حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

ویژوال استودیو کد مایکروسافت برای مک‌های مبتنی‌بر آرم منتشر می‌شود

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

درحال‌حاضر، وقتی بخواهید ویژوال استودیو کد (Microsoft Visual Studio Code)، محیط یکپارچه‌ی توسعه‌ی نرم‌افزار (IDE) مایکروسافت را روی دستگاه‌هایی مجهز به تراشه‌ی اپل سیلیکون اجرا کنید، اخطاری روی صفحه خواهید دید که اسکرین‌شات آن در بدنه‌ی این مقاله دیده می‌شود. اپل سیلیکون تراشه‌‌ای اختصاصی است که از معماری آرم استفاده می‌کند و در سال‌های آتی، جایگزین تراشه‌های اینتل در رایانه‌های سری مک خواهد شد. دلیل ظاهرشدن کرش یادشده این است که ویژوال استودیو کد روی دستگاه‌های مجهز به اپل سیلیکون پشتیبانی نمی‌شود. ویژوال استودیو کد محیط توسعه‌ی پرکاربردی است که روی انواع پلتفرم‌ها دردسترس قرار دارد و ۱۱ میلیون توسعه‌دهنده در سراسر دنیا از آن استفاده می‌کنند.

اپل اعلام کرده است در آینده‌ای نزدیک، روند مهاجرت به تراشه‌های آرم آغاز می‌شود. این شرکت برای آماده‌سازی توسعه‌دهندگان، کیت توسعه‌ی ویژه‌ای دراختیارشان قرار داده است. این کیت توسعه دستگاه مک مینی است که از تراشه‌ی A12X و ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ ذخیره ‌سازی استفاده می‌کند. بنچمارک‌های منتشرشده نشان می‌دهند عملکرد پردازنده‌ به‌کاررفته در این مک مینی قدرتمندتر از پردازنده‌ی سرفیس پرو ایکس (کوالکام SQ1) است.

مدیر پیشین واحد ویندوز در مایکروسافت مدتی پیش در مصاحبه‌ای گفت مک‌های مبتنی‌بر آرم اپل بهترین رایانه برای توسعه‌دهندگان خواهند بود؛ به‌‌ویژه با درنظرگرفتن این حقیقت که اپل می‌خواهد مک‌های جدید را با تراشه‌ی قدرتمندتری به‌نام A14 روانه‌ی بازار کند. تراشه‌ی مذکور دو نسل جدیدتر از A12X به‌حساب می‌آید. مدیر پیشین ویندوز در یادداشتی جدید می‌نویسد:

در دو سال آینده، تنها سخت‌افزار آرم را در بازار خواهیم دید و پس از چهار سال، اینتل به خاطره‌ها خواهد پیوست. اکوسیستم‌ ما تا آن زمان تغییرات عمده‌ای به‌خود خواهد دید. در آن زمان، مک بهترین رایانه‌ برای توسعه‌دهندگان خواهد بود و کاربران بیش‌ازپیش از آیپد برای انجام کار استفاده خواهند کرد. 

پورت‌کردن ویژوال استودیو کد به دستگاه‌های مبتنی‌بر اپل سیلیکون کار ساده‌ای برای مایکروسافت نیست و مشکلات متعددی پیش ‌روی این شرکت قرار می‌دهد. درحال‌حاضر، دستگاه‌های دارای تراشه‌ی اپل سیلیکون از الکترون (Electron) پشتیبانی نمی‌کند و همین موضوع دلیل اصلی پشتیبانی‌نکردن IDE مایکروسافت از تراشه‌ی اپل است. الکترون (Electron) فریم‌ورکی است که ویژوال استودیو کد برپایه‌ی آن توسعه داده شده است. تیم توسعه‌ی الکترون به‌تازگی در اطلاعیه‌ای جدید از اعمال برخی تغییرات در آینده خبر داده است. از قرار معلوم، این تیم در حال بررسی کارهایی است که با انجام‌دادن آن‌ها می‌توان پشتیبانی از الکترون را به اپل سیلیکون و macOS 11 آورد. همچنین از مدتی پیش، تیم توسعه‌ی الکترون روند بررسی اکوسیستم فعلی و میزان وابستگی ما به سرویس‌ها را آغاز کرده است.

تصویر مشکل ویژوال استودیو کد هنگام اجرا روی اپل سیلیکون

هنگام تلاش برای اجرای ویژوال استودیو کد روی اپل سیلیکون، خطای بالا ظاهر می‌شود و اپلیکیشن کرش می‌کند.

بر‌همین‌اساس، مایکروسافت با انتشار بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده است طبق برنامه‌ریزی خود قصد دارد در آینده، از ویژوال استودیو کد در دستگاه‌های مبتنی‌بر اپل سیلیکون پشتیبانی کند. فردی به‌نمایندگی از مایکروسافت در گفت‌و‌گو با خبرنگار رسانه‌ی ZDNet اعلام کرده است:

قطعا در پی اضافه‌کردن پشتیبانی از ویژوال استودیو کد به مک و آرم هستیم. درحال‌حاضر، نمی‌توانیم زمان دقیقی برای این اتفاق مشخص کنیم؛ اما تیم ما مشغول بررسی آن است. بخش عظیمی از کاربران ویژوال استودیو کد از سیستم‌عامل macOS استفاده می‌کنند؛‌ بنابراین، متعهد هستیم که از آن‌ها در سخت‌افزار جدید هم پشتیبانی کنیم».

درکنار این‌ها، شماری از افزونه‌های ویژوال استودیو کد متکی‌بر باینری‌های بومی هستند؛ به‌همین‌دلیل، مایکروسافت از مدتی پیش‌ کار با صاحبان افزونه‌های این‌چنینی را آغاز کرده است تا پشتیبانی از آن‌ها را به دستگاه‌های مجهز به اپل سیلیکون بیاورد. 

هفته‌ی گذشته، مایکروسافت انتشار ویژوال استودیو کد برای دستگاه‌های مبتنی‌بر ویندوز روی آرم را اعلام کرد. به‌لطف این اتفاق،‌ دستگاه‌های مجهز به ویندوز روی آرم نظیر سرفیس پرو ایکس می‌توانند بدون مشکل ویژوال استودیو کد را اجرا کنند. اضافه‌شدن پشتیبانی از ویندوز روی آرم به ویژوال استودیو کد به این دلیل اتفاق افتاد که فریم‌ورک Electron 7 به پشتیبانی از ویندوز روی Arm64 مجهز شد. با درنظرگرفتن کراس‌پلتفرم بودن ویژوال استودیو کد، دیدن تلاش مایکروسافت برای افزودن پشتیبانی از آن به اپل سیلیکون اتفاقی تعجب‌برانگیز نیست.

دیدگاه شما کاربران تک تایمز درباره‌‌ی این خبر چیست؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر