حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

TSMC تأیید کرد: توقف تحویل محصول به هواوی از ماه سپتامبر

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

غول تایوانی دنیای تراشه، TSMC تأیید کرد که از تاریخ ۱۵ ماه مه، پردازش سفارش‌های جدید از هواوی را متوقف کرده است. این اولین اظهارنظر تایوانی‌ها از زمان تصویب و اعمال فشارها و تهدیدهای جدید ایالات متحده علیه هواوی محسوب می‌شود. وزارت بازرگانی ایالات متحده چندی پیش، ‌فروش محصولات نیمه‌هادی به هواوی را که دارای فناوری آمریکایی هستند، مشروط به دریافت مجوز از این کشور کرد که درنهایت منجر به تغییر سیاست‌های همکاری TSMC با شرکت چینی شد.

قوانین جدید ایالات متحده، هرگونه فروش محصولات سیلیکونی به هواوی را برای TSMC ممنوع می‌کند. فروش، تنها زمانی مجاز خواهد بود که شرکت چینی، مجوزهای لازم را از سازمان‌های تنظیم‌گیری آمریکایی دریافت کند. چنین اتفاقی هم تقریبا غیرممکن خواهد بود. هواوی و TSMC طبق قوانین جدید، سه ماه دوره‌ی فرجه دریافت کردند تا سفارش‌های در حال جریان، تحویل داده شوند. شرکت تایوانی اعلام کرد که از تاریخ ۱۴ سپتامبر، هیچ محصول جدیدی به شرکت‌های هواوی یا های‌سیلیکون تحویل نخواهد داد.

برخی تحلیل‌گران و کارشناسان ادعا می‌کردند که هواوی از قبل، تحریم جدید ایالات متحده را پیش‌بینی کرده بود و به همین دلیل، سفارش‌های بیشتری را به TSMC ارائه کرد. آن‌ها تصمیم داشتند تا انبارهای خود را با محصولات بیشتر برای ادامه‌ی سال، پر نگه دارند. به‌هرحال زمانی‌که موجودی انبارها به اتمام برسد، درصورت عدم رفع چالش‌‌های سیاسی، شرکت چینی با مشکلات متعددی روبه‌رو می‌شود. کسب‌وکار هواوی در حوزه‌ی مصرف‌کننده در سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشت و آن‌ها را به رتبه‌ی دوم بزرگ‌ترین فروشنده‌ی گوشی هوشمند در جهان رساند که بعد از سامسونگ و بالاتر از اپل قرار گرفت. هواوی در حوزه‌ی زیرساخت شبکه‌های سلولی هم نامی بزرگ به شمار می‌رود و در تولید و تأمین تجهیزات مخابراتی، یکی از پیشگامان بازار محسوب می‌شود.

در ادامه بخوانید:

های‌سیلیکون، همکار هواوی، شرکتی بزرگ در حوزه‌ی تولید SoC برای سیستم‌های DTV به شمار می‌رود. محصولات این شرکت چینی در بازار SoC دوربین‌های IP هم سهم قابل‌توجهی دراختیار دارند. آن‌ها اخیرا به بازار پردازنده‌های مخصوص سرور هم وارد شده‌اند و تراشه‌ی Kunpeng 920 را هم با معماری اختصاصی، به بازار عرضه کرده‌اند. علاوه بر TSMC، احتمالا هیچ‌یک تولیدکننده‌های نیمه‌هادی در جهان (موسوم به فاندری) امکان خدمت‌رسانی و فروش محصول به هواوی نخواهند داشت. اغلب آن‌ها از فناوری‌های و تجهیزات ساخت ایالات متحده استفاده می‌کنند و باید پیرو قوانین جدید باشند. حتی شرکت چینی SMIC ساکن در شانگهای هم روی کاغذ اجازه‌ی فروش محصولات به هواوی را نخواهد داشت. البته هنوز هیچ اظهارنظر یا تأیید پیروی از قانون از شرکت SMIC دریافت نشده است.

هواوی بزرگ‌ترین مشترین TSMC محسوب می‌شود و در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۳ درصد از درآمد شرکت تایوانی را پوشش داد. البته مدیران TSMC قبلا ادعا کرده‌اند که حذف هواوی از مجموعه‌ی مشتریان، تأثیر زیادی روی درآمدزایی آن‌ها نخواهد داشت. آن‌ها می‌گویند مشتریان دیگر، به‌مرور سهم هواوی را در درآمد تأمین خواهند کرد. غول تایوانی صنعت تراشه همچنین پیش‌بینی می‌کند که در دوره‌ی سه‌ماهه‌ی ژوئیه تا سپتامبر، نسبت به دوره‌ی مشابه سال گذشته، ۲۰ درصد افزایش درآمد خواهد داشت. آن‌ها هزینه‌های سرمایه‌ای خود را هم برای سال جاری تا ۱۷ میلیارد دلار افزایش می‌دهند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر