پادکست: مرگبارترین همه گیری‌های تاریخ بشر

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

مراجعه به داستان‌های علمی‌‌تخیلی نویسندگان و مرور سخنان آینده‌پژوهان در دهه‌های اخیر نشان‌دهنده‌ی این حقیقت بود که بشر در سال ۲۰۲۰ به دستاوردهایی رؤیایی خواهد رسید. ازجمله به‌حداقل‌رسیدن استفاده از سوخت‌های فسیلی، همه‌گیرشدن خودروهای هوشمند و خودران، پاگذاشتن روی مریخ و افزایش امید به زندگی انسان‌ها تنها گوشه‌ای از پیش‌بینی‌هایی است که بسیاری از آینده‌پژوهان برای بشر پیش‌بینی کرده بودند. افزایش خیره‌کننده‌ی شتاب پیشرفت بشر مخصوصا در چند دهه‌ی گذشته باعث شده بود بسیاری به این باور برسند که انسان قرن بیست‌ویکمی دیگر درگیر مسائلی نظیر بیماری‌های مسری یا همه‌گیر نخواهد شد. بااین‌حال، آنچه شاهد وقوعش هستیم، خط بطلانی روی تمام این تصورات کشیده است. 

در روزهایی که بسیاری از مردم در اقصی نقاط جهان خود را آماده‌ی استقبال از سال ۲۰۲۰ می‌کردند، متخصصان علم پزشکی در چین ظهور ویروس جدیدی را شاهد بودند. ویروس کرونا یا کووید ۱۹ در اولین روزهای سال جدید میلادی در برخی شهرهای چین شایع شد و دولت چین را برآن داشت سیاست‌های کنترلی را در پیش بگیرد. باوجوداین، ویروس مذکور تنها به چین و برخی از کشور‌های همسایه محدود نشد و به‌سرعت در تمام جهان گسترش یافت؛ به‌طوری‌که سازمان بهداشت جهانی را برآن داشت تا اعلام کند جهان با همه‌گیری خطرناک روبه‌رو است. حال آمار مبتلایان به ویروس کرونا از مرز دومیلیون نفر گذشته و جان بیش از دویست‌هزار نفر را نیز گرفته است. این اولین‌بار نیست بشر با مسئله‌ی بیماری همه‌گیر روبه‌رو شده و قطعا آخرین‌بار نیز نخواهد بود. در جدیدترین قسمت از پادکست تک تایمز، به‌سراغ مرگ‌بارترین همه‌گیری‌های تاریخ بشر رفته‌ایم که بشر موفق شده از آن جان سالم به‌در ببرد و سیر حیات در کره‌ی سبز را پیش بگیرد؛ هرچند این همه‌گیری‌ها زمینه‌های انقلاب‌ها و تغییرات اجتماعی و سیاسی و فرهنگی مختلف را در بیش از ۲،۵۰۰ سال پیش فراهم آورده‌اند. 

پادکست تک تایمز را از پلتفرم‌های مختلف بشنوید.

همچنین، می‌توانید برای گوش‌دادن به سایر قسمت‌های پادکست تک تایمز، به کانال تک تایمز در نوار مراجعه کنید. دیدگاه شما درباره‌ی این موضوع چیست؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع