حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

پرچم‌داران ۲۰۲۱ هواوی از تراشه اسنپدراگون استفاده خواهند کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

با بازپس‌گیری دوباره بخش بازرگانی ایالات متحده روی هواوی، اکنون وظیفه دولت ایالات متحده است که تصمیم بگیرد که آیا تراشه‌های هواوی را این شرکت می‌تواند از شرکت‌هایی مانند TSMC دریافت کند یا خیر. تغییر قانون صادرات جدید مستلزم آن است که هر تراشه حمل ریخته‌گری که با استفاده از فناوری ایالات متحده ساخته شده است قبل از ارسال قطعات به هواوی مجوز کسب کند.

ایالات متحده اجازه می‌دهد تا هواوی بتواند هر چیپست تولید شده از تراشه‌هایی که در حال حاضر در دست تولید هستند، تملک کند، به شرطی که آن‌ها تا تاریخ ۲۴ شهریورماه (۱۴ سپتامبر) ارسال شوند. این امر به هوآوی اجازه می‌دهد تا تراشه‌های ۵ نانومتری کایرین ۱۰۲۰ را به اندازه کافی برای خط تولید Mate 40 در اواخر سال جاری به دست آورد.

تحلیلگری گفته است که هواوی قصد دارد از تراشه‌های اسنپدراگون برای سری گوشی‌های P50 و میت ۵۰ استفاده کند

اما چه اتفاقی می‌افتد اگر در سال ۲۰۲۱ هواوی برای سری گوشی‌های P50 به تراشه‌های ۵ نانومتری نیاز داشته باشد؟ این شرکت قبلاً برخی از کارهای خود را به بزرگترین کارخانه چین، SMIC واگذار کرده است. با این حال، بیشترین تراشه‌ای که در حال حاضر می‌تواند SMIC تولید کند، از حالت ۱۴ نانومتری استفاده می‌کند. به تازگی، هواوی اولین تراشه تولید شده SMIC خود را، میان‌رده کایرین ۷۱۰A معرفی کرد. گفته می‌شود که SMIC در حال کار روی حالت‌های فرآیند ۷ نانومتری و ۸ نانومتری است اما به دلیل عدم وجود تجهیزات پیشرفته لیتوگرافی، دچار مشکل شده است. این ابزار برای مشخص کردن ویفر برای تعیین محل قرارگیری ترانزیستورها استفاده می‌شود. برای اینکه شرکت SMIC به تراشه ۵ نانومتری برسد. نیاز به دو چیز است: زمان و تجهیزات پیشرفته لیتوگرافی.

پرچمدار فعلی هواوی P40 پرو از تراشه کایرین ۹۹۰ ۵G بهره می‌برد

طبق گفته بارونز، جان وین (John Vinh)، تحلیلگر بازارهای مرکزی کی‌بانک، می‌گوید کوالکام در پایان سال آینده تراشه‌های اسنپدراگون خود را به هواوی عرضه خواهد کرد. طراح تراشه مستقر در سن‌ دیگو نیاز به درخواست مجوز از دفتر صنعت و امنیت وزارت بازرگانی دارد. وین معتقد است که چنین درخواستی اعطا می‌شود و کوالکام با هواوی وارد پروانه صدور مجوز ثبت اختراع می‌شود. کوالکام سعی کرده است که تراشه مودم ۵G خود هواوی را بفروشد.

سوال اصلی اینجاست که چرا ایالات متحده مجوز کوالکام را برای فروش تراشه‌های خود به هواوی اعطا می‌کند؟ تحلیلگر کی‌بانک به این سوال پاسخی داده است:

بسیاری از محدودیت‌هایی که علیه هواوی اعمال شده است برای محافظت از تهدیدات امنیت ملی ناشی از ارتباطات ۵G، زیرساخت‌های شبکه و برنامه‌های نظامی طراحی شده‌اند، در حالی که ما اعتقاد نداریم که دستگاه‌های هوشمند مصرف‌کننده هدف قرار گرفته باشند.

وین گفته است از آنجا که این یک شرکت آمریکایی است، دادن مجوز به کوالکام به نفع کشور خواهد بود.

او معتقد است اگر کوالکام نتواند چنین مجوزی را به دست آورد، باز هم می‌تواند از شرکت‌های دیگری مانند شیائومی، اوپو و ویوو سودی با هزینه هواوی کسب کند. این سه شرکت در حال حاضر مشتری کوالکام هستند و برای پاسخ دادن به کارهای جدیدی که انتخاب می‌کنند، باید تراشه‌های بیشتری را سفارش دهند.

کوالکام، مانند واحد های‌سیلیکون هواوی دارای امکانات مورد نیاز برای تولید تراشه نیست. های‌سیلیکون مانند اپل، مدیاتک و سایر شرکت‌ها به TSMC متکی است تا تراشه‌هایی را در مقادیر زیاد تولید و طراحی کند. او گفته است، در نتیجه، کوالکام می‌تواند با موفقیت این تغییر قانون وزارت تجارت را بگذراند.

با وجود اینکه قبلاً دسترسی به زنجیره تأمین ایالات متحده برای شرکت هواوی ممنوع شده بود، این شرکت در سال گذشته موفق به عرضه ۲۴۰ میلیون گوشی هوشمند در سراسر جهان شد. این رقم ۳۵ میلیون یا ۱۷.۱ درصد بیشتر از ۲۰۵ میلیون گوشی ارائه شده در سال ۲۰۱۸ بود. در همین زمان، هواوی موفق شد از شرکت اپل بگذرد تا بعد از شرکت سامسونگ به دومین تولیدکننده گوشی هوشمند در جهان تبدیل شود.

گوشی پرچمدار فعلی هواوی سری P40 مناسب عکاسی است که از تراشه های‌سیلیکون کایرین ۹۹۰ ۵G این شرکت بهره می‌برد. این تراشه توسط شرکت TSMC با استفاده از گره فرآیند ۷ نانومتری تولید می‌شود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع