاده در آیفون‌های ۱۲ عرضه خواهد شد و اگر ظرفیت تولید این دو شرکت محدود باشد، بخشی از پنل‌ها را کمپانی BOE چین که بیشتر با شرکت‌های هواوی یا شیائومی کار می‌کند خواهد ساخت.

سال گذشته، سامسونگ ۴۸ میلیون نمایشگر OLED برای اپل عرضه کرد و انتظار می‌رود که امسال تعداد آن‌ها ۱۰ الی ۱۵ میلیون دستگاه دیگر افزایش یابد. ال جی هم احتمالا ۱۲ الی ۱۵ میلیون پنل OLED برای آیفون‌های ارزان‌تر و تعمیرات تولید خواهد کرد، و اگر BOE هم به این جمع بپیوندد ممکن است تا ۸ میلیون نمایشگر OLED برای اپل بسازد.

به نظر لی، یک راه برای افزایش فروش‌های آیفون، معرفی آیفون‌های OLED بیشتر با قیمت حدود ۷۵۰ دلار است و این دقیقا همان قیمتی است که انتظار می‌رود آیفون ۱۲ با نمایشگر ۵.۴ اینچی با آن عرضه گردد.

پایین آوردن قیمت گوشی نیاز به پایین آوردن قیمت قطعات آن دارد و نمایشگر هم یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. از آنجاییکه سازندگان پنل به ندرت قیمت‌های خود را پایین می‌آورند (به‌ویژه در مورد پنل‌های OLED)، بنابراین اپل باید به دنبال راهکار دیگری برای کاهش هزینه‌‌ نمایشگر آیفون ۵.۴ اینچی باشد. این راهکار می‌تواند استفاده از نمایشگر Y-Octa سامسونگ باشد؛ اما استفاده از این پنل، از یک طرف وابستگی اپل را به سامسونگ بیشتر خواهد کرد و از طرفی هم صفحه لمسی آن نیاز به یک لایه اضافه‌تر نسبت به پنل OLED خواهد داشت.

به هر حال، اپل ممکن است با به کار گیری یک فناوری نمایشگر ارزان‌تر و کاهش سایز نمایشگر بتواند به محدوده قیمت ۷۰۰ الی ۷۵۰ دلار برای آیفون ۱۲ استاندارد ۵.۴ اینچی دست یابد.

انتظار می‌رود قیمت آیفون‌های امسال به ترتیب زیر باشد:

  • آیفون ۱۲ استاندارد ۵.۴ اینچی و آیفون ۱۲ مکس ۶.۱ اینچی: ۷۰۰ الی ۷۵۰ دلار
  • آیفون ۱۲ پرو ۶.۱ اینچی: ۹۹۹ دلار
  • آیفون ۱۲ پرو مکس ۶.۷ اینچی: ۱۰۹۹ دلار

البته این قیمت‌ها براساس تحلیل کارشناسان صنعت OLED درباره هزینه‌های تامین پنل نمایشگر برای اپل برآورد شده‌اند و اپل ممکن است به خاطر فناوری ۵G گوشی‌ها، قیمت آن‌ها را حتی بالاتر هم ببرد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع