نمایشگرهای احتمالی نوت ۲۰ و گلکسی اس۲۱ سامسونگ تائیدیه SGS را دریافت کردند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

سامسونگ دیسپلی، سازنده پنل برای دستگاه‌های گلکسی و نوت، به رسانه‌های کره‌ای گفته است که اخیرا تائیدیه SGS را برای دو تا نمایشگر OLED جدید ۹۰ هرتزی و ۱۲۰ هرتزی با نام تجاری “Seamless Display” دریافت کرده است.

سازمان SGS در سال ۱۹۷۸ تاسیس شده و یکی از سازمان‌های مطرح در زمینه صدور مجوز برای محصولات جدید شرکت‌هاست. این سازمان قبلا به نمایشگر سری گلکسی اس۲۰ به خاطر نور آبی بسیار کم‌اش تائیدیه‌ای تحت عنوان “Eye Care Display” داده بود.

حالا نمایشگرهای جدید قرار است با نام تجاری “Seamless Display” عرضه شوند که به ادعای سامسونگ بهترین نوع نمایشگرها در این صنعت هستند و ۲۰ الی ۵۰ درصد روان‌تر از پنل‌های ۹۰/۱۲۰ هرتزی شرکت‌های رقیب خواهند بود.

مشخصات نمایشگرهای گلکسی نوت ۲۰ و نوت ۲۰ پلاس

سامسونگ در سری گلکسی اس۲۰ خود به جای اینکه از سخت‌افزار برای مدیریت رفرش ریت‌ها براساس محتوای پخش‌شده استفاده کند، از نرم‌افزارهای خاصی بهره گرفت. با اینکه کدهای این نرم‌فزار به سطوح رفرش ریت متنوعی از ۴۸ گیگاهرتز تا ۱۲۰ هرتز اشاره داشتند، اما ما در عمل شاهد دو رفرش ریت ۶۰ و ۱۲۰ هرتزی بودیم که سطح ۱۲۰ هرتزی نیز شارژ باتری بسیار زیادی را مصرف می‌کرد.

اما برخلاف گلکسی اس۲۰ اولترا، نمایشگر وان پلاس ۸ پرو می‌تواند با رفرش ریت ۱۲۰ هرتز در بالاترین رزولوشن ۱۴۴۰p اجرا شود. حال سوال اینجاست که وان پلاس چگونه قادر به انجام چنین کاری شده در حالیکه سامسونگ در سری گلکسی اس۲۰ موفق به چنین کاری نشده است؟

خب، همانطور که گفتیم سری گلکسی اس۲۰ از قطعات سخت‌افزاری برای مدیریت رفرش ریت خود استفاده نکرده، در حالیکه پنل ۶.۷۸ اینچی وان پلاس ۸ پرو از جدیدترین پردازنده تصویری Iris 5 شرکت Pixelworks برای این منظور بهره می‌برد و بنابراین می‌تواند فرکانس ۱۲۰ هرتز را در بالاترین رزولوشن +QHD اجرا کند. Pixelworks همه شرکت‌هایی که از این چیپ استفاده می‌کنند را ملزم به کالیبراسیون پیش‌تولید پنل‌ها کرده که این کار منجر به پوشش رنگ بهتری برای گوشی‌های وان پلاس ۸ پرو و اوپو فایند ایکس۲ پرو شده است.

به‌علاوه، وان پلاس ۸ پرو دارای رفرش ریت خودکار نیز است که برای مثال هنگام مرورگری اینترنت به ۱۲۰ هرتز سوئیچ می‌کند، اما هنگام تماشای ویدئوها به ۶۰ هرتز باز می‌گردد. از آنجاییکه ویدئوها معمولا با نرخ ۲۴ یا ۳۰ فریم در ثانیه اجرا می‌شوند، استفاده از رفرش ریت ۱۲۰ هرتز می‌تواند کار بیهوده باشد، اما وان پلاس از قابلیت جبران حرکت چیپ Iris 5 استفاده کرده تا نرخ فریم‌های پایین‌تر را با رفرش ریت‌های بالاتر تطابق دهد. بنابراین، خودکار بودن تنظیم رفرش ریت در وان پلاس ۸ پرو باعث شده تا این گوشی مصرف باتری کمتری نسبت به گلکسی اس۲۰ داشته باشد.

در تائیدیه SGS، پنل‌های جدید OLED سامسونگ با رفرش ریت ۹۰ و ۱۲۰ هرتز، دارای طول درگ تصویر کمتر از ۰.۹ یا ۰.۷ میلیمتر هستند و سرعت پاسخ ویدئویی آن‌ها کمتر از ۱۴ یا ۱۱ میلی‌ثانیه‌ است. این ویژگی‌ها باعث شده تا سامسونگ ادعا کند نمایشگرهای جدیدش ۲۰ الی ۵۰ درصدی روان‌تر از پنل‌های مشابه موجود در بازار شده است. حال سوال اینجاست که کدامیک از گوشی‌های گلکسی یا نوت از این پنل‌های Seamless Display استفاده خواهند کرد؟

به گفته راس یانگ (Ross Young) از تحلیلگران زنجیره تامین، گلکسی نوت ۲۰ و نوت ۲۰ پلاس مجهز به نمایشگرهایی با مشخصات زیر خواهند شد:

  • سامسونگ گلکسی نوت ۲۰ : دارای نمایشگر ۶.۴۲ اینچی با رزولوشن ۲۳۴۵x۱۰۸۴ اینچی با تراکم پیکسلی ۴۰۴ppi و نسبت تصویر ۱۹.۵:۹ و فرکانس ۱۲۰ هرتز LTPO یا ۶۰ هرتز LTPS.
  • سامسونگ گلکسی نوت ۲۰ پلاس: دارای نمایشگر ۶.۸۷ اینچی با رزولوشن ۳۰۹۶x۱۴۴۴ اینچی با تراکم پیکسلی ۴۹۷ppi و نسبت تصویر ۱۹.۳:۹ و فرکانس ۱۲۰ هرتز LTPO.

در اینجا، تفاوت فناوری‌های LTPS و LTPO جالب است. اگر بخواهیم به‌طور خلاصه بگوییم، LTPO نسبت به LTPS حدود ۵ الی ۱۵ درصد راندمان انرژی بالاتری دارد. این فناوری همچنین اجازه رفرش‌ ریت‌های دینامیک راحت‌تری را به دستگاه می‌دهد که ما نمونه آن را قبلا روی وان پلاس ۸ پرو دیده بودیم.

سامسونگ ظاهرا قصد دارد با گلکسی نوت ۲۰ و نوت ۲۰ پرو ، ضعف‌های موجود در گلکسی اس۲۰ اولترا را برطرف کند و تائیدیه “Seamless Display” شاید یکی از تکه‌های این پازل باشد.

اما در مورد پنل ۹۰ هرتزی OLED هم باید بگوییم که این نوع نمایشگر تاکنون روی سری گلکسی اس استفاده نشده و ما انتظار داریم که سامسونگ از آن روی سری گلکسی اس۲۱ استفاده کند. شایعات قبلی نیز به استفاده از یک پنل ۹۰ هرتزی روی مدل‌های گلکسی اس۲۱ اشاره کرده بودند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع