افزایش تعرفه اینترنت در مقابل جریمه دومیلیاردی چقدر به نفع اپراتورهاست؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

همراه اول

رسانه تک تایمز – به دلیل برنگشتن تعرفه اینترنت به حالت اولیه از سوی اپراتورها و تداوم تخلفی که صورت گرفته است،  جریمه دو میلیارد تومانی را به دو اپراتور ایرانسل و همراه اول ابلاغ شد.

کرونا و رونق آموزش مجازی و البته رونق روزافزون کسب و کارهای اینترنتی باعث شده است که تعرفه اینترنت و تغییرات آن برای اقشار وسیعی از مردم اهمیت زیادی داشته باشد. در این میان  و با توجه به این موضوع گرانی بسته‌های اینترنت موضوع بحث پررنگی است که نزدیک به دو هفته است در فضای مجازی درباره آن صحبت می‌شود. تخلف اپراتورها از یک سو و عقب نشینی نکردن‌شان از موضعی که دارند از سوی دیگر باعث شده این مساله به سرعت حل نشود و وارد فازهای پیچیده‌ای شود. تا آن‌جا که بر اساس قانونی که در پروانه‌های اپراتوری وجود دارد،برای آن‌ها جریمه نقدی اعمال شده است.  اما موضوع مورد بحث در این نکته است که این افزایش قیمت چقدر به نفع اپراتورهاست که در مقابل جریمه 2 میلیارد تومانی سر خم کرده اند؟ 

قیمت‌ها به حالت سابق بازنگشت

زمزمه افزایش قیمت بسته های اینترنت موبایل که از اواسط فروردین سال جاری (۹۹) شروع شده بود اوائل تیرماه عملی شد و اپراتورها عملا قیمت بسته ها را افزایش دادند. معاون سازمان تنظیم مقررارت ۱۴ تیرماه از بازگشت قیمت ها به دوره قبل از گرانی خبر داد و به اپراتورها در این باره هشدار داد اما این اتفاق نیفتاد. بیشتر رسانه ها واکنش وزیر ارتباطات به درخواست اپراتورها برای افزایش قیمت را به چراغ سبز وی تعبیر کردند زیرا به نظر می رسد که آذری جهرمی افزایش قیمت ها را «به شرط افزایش کیفیت خدمات اینترنتی» مجاز می داند.

 اما به نظر می رسد که هشدارهای دولتمردان به اپراتورها چندان جدی نیست و آنها هم عملا منتظر اعلام نظر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نمانده و نرخ بسته ها را افزایش داده اند.

گزینه‌هایی که حذف شدند

بررسی بسته های اپراتورها نشان می دهد که بسیاری از بسته های قبلی را حذف و گزینه های جدیدی اضافه کرده‌اند.

 در این میان اپراتورها تعداد زیادی از بسته‌های اینترنتی را که اغلب شامل بسته‌های پر مصرف بود را حذف کردند و در نهایت کاربران و مشترکان را در دو راهی عجیبی قرار دادند. دوراهی که با علامت سوالی در خصوص کاهش احتمالی قیمت همراه بود.

مخالفت دولت و یکه تازی اپراتورها

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ارسال اخطار به اپراتورهای متخلف در زمینه افزایش قیمت، اعلام کرده که قیمت‌ها «باید به روال قبل بازگردد».

حسین فلاح جوشقانی است افزایش بهای اینترنت در حالی که مردم به‌دلیل شیوع ویروس کرونا وابستگی بیشتری به فضای مجازی پیدا کرده‌اند «غیرمنطقی و غیرمعقول است».

این در حالی بود که رییس جمهور نیز طی نامه‌ای در این خصوص تذکر داد و خواستار بازگشت قیمت‌ها به روال سابق شد. اما اپراتورها نه توجهی به ده روز زمان تعیین شده داشتند و نه اخطارها. 

همین باعث شد همه به این فکر کند سودی که در پس پرده این افزایش قیمت خودنمایی می‌کند چقدر می تواند زیاد باشد که اپراتورها را به جریمه 2 میلیاردی قانع کرده و باعث شده مسیر خود را تعیین کنند.

اتمام مهلت اپراتورها

دیروز مهلت ده روزه اپراتورهای همراه به پایان رسید. «حسین فلاح جوشقانی» اعلام کرد: به دلیل برنگشتن تعرفه اینترنت به حالت اولیه از سوی اپراتورها و تداوم تخلفی که صورت گرفته است، صبح امروز جریمه دو میلیارد تومانی را به دو اپراتور ایرانسل و همراه اول ابلاغ کردیم.

معاون وزیر ارتباطات افزود: امروز ‌در جلسه کمیسیون تخلفات، جریمه دو میلیاردی را در پروانه‌های اپراتورها اعمال و به آن‌ها ابلاغ کردیم.
فلاح اضافه کرد: جریمه نقدی قدم اول برای برخورد با تخلف صورت گرفته است و در صورت استمرار این مساله، قطعا روال‌های دیگر را در پیش خواهیم گرفت. تعلیق، کاهش مدت اعتبار پروانه و مواردی از این دست، مصوبه‌های قانونی است که می‌توانیم با استناد به آن‌ها تخلفات را پیگیری کنیم.

وی افزود: از جزئیات اقدامات صورت گرفته در دادگستری با خبر نیستم اما روال‌های قانونی پیگیری خواهد شد.

با تمام این اوصاف نکته قابل توجه در این موضوع در این است که در مقابل تمام تخلفات جریمه‌ها به اندازه‌ای است که حتی به بیش از مبلغ تخلفی برسد و در نهایت راهی جز روال سابق پیش پای متخلفنان قرار نگیرد. اما به زعم بسیاری منافع اپراتورها بسیار بیشتر از تمام این صحبت‌هاست. تا جایی که شاید جریمه دو میلیاردی فقط گوشه ای از آن سود باشد. در نهایت اینکه ضرر اصلی در این میان به کاربران بازمی گردد و آنها هستند که مجبورند بنا بر نیاز بسته های اینترنتی اپراتورها را تهیه کنند. حتی اگر مبلغی گزاف به آن بپردازند. مبلغی که در نهایت به سودهای میلیاردی می انجامد و راه اپراتورها را در ادامه مسیر تخلف مهیاتر می‌کند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع خبر