سازمان جهانی بهداشت شیوع مجدد ابولا را در کنگو تأیید کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

سازمان جهانی بهداشت موسوم‌به WHO دوشنبه‌ی گذشته در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد جمهوری دموکراتیک کنگو امروزه با شیوع ویروس ابولا دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. درواقع طبق اعلام WHO، این دومین طغیان ابولا در کنگو به‌حساب می‌آید، کشوری که از مدتی پیش در برخی استان‌های دیگر نیز با ابولا مواجه شده است.

خبرگزاری تلگراف در گزارشی اختصاصی ادعا می‌کند شیوع مجدد ویروس ابولا در کنگو باعث ابتلای حداقل ۶ تن و مرگ حداقل ۴ تن از ساکنین استان ایکواته در کنگو شده است. بیماری ویروس ابولا که با نام تب خونریزی‌دهنده‌ی ابولا هم از آن یاد می‌شود شدیدا مسری است و نشانه‌های آن به‌طور معمول بین دو تا سه هفته پس از ابتلا به ویروس در فرد ظاهر می‌شوند. از بین علائم این بیماری می‌توانیم به تب، گلودرد، دردهای ماهیچه‌ای و سردرد اشاره کنیم. ابولا باعث ایجاد خون‌ریزی شدید در بیماران می‌شود. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید افراد فوت‌شده در نزدیکی شهر امبانداکا (مرکز استان ایکواته) حضور داشته‌اند.

شیوع ویروس ابولا در ایکواته چالشی جدی پیش‌روی مقامات رسمی جمهوری دموکراتیک کنگو قرار می‌دهد، زیرا این کشور طی چند وقت اخیر در دیگر استان‌هایش با موارد ابتلای دیگر به ابولا مواجه شده است که عموما مقیاسی بزرگ‌تر نسبت‌به استان ایکواته دارند. به‌علاوه دنیاگیری ویروس کرونا را نباید فراموش کنیم؛ کنگو امروزه با کووید ۱۹ نیز باید مبارزه کند. همچنین سازمان جهانی بهداشت اعلام می‌کند کنگو امروزه با بزرگ‌ترین همه‌گیری بیماری سرخک در سراسر دنیا مواجه است. 

بوبو بولوکو بولومبو، استاندار ایکواته، دوشنبه‌ی گذشته ازطریق رادیوی محلی شیوع دوباره‌ی ویروس ابولا را اعلام کرد و گفت: «داده‌های به‌دست‌آمده ازطریق نتایج آزمایش‌ها به‌ما نشان می‌دهد تمامی مرگ‌و‌میرهایی که از روز ۱۸ مه ۲۰۲۰ (۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹) موردبررسی قرار گرفته‌اند جزو عواقب ویروس ابولا هستند». بولومبو در ادامه‌ی سخنان خود اعلام کرد نمونه‌‌آزمایش‌های افراد فوت‌شده در پی ابتلا به ابولا به سازمان ملی تحقیقات پزشکی کنگو فرستاده شده‌اند تا آزمایش‌های بیشتری روی آن‌ها صورت بگیرد. 

شیوع ویروس

طبق ادعای خبرگزاری تلگراف، بولومبو در ادامه‌ی سخنان خود در روز دوشنبه گفته است: «از اهالی کنگو درخواست می‌کنم که آرامش خود را حفظ کنند و همچنان به رعایت قوانین بهداشتی پای‌بند بمانند. به‌صورت منظم دست‌های خود را با صابون بشویید. کارهایی مثل دست‌دادن با یک‌دیگر انجام ندهید. افراد مریض یا فوت‌شده را که تب یا خون‌ریزی داشته‌اند لمس نکنید». 

اتنی لانگاندو، وزیر بهداشت کنگو، به‌صورت رسمی تأیید کرده که طغیان جدید ویروس ابولا در شهر وانگاتا در نزدیکی امبانداکا رخ داده است. سازمان جهانی بهداشت نیز مستقلا این ادعا را تأیید می‌کند. از بین ۶ فرد مبتلا‌شده به ابولا در وانگاتا، ابتلای سه تن از آن‌ها ازطریق آزمایش‌های دقیق تأیید شده است. همانطور که اشاره کردیم متأسفانه چهار تن از آن‌ها جان خود را از دست داده‌اند. کنگو اعلام می‌کند دو فردِ بازمانده امروزه تحت مراقبت‌های ویژه هستند. 

