عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا: ایران درحال حرکت به‌سمت ایمنی جمعی کرونا است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

پس از اینکه رئیس جمهور از ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی به ویروس کرونا و احتمال ابتلای ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر دیگر به این ویروس خبر داد، یک عضو کمیته‌ی علمی ستاد مقابله با کرونا دراین‌باره نتایجی را اعلام کرده است.

مسعود مردانی در گفت‌وگو با ایسنا گفت، چه سیاست کشور بر ایجاد ایمنی جمعی باشد و چه نباشد، ایران به‌سمت ایمنی جمعی حرکت می‌کند. مردانی اضافه‌کرد، باتوجه به اینکه ۸۰ تا ۸۵ درصد موارد مبتلا به کووید ۱۹ بدون علامت هستند، آمار ۲۵ میلیونی اعلام‌شده توسط رئیس‌جمهور روحانی جزو آمار روزانه‌ای که وزارت بهداشت اعلام می‌کند، نیست. به‌گفته‌ی این متخصص بیماری‌های عفونی، به‌دست‌آوردن چنین آماری باکمک مطالعات ‌اپیدمیولوژیک امکان‌پذیر می‌شود.

البته مردانی روند ایجاد ایمنی نسبی را مثبت می‌داند. وی توضیح می‌دهد که اگر ۲۵ میلیون نفر به کرونا مبتلا شده باشند، به احتمال زیاد مجددا به بیماری کووید ۱۹ مبتلا نمی‌شوند چراکه آنتی‌بادی کرونا در بدن‌شان ساخته شده است. مردانی اضافه می‌کند که اگر حدود ۷۰ درصد جمعیت ایران به کرونا مبتلا شوند، شاید بتوان ماسک، دستکش و دیگر وسایل محافظتی را کنار گذاشت. مردانی توضیح داد:

ابتلای مجدد به کرونا برای بار دوم بسیار نادر است و در صورتی که فردی مجددا مبتلا شود، امکان ابتلا به نوع شدید و خفیف در او یکسان است.

در ادامه بخوانید:

پیش‌تر در تک تایمز نیز به بررسی ایجاد مصونیت دربرابر کرونا پرداخته بودیم؛ به‌طور کلی، بعد از ابتلا به ویروس کرونا فرد باید نسبت به آن مصونیت کسب کند اما هنوز مشخص نیست که دوره‌ی مصونیت دربرابر ویروس جدید کرونا چه مدت خواهد بود. البته مواردی از ظهور دوباره‌ی علائم بیماری نیز در برخی افراد مشاهده شده اما همچنان مشخص نیست که این موضوع ناشی از عود دوباره‌ی بیماری رخ داده است یا ابتلای دوباره به ویروس.

مصطفی قانعی، دبیر کمیته‌ی علمی ستاد مقابله با کرونا نیز به ایسنا گفته است که شدت بیماری بیش از ۹۰ درصد مبتلایان به کووید ۱۹ آنقدر خفیف است که حتی به پزشک مراجعه نمی‌کنند و به همین علت، زمانی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند ۲۵ میلیون نفر یا نزدیک به ۲۰ درصد جمعیت کشور به کرونا مبتلا شده‌اند، به‌معنای ابتلای همان گروه مبتلایان خفیف است که با ویروس مواجهه شده اما چنان مشکلی پیدا نکردند که نیازمند مراجعه به پزشک شوند.

مسعود مردانی درمورد تخمین رئیس‌جمهور از احتمال قوی ابتلای ۳۵ میلیون ایرانی دیگر به کووید ۱۹ نیز توضیح داد که در اسفندماه پیش‌بینی می‌شد حداقل تا یک سال بعد، ۳۰ تا ۷۰ درصد جمعیت کشور به کرونا مبتلا شوند و حال مشاهده می‌کنیم که پیش‌بینی‌ها درست بوده و قدم اول ایمنی جمعی محقق شده است.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر