چگونه با دوربین گوشی خود از آتش‌بازی‌ها عکس بگیریم؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

در اواخر قرن نوزدهم عکاسی یکی از شغل‌های خطرناک به حساب می‌آمد. در آن زمان عکاس‌ها مواد شیمیایی زیادی درگیر بودند و یکی از جالب‌ترین آنها پودر فلش بود که برای عکاسی در صحنه‌های کم نور مورد استفاده قرار می‌گرفت و در بسیاری از فیلم‌های صامت نیز عملکرد آنها را دیده‌ایم. این پودرها هنگام روشن کردن صحنه علاوه بر نور زیاد، صدای بلندی نیز تولید می‌کردند و هاله‌ای از دود نیز همه جا را فرا می‌گرفت. پودر فلش امروزه نیز در آتش‌بازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. عکاسی از آتش‌بازی به دلیل وجود فاکتورهایی مانند زمان‌بندی، مکان و قاب‌بندی در نور کم، کار نسبتا سختی به شمار می‌رود. از سوی دیگر اگر چند دستورالعمل ساده را رعایت کنید می‌توانید عکس‌های چشم‌نوازی را از آتش‌بازی به ثبت برسانید.

قدم اول: بررسی محیط و آماده‌سازی وسایل

در ابتدا شما می‌بایست محیط اطراف خود، مکانی که آتش‌بازی در آنجا شروع می‌شود و همچنین جایی که برای ثبت عکس مناسب است را بررسی کنید. در بهترین حالت شما علاوه بر آتش‌بازی یک منظره یا مکان دیدنی هم در قاب تصویر خود خواهید داشت. به عنوان مثال، در تصویر سمت چپ علاوه بر آتش‌بازی نمایی از دیزنی‌‌لند نیز قابل مشاهده است و در تصویر سمت راست که از ساحل گرفته شده در کنار آتش‌بازی بندر را نیز می‌توان دید.

برای ثبت یک عکس خوب از آتش‌بازی باید تا حد امکان دوربین را ثابت نگه دارید. در این مواقع است که یک سه‌پایه گوشی هوشمند به‌کار می‌آید. با این حال اگر سه‌پایه در دسترس نبود نیز می‌توان گوشی را بوسیله یک تکیه‌گاه مهار کرد تا تکان نخورد. حرکت کردن گوشی در هنگام ثبت عکس به ویژه در گوشی‌هایی که فاقد لرزشگیر هستند باعث ایجاد حالت تاری می‌گردد.

قدم دوم: تنظیمات دوربین

در این مرحله شما ۲ گزینه پیش روی خود دارید. می‌توانید دوربین را سمت آتش‌بازی گرفته و دکمه شاتر را فشار دهید و امیدوار باشید که عکس خوبی ثبت خواهید کرد یا اینکه دوربین را در حالت دستی قرار داده و تنظیمات را برای بهینه‌ترین حالت تنظیم کنید. در صورت انتخاب مسیر دوم به موارد زیر توجه نمایید:

  • سرعت شاتر: این گزینه مدت زمانی که دوربین شما به ثبت نور می‌پردازد را تعیین می‌کند. هر چقدر شاتر بازتر باشد، نوردهی طولانی‌تر و ثبت رد آتش بازی نیز طولانی‌تر می‌باشد. اعدادی بین ۱/۸ تا ۱/۲ ثانیه می‌توانند مقادیر مناسبی برای این کار باشند.
  • ایزو: این گزینه حساسیت سنسور به نور را تعیین می‌کند. هر چقدر مقدار ایزو بالاتر باشد حساسیت سنسور به نور بیشتر می‌شود، اما میزان نویز دیجیتالی تصویر نیز زیاد می‌شود. مقادیر بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هنگام عکاسی از آتش‌بازی می‌توانند مناسب باشند. البته با توجه به تفاوت اندازه دیافراگم در گوشی‌های مختلف، این مقدار از دوربینی به دوربین دیگر متفاوت است.
  • فوکوس: در این مورد باید خودتان تنظیم درست را پیدا کنید. برخی اوقات فوکوس خودکار خوبب عمل می‌کند، اما اگر از عملکرد این گزینه راضی نبودید می‌توانید از حالت فوکوس بی‌نهایت نیز استفاده کنید.
  • تراز سفیدی: در این مورد استفاده از تنظیم خودکار پیشنهاد می‌شود.
  • فلش: آن را خاموش کنید زیرا در عکاسی از آتش‌بازی نیازی به فلش نیست.

کاربران آیفون باید توجه داشته باشند که برنامه پیش‌فرض دوربین گوشی تنظیمات دستی چندانی را در اختیار کاربر قرار نمی‌دهد و می‌بایست از یک برنامه کمکی استفاده کنید. با این حال، اگر نمی‌خواهید از برنامه دیگری استفاده کنید می‌توانید هنگام عکاسی دست خود را بر روی دکمه شاتر نگه داشته تا آیفون چندین عکس را ثبت کرده و سپس بهترین را انتخاب کنید. شما همچنین می‌بایست انگشت خود را بر روی صفحه نگه داشته تا نوردهی و فوکوس قفل شوند و تغییر نکنند. (علامت AF LOCK زرد رنگ ظاهر می‌شود)

قدم سوم: عکس گرفتن

هنگام عکاسی از آتش‌بازی زمانبندی می‌تواند بین یک عکس عالی و یک عکس تاریک نقش بسیار زیادی را ایفا کند. حالت ایده‌آل این است که قبل از انفجار نهایی دکمه شاتر را فشار دهید، اما ممکن است لازم باشد تا به دلیل کندتر یا تندتر بودن برخی از آتش‌بازی‌ها سرعت شاتر را تغییر دهید.

فراموش نکنید که باید دوربین را تا حد ممکن ثابت نگه داشت و برای این کار می‌توانید از گزینه تایمر دوربین نیز استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا لرزشی که هنگام فشار دادن شاتر دوربین ایجاد می‌شود از بین برود، اما از طرفی کنترل شما بر روی زمانبندی ثبت تصاویر کم می‌شود. به‌خاطر داشته باشید که برخی از دوربین‌ها یک تاخیر کم هنگام فشار دادن دکمه شاتر دارند که از تار شدن عکس‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین همیشه تعداد زیادی عکس از این رویداد ثبت کنید تا بتوانید بهترین‌ها را از میان آنها انتخاب کنید.

قدم چهارم: همه چیز را فراموش کرده و از نمایش لذت ببرید

فراموش نکنید که اولین هدف از آتش‌بازی دیدن و لذت بردن از آن است. این نوع رویدادها هر روز وجود ندارند و می‌بایست از آنها نهایت استفاده را برد. شاید بهتر باشد ابتدای مراسم چندین عکس ثبت کرده و سپس دوربین را کنار گذاشته و از مراسم لذت ببرید. اگر تصاویر ثبت شده شما را راضی نکرد نگران نباشد چون می‌توانید سال بعد باز هم برای آن تلاش کنید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع خبر