استان ایکواته در شمال غربی کنگو قرار دارد و بین این استان با استان‌های نورث کیوو و ایتوری تقریبا ۶۰۰ مایل فاصله است. این دو استان در مرز کنگو با اوگاندا قرار دارند و با شیوع مرگ‌بار ابولا مواجه شده‌اند. طبق ادعای سازمان جهانی بهداشت، شیوع ابولا در استان‌های نورث کیوو و ایتوری دومین شیوع بزرگ ابولا در تاریخ ازلحاظ گرفتن جان مردم به‌حساب می‌آید. از زمان آغاز شیوع ابولا در استان‌های موردبحث کنگو تلاش کرده است اقداماتی جدی برای مقابله‌با ویروس در پیش بگیرد، اما خشونت مردم مانع این کار شده است. ساکنین این دو استان به دولت اعتماد ندارند. 

در ماه آوریل برای مدت‌زمانی کوتاه تصور شد که طغیان ابولا در استان‌های نورث کیوو و ایتوری متوقف شده و کنگو توانسته است بر این ویروس غلبه کند، با این‌حال مدتی نگذشته بود که این ادعاها به‌طور کامل رد شدند. تنها سه روز پیش از اعلام رسمی پایان طغیان ابولا توسط سازمان جهانی بهداشت، مبتلایان جدید به ابولا شناسایی شدند و معادلات را برهم ریختند.

در ادامه بخوانید:

ایکواته تنها استان کنگو نیست که با ابولا دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. ۶۰۰ مایل آن‌طرف‌تر در استان‌های نورث کیوو و ایتوری ویروس ابولا در مقیاسی گسترده‌تر شیوع پیدا کرده و همچنان جان مردم را می‌گیرد.

آمار رسمی نشان می‌دهند از زمان شیوع ابولا در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲٬۲۰۰ تن در نورث کیوو و ایتوری جان خود را از دست داده‌اند. با این‌‌حال گفته می‌شود مرگ افراد جدید هیچ‌ارتباطی به شیوع ابولا در استان‌های موردبحث ندارد. بدین ترتیب ابولا باری دیگر در یکی از مناطق کنگو شیوع پیدا کرده است. این یازدهمین شیوع ویروس ابولا در جمهوری دموکراتیک کنگو به‌حساب می‌آید. نخستین شیوع ابولا در کنگو به سال ۱۹۷۶ برمی‌گردد. طبق بررسی‌ها، منشأ اصلی ابولا نیز خود کشور کنگو است.

شیوع ویروس

تدروس ادهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تلگراف اعلام کرده است: «شیوع دوباره‌ی ابولا در کنگو باری دیگر این موضوع را به‌ما یادآوری می‌کند که کووید ۱۹ تنها تهدید برای سلامتی مردم نیست. سازمان جهانی بهداشت به روند نظارت روی موارد اضطراری حوزه‌ی سلامت و پاسخ به آن‌ها ادامه می‌دهد». ماتیشیدو موئتی، رئیس منطقه‌ی آفریقا در WHO، در بیانیه‌ای جداگانه اعلام می‌کند: «باتوجه به‌نزدیکی طغیان جدید ابولا به مسیرهای حمل‌و‌نقل شلوغ و البته کشورهای همسایه که عموما آسیب‌پذیر هستند، باید سریعا اقدامات لازم را انجام دهیم». 

گفته می‌شود منشأ اولیه‌ی ویروس ابولا به خفاش‌ها برمی‌گردد. نام ابولا از یکی از رودخانه‌های جمهوری دموکراتیک کنگو برگرفته شده است. ابولا ازطریق مایعات بدن منتقل می‌شود و نرخ مرگ‌و‌میر آن بیش از ۶۰ درصد اعلام شده است. منطقه‌ی ایکواته آخرین بار در سال ۲۰۱۸ صحنه‌ی ابتلای چند تن به ابولا بود، با این‌حال اقدامات فوری دولت و بهره‌گیری از دارویی که در آن زمان واکسنی تجربی بود، باعث شد از شیوع ابولا جلوگیری شود.

طغیان ابولا در سال ۲۰۱۸ در منطقه‌ی غیرشهری بی‌کورو در ماه مه آغاز شد و پس از آن به امبانداکا نیز رسید. امبانداکا بیش از یک میلیون نفر شهروند دارد، همین موضوع باعث شد نگرانی‌های زیادی درمورد شیوع ابولا در این شهر در سال ۲۰۱۸ به‌وجود بیاید. اگر دولت توانایی کنترل آن را نمی‌داشت بدون‌شک فاجعه‌ای عظیم رخ می‌داد. با این‌حال اقدامات درست دولت درنهایت باعث شدند در اواخر ماه جولای شیوع ابولا در ایکواته به‌‌پایان برسد. در سال ۲۰۱۸ مجموعا ۵۴ تن به ابولا مبتلا شدند که از بین آن‌ها ۳۳ تن جان خود را از دست دادند.

شما کاربران تک تایمز چه دیدگاهی درمورد شیوع دوباره‌ی ابولا در کنگو دارید؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع