حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

وضعیت کرونا در خوزستان بحرانی است [به‌روزرسانی]

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

ویروس کرونا دیرتر از قسمت‌های مرکزی و شمالی کشور به قسمت‌های جنوبی ایران رسید. اوایل فروردین‌ماه استان‌های جنوبی شرایط خوبی ازحیث ابتلا به کرونا داشتند. درست زمانی‌که در استان‌های دارای بیشترین میزان ابتلا به کرونا شاهد روند نزولی بودیم، کرونا در جنوب کشور روندی صعودی گرفت.

نرخ ابتلای روزانه به کرونا در خوزستان حدودا به ۲۰۰ نفر رسیده است. بدین‌ترتیب شمار کل مبتلایان به کووید ۱۹ در استان خوزستان به ۴ هزار و ۱۰۲ نفر و تعداد کل فوت‌شدگان به ۲۷۰ نفر افزایش پیدا می‌کند. دکتر فرهنگ کره‌بندی، رئیس بیمارستان رازی اهواز می‌گوید از مراجعه‌ی هر دو نفر به این بیمارستان، یک نفر بستری می‌شود درحالی‌که در دیگر شهرها از هر پنج تا ۶ مراجعه‌کننده یک‌نفر در بیمارستان بستری می‌شود. به‌گفته‌ی مهدی علوی، رئیس مرکز بهداشت خوزستان نیز، این افزایش در نرخ ابتلا به بیماری با بازگشایی تدریجی اصناف و بازار رخ داده که باعث شده برخی مردم اوضاع را عادی قلمداد کرده و رعایت‌های قبلی را انجام ندهند.

دیروز کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که تهران و ‎خوزستان طی ۲۴ ساعت گذشته نزدیک به نیمی از موارد ارجاع بیمارستانی و بستری ابتلای جدید به ‎کووید ۱۹ در کشور را به خود اختصاص داده‌اند و خوزستان در مرحله‌ی طغیان بیماری قرار دارد. درواقع، نسبت موارد بستری به سرپایی بیشتر از میانگین کشور است. این‌ها درحالی است که مسئولان استانی در خوزستان این روزها تنها نسبت به وضعیت بحرانی هشدار می‌دهند و تا زمان برآورد دقیق‌تر وضعیت به‌منظور ساماندهی بهتر نیز هنوز چندین روز باقی مانده است.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت درباره‌ی علت بحرانی‌شدن وضعیت کرونا در خوزستان می‌گوید:

موضوع اول این است که اپیدمی در خوزستان دیرتر شروع شده و به همین دلیل پیک در آنجا دیرتر رخ داده است. موضوع دوم این است که در پیک‌های اول برخی استان‌ها در اسفند ماه، جو روانی جامعه بیشتر به سمت رعایت موارد بهداشتی بود و مقررات بازگشایی هم سخت‌تر بود، اکنون استان‌هایی که دیرتر دچار اپیدمی شده‌اند، قسمتی از بازگشایی‌ها انجام شده و تحمل مردم کاهش یافته است. استان خوزستان از نظر رفتارهای اجتماعی و عشیره‌ای هم غلظت بیشتری هم دارد. در عین حال ممکن است عوامل خاصی مانند عدم تهویه مناسب به دلیل استفاده از کولر گازی و بسته بودن در و پنجره‌ها منجر به چرخش بیشتر ویروس در خانه‌ها، ماشین‌ها و محل‌های کار باشد که البته عامل اصلی نیست و می‌تواند جزو عوامل باشد. در عین حال موضوع حاشیه شهر اهواز هم بررسی شده و براساس آن سیاست‌گذاری می‌شود؛ اهواز دومین شهر کشور از نظر میزان حاشیه‌نشین محسوب می‌شود و در حال حاضر تمرکز موارد افزایش بیماری در خوزستان هم در اهواز است که حتما باید تدابیر مناسبی برایش چیده شود. 

به گزارش خبرگزاری مهر، تشکل‌های دانشجویی علوم پزشکی اهواز در اعتراض به مدیریت بحران کرونا در خوزستان بیانیه‌ای صادر کرده و در آن گفته‌اند: «به دلیل تصمیمات نسنجیده و غیرکارشناسی صورت‌گرفته و رفع محدودیت‌های آمد و شد، آمار ابتلای به بیماری کرونا در بازه‌ی دو هفته در استان خوزستان تا سه برابر رشد داشته است و این در حالی است که شرایط و امکانات استان دیگر قادر به پاسخگویی به این شرایط نیست. بازگشایی بدون پشتوانه و ناگهانی و عدم اطلاع‌رسانی مکفی از سوی دانشگاه و وزارت بهداشت سبب شده است تا مردم با فرض عادی بودن شرایط در سطح شهر تردد کنند و همین موضوع زمینه‌ی شیوع بیش‌ازپیش بیماری را فراهم کرده است. گناه مسئولان آنگاه سنگین‌تر می‌شود که انفجار آمار را نتیجه‌ی بی‌مبالاتی مردم می‌دانند درحالی‌که هیچ اقدام مؤثری در زمینه‌ی مقابله با شیوع بیماری از سوی مسئولان انجام نشده است.»

