حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

افزایش پشتیبانی ویندوز از گوگل پلی و پیامدهای مثبت برای اکوسیستم نرم‌افزاری

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

رونمایی مایکروسافت از WinUI و تلاش آن‌ها برای متحد کردن اکوسیستم‌های UWA و Win32 شاید قدم‌های مهمی در مسیر حل نقطه‌ی ضعف اصلی ویندوز در تجربه‌ی کاربری لمسی باشند. کمبود اپلیکیشن‌ها با قابلیت پشتیبانی از تعامل لمسی، یکی از مشکلات همیشگی ویندوز محسوب می‌شود که شاید در رویکرد جدید، کمی بهبود پیدا کند. این مشکل، همیشه یکی از موانع اصلی در افزایش بهره‌وری و استفاده از دستگاه‌های چندکاره مانند محصولات اختصاصی سرفیس مایکروسافت بوده است. حتی در سرفیس پرو ایکس که به‌نوعی به‌‌عنوان رقیب اپل آیپد پرو معرفی شد، شاهد همین مشکلات و کمبودها هستیم. ازطرفی سرفیس با پایداری بالا، در تجربه‌های چندوظیفگی به‌معنای واقعی آیپد را با تجربه‌ی ساده‌ی تقسیم صفحه، پشت سر می‌گذارد. پس چرا ردموندی‌ها نباید برای بهبود تجربه‌ی لمسی هم تلاش کنند تا رقابت با تبلت محبوب اپل، جدی‌تر شود؟

از میان رقبای اصلی مایکروسافت در دسته‌ی دسکتاپ، گوگل زودتر از همه خلأ رابط لمسی را احساس و برطرف کرد. اهالی مانتین ویو در سیستم‌عامل کروم، رابط جدیدی را ارائه کردند که قبلا تنها محدود به وب اپلیکیشن و گوگل پلی بود. به‌علاوه، از آن زمان کروم به‌مرور به سمت تبدیل شدن به پلتفرمی برای همه‌ی سیستم‌های عامل می‌رود. پشتیبانی از لینوکس به‌کمک فریمورک Crostini انجام می‌شود و همچنین برای کروم‌بوک‌های سازمانی، پشتیبانی از اپلیکیشن‌های ویندوز نیز به‌مرور افزوده خواهد شد.

اپل اخیرا با یک خبر مهم، کل اکوسیستم نرم‌‌افزاری و سیستم‌عامل را شوکه کرد.آن‌ها می‌گویند کامپیوترهای مک جدید مبتنی بر آرم، از اپلیکیشن‌های آیفون و آیپد پشتیبانی می‌کنند. البته انگیزه‌ی اپل از ارائه‌ی چنین پشتیبانی، کمی با گوگل تفاوت دارد. آن‌ها هیچ اشاره‌ای به عرضه‌ی احتمالی کامپیوتر مک مجهز به نمایشگر لمسی نداشتند، اما پشتیبانی از اپلیکیشن‌های بی‌شمار iPadOS، می‌تواند عدم تمایل توسعه‌دهنده‌ها به ساخت اپلیکیشن در برخی از دسته‌های مک، خصوصا بازی را جبران کند. در رونمایی‌های اولیه‌ی WWDC هم نمایی کلی از اجرای اپلیکیشن‌های iOS و iPadOS در مک دیده شد که اپلیکیشن‌ها را به‌صورت پنجره‌ای اجرا می‌کرد و حتی برخی از مشکلات آیپد با کیبورد را هم نداشت.

همکاری مایکروسافت و گوگل خصوصا در رقابت با اپل و تصمیم‌های جدید برای مک، کارساز خواهد بود

مسیری که اپل و گوگل در پیش گرفته‌اند، ویندوز را در میان سیستم‌‌های عامل حاضر در رقابت، تنها می‌گذارد. سیستم‌عامل مایکروسافت به تنها پلتفرمی تبدیل می‌شود که توانایی پشتیبانی از مجموعه‌ی قابل‌توجهی اپلیکیشن‌های موبایلی را ندارد. اضافه کردن اپلیکیشن‌های اندروید به ویندوز به‌عنوان مجموعه‌ی جانبی، می‌تواند حداقل راهکاری کوتاه برای رفع کمبود این سیستم‌عامل باشد. البته امروزه راهکارهای جایگزین محدودی برای اجرای اپلیکیشن‌های اندروید در ویندوز وجود دارد که از میان مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سرویس ۹ ساله‌ی Bluestacks اشاره کرد. ابزار مذکور، به‌نوعی بیشتر برای اجرای بازی مناسب می‌رسد و تجربه‌ی کاربری آن به‌هیچ‌وجه شبیه به اجرای اپلیکیشن‌های اندروید در سیستم‌عامل کروم نیست.

پشتیبانی از اپلیکیشن‌های اندروید در ویندوز، هنوز کمی جای بحث دارد و برخی اعتقاد دارند که انگیزه برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های بومی ویندوز را از بین می‌برد. ازطرفی امکان اجرای اپلیکیشن‌های موبایلی در پلتفرم‌های گوگل و اپل هم تاحدودی توسعه‌ی اپلیکیشن‌های بومی مک یا وب اپلیکیشن‌های کروم را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما حداقل آن دو شرکت محیط اپلیکیشن‌های موبایلی میهمان را هم در کنترل دارند. چنین روندی برای مایکروسافت وجود ندارد. درنهایت رویکرد مایکروسافت برای همکاری‌های جدید، باید براساس همکاری‌هایی باشد که آن‌ها در مسیر توسعه‌ی سرفیس دوئو با گوگل پیش برده‌اند.

سرفیس دوئو مایکروسافت / Microsoft Surface Duo

تاکنون نشانه‌هایی کلی از چگونگی همکاری مایکروسافت و گوگل در پشتیبانی از اپلیکیشن‌ها دیده شده است. به‌عنوان مثال آن‌ها گفته‌اند که عرضه‌ی وب اپلیکیشن‌های پیش‌رونده (PWA) را در گوگل پلی تقویت می‌کنند. ردموندی‌ها همچنین اخیرا نشان داده‌اند که برنامه‌ای جدی برای پشتیبانی از این اپلیکیشن‌ها در ویندوز دارند. روند مذکور، قطعا برای بهره‌برداری از ابعاد و سرعت پیشرفت اندروید در ویندوز بهتر خواهد بود. درنهایت شاید همکاری مذکور، مقدمه‌ای برای ادغام نهایی گوگل پلی در ویندوز باشد.

همکاری مایکروسافت و گوگل در ادغام گوگل پلی با ویندوز، می‌تواند در رقابت با اپل به هر دو شرکت کمک کند. مایکروسافت به‌مرور تلاش می‌کند تا جایگاه خود را در اکوسیستم موبایل به دست بیاورد. آن‌ها در این مسیر به توسعه‌دهنده‌های اندروید نیاز دارند تا APIها و دستورالعمل‌هایشان بیشتر استفاده شود. بازکردن پلتفرم ویندوز برای توسعه‌دهنده‌های جدید، مشوق خوبی برای توسعه‌دهنده‌ها خواهد بود تا با مایکروسافت هم‌مسیر شوند. دراین‌‌میان، گوگل نیز همیشه در کسب سهم بیشتر از بازار دستگاه‌هایی با نمایشگر بزرگ، چالش داشته است. لنوو کروم‌بوک Duet، حرکت صحیحی در مسیر مذکور به حساب می‌آید، اما به‌هرحال فعلا و تا آینده‌ی نه‌چندان نزدیکی، کروم سهم کوچکی از بازار دسکتاپ را دراختیار خواهد داشت. درنهایت، اگر کاربران ویندوز، دسترسی آسانی به اپلیکیشن‌های خریداری شده در گوگل پلی داشته باشند، با احتمال بیشتری گوشی‌های اندرویدی را به آیفون ترجیح می‌دهند.

در ادامه بخوانید:

طراحی و عرضه‌ی سرفیس دوئو توسط مایکروسافت، یکی از بی‌سابقه‌ترین اقدام‌های شرکت در مسیر تحسین سیستم‌عامل غیر ویندوزی محسوب می‌شود. ازطرفی آن‌ها تأکید زیادی روی سرویس‌های ابری دارند و تلاش می‌کنند تا کاربران را به‌مرور به فضای جدید دعوت کنند. درنهایت، درگیری بین اپ استورها که زمانی مانعی در مسیر مایکروسافت بود، در فضای ابری هم به‌مرور رفع می‌شود. به‌عنوان نمونه می‌توان به امکان نصب اپلیکیشن‌ها به کمک دستورهای ترمینالی اشاره کرد که شبیه به دستور apt-get در لینوکس عمل می‌کند.

مایکروسافت درحال حاضر روشی محدود دراختیار کاربران ویندوز قرار می‌دهد تا ازطریق قابلیت Phone Screen در اپلیکیشن Your Phone با اپلیکیشن‌های اندرویدی تعامل داشته باشند. این تجربه نیاز به دانلود و نصب اپلیکیشن در یک گوشی اندرویدی دارد که به‌صورت پیش‌فرض در گوشی‌های سامسونگ ارائه می‌شود و قطعا در سرفیس دوئو هم شاهد ارائه‌ی آن خواهیم بود. البته درنهایت تجربه‌ی مذکور، محدودیت‌هایی دارد و مثلا حتما باید یک گوشی اندرویدی دردسترس کاربر باشد. یکی از مزیت‌های اصلی Your Phone در استفاده از اپلیکیشنی در ویندوز دیده می‌شود که داده‌ها و رابط مخصوص کاربر را دارد؛ اما مزیت اصلی را باید مرتبط با حساب کاربری ابری فرد دانست. درنهایت، مایکروسافت با چنین قابلیت‌‌هایی، تمرکز روی توانایی‌های ابری خود را افزایش می‌دهد و ویندوز را بیش از همیشه به رابطی مناسب برای کاربردهای ۲ در ۱ و رقیبی جدی برای آیپد و مک‌های آتی تبدیل می‌کند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر