استارتاپ Light از اید‌ه‌های بلندپروازانه خود برای ایجاد تحول در صنعت عکاسی دست کشید

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

در سال ۲۰۱۵ استارتاپی به‌نام Light در اخبار دنیای فناوری دیده شد که ایده‌ای بلندپروازانه برای تولید دوربین عکاسی داشت. تصویری که از طرح اولیه‌ی این استارتاپ منتشر شد، دوربینی مجهز به ۱۶ لنز را نشان می‌داد که L16 نام داشت. اکنون و پس از گذشت نیم دهه از انتشار اولین تصاویر از ایده‌ی لایت، آن‌ها برنامه‌های توسعه‌ای خود را متوقف کرده‌اند و شاید به‌صورت کامل تعطیل شوند.

لایت پس از رونمایی از ایده و طرح مفهومی خود، ۳۰ میلیون دلار سرمایه‌ی اولیه دریافت کرد که به‌تنها هیاهوی رسانه‌ای قابل‌توجهی را به‌‌همراه داشت. سپس محصول شرکت با قیمت بالای دو هزار دلار به بازار عرضه شد که بازخوردهای نه‌چندان مثبتی را از رسانه‌ها و کارشناسان دریافت کرد. به همین دلیل احتمالا فروش آن محصول نیز آن‌چنان راضی‌کننده نبوده است.

در سال ۲۰۱۸، تمرکز استارتاپ لایت روی بازار بزرگ دوربین گوشی‌های هوشمند معطوف شد. ورود به بازار، با همکاری با تولیدکننده‌های گوشی هوشمند همراه بود تا دوربین‌های انقلابی لایت را در محصولات خود استفاده کنند. همین اخبار، با سرمایه‌گذاری جدید دیگری در استارتاپ همراه شد که این‌بار عدد ۱۲۰ میلیون دلار و مشارکت غولی به‌نام لایکا در آن دیده می‌شد.

در ادامه بخوانید:

در سال ۲۰۱۹، اخبار مثبت پیرامون استارتاپ لایت بیشتر شد و آن‌ها همکاری با غول‌های دنیای گوشی هوشمند همچون شیائومی و سونی را رسانه‌ای کردند. به‌علاوه، استارتاپ مذکور با نوکیا هم وارد همکاری شد تا پیکربندی مجهز به پنج دوربین را در گوشی Nokia 9 پیاده‌سازی کند. گوشی هوشمندی که نسبت به رقبای قدرتمند خود، در بخش کیفیت عکاسی حرف زیادی برای گفتن نداشت.

در ادامه، عکاسی محاسباتی به پدیده‌ی مهمی در دنیای دوربین گوشی‌ها هوشمند تبدیل شد. این نوع از عکاسی، دیگر به‌عنوان سنگ بنای توسعه‌ی دوربین برای گوشی‌های هوشمند، شناخته می‌شود. در چنین شرایطی، پیشرفت‌های سخت‌افزاری که در شرکت‌هایی همچون لایت و استارتاپ مشابه (و مرده‌ی) Lytro توسعه می‌یافتند، توان کسب سهم مناسب از بازار نداشتند. اکنون لایت هم اعلام کرده است که دیگر در صنعت گوشی‌های هوشمند فعالیت نخواهد کرد.

با نگاهی به وضعیت کنونی وب‌سایت رسمی شرکت لایت متوجه می‌شویم که اشاره‌ای به فناوری‌های عکاسی مخصوص مصرف‌کننده نمی‌شود. ظاهرا این استارتاپ تصمیم دارد تا تمرکز خود را بیش‌ازپیش روی دوربین‌های مخصوص خودروهای خودران معطوف کند. لایت در چهار دور جذب سرمایه، سرمایه‌ای حدود ۱۸۵/۷ میلیون دلار دریافت کرد. از سرمایه‌گذارهای مشهور در این استارتاپ می‌توان ویژن‌فاند از سافت‌‌بانک اشاره کرد. به‌هرحال باتوجه‌به تصمیم اخیر و آینده‌ی نه‌چندان روشن لایت، باید منتظر آینده و کاربرد احتمالی فناوری آن‌ها در هریک از صنایع هدف باشیم.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع