ستاره شناسان موفق به رصد انفجارهای رادیویی منظم از یک منبع ناشناس شدند

ستاره شناسان به تازگی موفق شدند یک الگوی منظم از انفجارهای رادیویی سریع FBR که توسط یک منبع ناشناخته دور از کهکشان ایجاد می‌شود را شناسایی کنند. به نظر می رسد منبع این انفجارهای سریع و منظم بسیار فراتر از کهکشان ما قرار داشته باشد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا و به نقل از Engadget، ستاره شناسان برای اولین بار توانستند یک الگوی منظم از انفجارهای سریع رادیویی را کشف کنند. این تیم تحقیقاتی که در موسسه فناوری ماساچوست فعالیت می کنند یک منبع ناشناخته از انفجارهای رادیویی را در فاصله ۵۰۰ میلیون سال نوری از ما یافته اند که هر چهار روز انفجارهایی منظم و خشن تولید می‌کنند و سپس ۱۲ روز بدون هیچ امواجی ساکت هستند.

در این تحقیق که برای پانصد روز انجام گرفته است این انفجارها به طور مداوم مشاهده شده است. دریافت سیگنال های غیر عادی از طریق تلسکوپ رادیویی CHIME در کانادا انجام گرفته است. ستاره شناسان هنوز مبدا انفجارها را تشخیص ندادند اما می دانند که این سیگنال ها از یک منطقه ستاره زا در حومه کهکشان غول پیکر دریافت می شود. اما احتمال می دهند که ستاره های نوترونی آبستن باعث علت این انفجار ها باشند. از جمله احتمالات این تحقیق می توان به وجود یک ستاره منفرد که حرکات چرخشی و لرزان دارد یا سیستم دوتایی با یک مدار خارج از مرکز و یا یک منبع منتشر کننده گاز نام برد.

احتمال اصلی در مورد این انفجار های رادیویی یک ستاره نوترونی احاطه شده با میادین مغناطیسی به نام مگنتار است. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که عامل انفجار های تازه کشف شده نیز مگنتار باشد. به طور کلی یک انفجار رادیویی سریع یک پالس رادیویی در کسری از یک میلی ثانیه ناشی از برخی فرایندهای نجومی همراه با انرژی بسیار بالا است که علت آن نیز هنوز کشف نشده است. با وجود منبع بسیار پر انرژی سیگنالی که از این انفجار به زمین میرسد در مقایسه با سیگنال یک تلفن همراه در ماه زمین ۱۰۰۰ برابر کمتر است. برای به دست آوردن مبدا این انفجار ها ستاره شناسان به مطالعه بیشتری نیاز دارند

امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید، برای خواندن مطالب بیشتر به تکنا مراجعه کنید. نوشته %%POSTLINK%% اولین بار در %%BLOGLINK%% پدیدار شد.

منبع خبر ستاره شناسان موفق به رصد انفجارهای رادیویی منظم از یک منبع ناشناس شدند پایگاه خبری تکنا به آدرس تکنا میباشد.

منبع : پایگاه خبری تکنا