قاسم ساعدی، نماینده مردم دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد که آمار شیوع کرونا در شهرستان‌های دشت آزادگان، هویزه و امیدیه استان خوزستان نگران‌کننده است و باتوجه به جمعیت پنج میلیونی این استان و پایین‌بودن سطح امکانات و تجهیزات بیمارستانی و درمانی و همچنین وضعیت اقتصادی نامطلوب مردم نیاز به نگاه و توجه ویژه به استان وجود دارد. او می‌گوید:

در ادامه بخوانید:

همه‌ی مسئولان استانی و پرسنل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به‌صورت شبانه‌روزی در حال تلاش هستند اما دولت باید به‌طور ویژه خوزستان را ببیند؛ چرا که زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی استان بسیار ضعیف بوده و از سوی دیگر با کمبود نیروی درمانی مواجه هستیم.

در استان هرمزگان نیز طی هفته‌ی اخیر شاهد روندی صعودی در نرخ ابتلا به کرونا بودیم. حمید جهانگیری، فرماندار شهرستان حاجی‌آباد می‌گوید به‌دلیل افزایش ترددها و رعایت‌نشدن موارد بهداشتی آمار مبتلایان به سرعت افزایش یافته است.

دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید برخی از مردم تصور می‌کنند کرونا تمام شده است اما متاسفانه در استان‌های تهران، خوزستان، سمنان و حتی مازندران و گیلان دوباره موارد جدید بیماری رو به افزایش است. وی درمورد علت طغیان کرونا در خوزستان می‌گوید:

در مناطقی که پیش از این مردم کمتر به کرونا مبتلا شدند و آنتی‌بادی حفاظت‌کننده در بدن‌شان وجود ندارد، روند صعودی ابتلا مشاهده می‌شود. استان خوزستان در اسفند و فروردین ماه موارد بیماری فوق‌العاده پایینی داشتند، اما اکنون با اینکه یکی از توجیهات در مورد بیماری کرونا این بود که با گرم شدن هوا از بین می‌رود ولی موضوعی که اکنون در حال رخ دادن به‌ویژه در استان خوزستان که از گرم‌ترین استان‌های کشور است، برخلاف احتمالات قبلی در مورد بیماری است. موارد رو به افزایش بیماری و مرگ‌ومیر در این استان عاملی برای خستگی کادر بهداشت و درمان است.

مردانی می‌گوید خویشتن‌داری که مردم در تعطیلات نوروز و فروردین‌ ماه نشان دادند باعث کاهش موارد ابتلا به بیماری شد و به‌محض کم‌اهمیت قلمدادشدن آن، افزایش موارد بیماری رخ داد. او می‌گوید وضعیت در تهران نیز قرمز است و بااینکه انتظار می‌رفت روند صعودی بیماری کاهش پیدا کند، مشاهدات خلاف این موضوع است. مردانی، علت این تزاید در آمار ابتلا را متوجه بازگشایی‌های گسترده می‌داند.

به‌گفته‌ی مردانی اکثر افراد تا آخر سال بعد به بیماری کووید ۱۹ مبتلا خواهند شد، اما اگر بیماری به‌طور ناگهان در نقطه‌ای اپیدمی شود، ممکن است سیستم بهداشت و درمان و ارائه‌ی خدمات را دچار مشکل کند؛ این در حالی است که کشور هنوز برای دارو، تجهیزات حفاظتی و تخت ICU دچار اشکال است.

رئیس‌جمهور اعلام کرده بود که کشور براساس میزان شیوع کرونا به بخش‌های سفید، زرد و قرمز تقسیم‌بندی می‌شود. به‌دنبال مشخص‌شدن شهرهای سفید، بازگشایی‌های گسترده‌ای در این مناطق رخ داد و وضعیت شهرهای آغاجاری،‌ امیدیه، ‌اندیکا، ‌ایذه، ‌رامهرمز، ‌گتوند، ‌مسجدسلیمان، ‌هفتکل، ‌هندیجان و ‌هویزه از استان خوزستان سفید اعلام شد. مبنای سفید بودن مناطق این است که طی دو هفته کمتر از ۱۴ مورد بستری یا به‌ازای هر ۱۰۰هزار نفر جمعیت شهرستان کمتر از یک بستری وجود داشته باشد. وزارت بهداشت باید هر چهار روز یک‌بار این وضعیت را به‌روزرسانی کند. این درحالی است که در برخی از شهرهای مذکور آمار ابتلا افزایش یافته و حتی به قرمز رسیده اما همچنان قانون جدیدی برای آن‌ها اعلام نشده است.

به‌روزرسانی:

کاهش‌نیافتن میزان ابتلا به کرونا در خوزستان باعث شد که دیشب، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از تشدید سخت‌گیری‌ها در این استان خبر دهد. امروز نیز غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان امروز در حاشیه‌ی جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، به‌صورت ویدئو کنفرانس، اعلام کرد به پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی و به‌منظور مقابله با شیوع کرونا در استان، ادارات، بانک‌ها و اصناف غیرضرور ۹ شهرستان باوی، هويزه، اهواز، حميديه، هنديجان، دزفول، شوشتر، كارون و مسجدسليمان تا پایان هفته تعطیل خواهند بود و  محدوديت‌های رفت و آمدی در آن‌ها صورت می‌گیرد.

اصناف ضروری که مجاز به فعالیت هستند شامل داروخانه‌ها، سوپرمارکت‌ها، نانوایی‌ها، قصابی‌ها و خواربارفروشی‌ها است و فعالیت سایر اصناف تا پایان هفته در شهرستان‌های نام‌برده‌شده ممنوع است.

روز جمعه شرايط استان دوباره مورد بررسی قرار می‌گيرد و درمورد ادامه‌یافتن تعطيلی‌ها يا بازگشت به شرايط عادی تصميم‌گيری خواهد شد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع