حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

وسترن دیجیتال اولین درایوهای EAMR را با ظرفیت‌های ۱۶ و ۱۸ ترابایت عرضه کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

وسترن دیجیتال ابتدای ماه جاری گفته بود که دو درایو ذخیره‌سازی EAMR را با ظرفیت‌های ۱۶ و ۱۸ ترابایتی عرضه می‌کند و همچنین یک درایو ۲۰ ترابایتی SMR نیز به‌زودی معرفی خواهد شد. اکنون خبر عرضه‌ی دو درایو اول به گوش می‌رسد و درایوهای جدید به‌نام WD Gold برای فروش عرضه شده‌اند.

فناوری EAMR یا Energy Associated Magnetic Recording، فناوری اختصاصی وسترن دیجیتال است که برای افزایش ظرفیت و توانایی هارد درایوهای آن‌ها استفاده می‌شود. شرکت آمریکایی ابتدا تصمیم داشت تا فناوری MAMR را در محصولات خود پیاده‌سازی کند (Microwave Assisted Magnetic Recording)، اما تحقیقات بیشتر، منجر به تغییر مسیر به فناوری جدید شد. وسترن دیجیتال می‌گوید تحقیقات پیشرفته روی فناوری‌های HAMR و MAMR باعث شد تا درنهایت، آن‌ها روی راهکار EAMR به نتیجه برسند. سیگیت از فناوری HAMR یا Heat Assisted Magnetic Recording برای افزایش ظرفیت حافظه‌های خود استفاده می‌کند. آن‌ها ادعا می‌کنند که فناوری مذکور، توانایی بیشتری برای مقیاس‌دهی در طولانی مدت دارد. به‌هرحال دشواری توسعه و عرضه‌ی فناوری سیگیت به بازار باعث شد تا وسترن، زودتر از آن‌ها درایوهای جدید را با فناوری اختصاصی خود یعنی EAMR به بازار عرضه کند.

روش کار EAMR با اعمال جریان الکتریسته به قطب اصلی سری نوشتن در درایو انجام می‌شود. این انرژی اضافه، وضعیت فاز بیت‌ها را در هر ترک داده تغییر می‌دهد که امکان پکیج کردن داده را به‌صورت فشرده‌تر فراهم می‌‌کند. نکته‌ی مهم‌تر اینکه این فناوری در درایوهای CMR/PMR و SMR هم قابل پیاده‌سازی خواهد بود. درنتیجه وسترن دیجیتال می‌تواند ظرفیت را در تمامی محصولات بهبود دهد. شرکت آمریکایی درحال حاضر درایوهای ۲۰ ترابابتی SMR را هم در دستور توسعه دارد. این درایو هم مانند اکثر درایوهای ذخیره‌سازی با ظرفیت بالا، یک هارد درایو هلیمی محسوب می‌شود. پر کردن درایو با هلیم به‌جای خواوی معمولی، امکان چرخیدن سری‌های درایو را با سرعت بالاتر فراهم می‌کند که مقاومت کمتری را هم در پی دارد. هارددرایوهای قدیمی پر شده با هوای عادی، حداکثر قابلیت گنجایش پنج صفحه‌ی پلاتر را داشتند، درحالی‌که درایوهای جدید تا ۹ پلاتر را پشتیبانی می‌کنند.

شماتیک فناوری EAMR وسترن دیجیتال

دلیل اصلی که موجب توسعه‌ی فناوری‌هایی همچون EAMR و HAMR برای افزایش ظرفیت درایوهای ذخیره‌سازی می‌شود را می‌توان در مثلثی قدیمی از مشکلات نزدیک به هم جست‌وجو کرد. اول اینکه میدان مغناطیسی موردنیاز برای تغییر داده روی درایو باید قوی‌تر از تأثیر هریک از ذره‌های موجود روی پلاتر هارد درایو باشد تا درایوها به‌نوعی نتوانند داده‌های خود را تغییر دهند. هرچه داده‌ها در پکیج‌های کوچک‌تر و تنگ‌تری ذخیره شوند، مقدار وادارندگی الکتریکی هم بیشتر می‌شود.

فناوری‌های EAMR و HAMR با هدف ازبین‌بردن چالش افزایش ظرفیت هارد درایوها معرفی شدند

وضعیت بالا، مشکلات متعددی را ایجاد می‌کند. صرف‌نظر از مقدار وادارنگی، سری نوشتن داده روی درایو باید توانایی ایجاد میدان قوی‌تری را داشته باشد تا داده به‌درستی روی درایو نوشته شود. درنهایت میدان سری نوشتن درایو باید کوچک باشد تا دیسک، داده‌ها را بیش از حد و بیش از دسترس خود، ننویسد. در مجموع می‌توان داده‌های بیشتری را با کوچک‌تر کردن میدان مغناطیسی روی یک درایو ذخیره کرد، اما قدرت میدان کاهش پیدا می‌کند. اگر قدرت میدان، بیش از حد کم شود، سری نوشتن داده توانایی مقابله با وادارنگی پلاترهای HDD را نحواهد داشت.

نمای نزدیک عملگر هارد درایو

در ادامه بخوانید:

فناوری SMR به‌صورت اختصاصی برای حل مشکل بالا توسعه پیدا کرد. این فناوری از مزیت خواندن داده در میدان‌های مغناطیسی کوچک‌تر نسبت به حالت نوشتن، بهره می‌برد. در چنین درایوهایی، سرعت خواندن نزدیک به رقبا می‌شود، اما سرعت نوشتن بسیار پایین‌تر خواهد بود، چون درایو باید یک چرخه‌ی پاک کردن شبیه به SSD انجام دهد. درایوها به حوزه‌های متعدد تقسیم می‌شوند که مقدار ۲۵۶ مگابایت در میان آن‌ها مرسوم به‌نظر می‌رسد. اگر ۱۰ کیلوبایت داده را در یک حوزه‌ی ۲۵۶ مگابایتی تغییر دهید، درایو باید محتوای حوزه را بخواند، داده‌های جدید را وارد کند و سپس کل بلوک ۲۵۶ مگابایتی را بازنویسی کند.

درایوهای SMR اغلب محصولاتی با مدیریت مبتنی بر درایو هستند، درحالی‌که محصول جدید وسترن با مدیریت مبتنی بر میزبان کار می‌کند و متمرکز بر کاربردهای سازمانی عرضه خواهد شد. هر سه درایو جدید وسترن، از پیکربندی سه‌مرحله‌ای عملگر بهره می‌برند و سیستم سه‌مرحله‌ای عملگر (actuator) به وسترن امکان داد تا چگالی درایوها را افزایش دهد.

هارد درایوها در سال‌های اخیر با رقابتی شدید ازسمت SSDها روبه‌رو شده‌اند. عملکرد و سرعت درایوهای حالت جامد بسیار بالاتر است و تفاوت ظرفیت آن‌ها نیز روز‌به‌روز کمتر می‌شود. ازطرفی محصولات جدید در دسته‌ی HDD این امید را ایجاد می‌کنند که حداقل در دسته‌ی تجاری و سازمانی، هنوز برای هارد درایوهای ظرفیت بالا، مشتری وجود دارد. هنوز اگر به‌دنبال ظرفیت ذخیره‌سازی بالا با هزینه‌ی پایین‌تر هستید، HDD انتخابی عالی به شمار می‌رود. درایوهای ۱۶ و ۱۸ ترابایتی جدید وسترن دیجیتال اکنون با قیمت ۵۲۸ و ۵۹۳ دلار در وب‌سایت رسمی شرکت به فروش می‌رسند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر