آشنایی با 5 حوزه تحول دیجیتال 2020

در حالتی که اتومات شدن امکانات با عوض کردن محدودیت‏های اساسی ایجاد منجر تحولات متعددی شد، تأثیر بعدازظهر دیجیتال بیش تر از آن میباشد، چون محدودیت‌هایی را تغییر و تحول میدهد که در کار، همۀ حوزه‏های استراتژی کسب‌وکار زیر تأثیر آن ها عمل می‏نمایند. منبع این مطلب تحول دیجیتال سیگما میباشد.

فناوری‌های دیجیتال، چگونگی برقراری رابطه ما با مشتریان و قیمت‌آفرینی برای آن‌ها‌را تغییر و تحول میدهند. ما در دنیایی وسیع گردیده و پرورش کرده‏ایم که در آن، کمپانی‌ها پیام‏های تبلیغاتی یک‌طرفه را منتشر می‏کردند و مشتریان نیز تولید ها را مبتنی بر علاقۀ خویش خریداری می‏کردند، ولی امروزه رابطه طولانی تر دوطرفه میباشد: تعامل مشتریان در کانال‌های اجتماعی و تایپ کردن نظرها خویش دربارۀ برندها، اقتدار اثرگذاری مشتریان را از تبلیغات یا این که استعمال از اشخاص دارای شهرت (سلبریتی‌ها) طولانی تر نموده است. شرکت کردن پویای مشتریان به محرک اصلی و حیاتیِ پیروزی کسب‌وکارهای بعد از ظهر دیجیتال بدل شده‌است.

فناوری‌های دیجیتال چگونگی فکر ما دربارۀ رقابت را متحول می‏نماید. به صورت فزاینده، ما خیر فقط با کمپانی‏های حریف در صنعت خویش در هم اکنون رقابت هستیم، بلکه با کمپانی‌هایی از بیرون از حوزۀ صنعت خویش که با پیشنهادهای دیجیتالی جدیدشان مشتریان مارا جذب خویش مینمایند (و به اصطلاح مشتریان ما‌را می‌دزدند) نیز رقابت داریم. ممکن میباشد در یک حوزه با یک حریف سابق رقابت رنج داشته باشیم، و در عین حالا از قابلیت و امکان‌ها و بضاعت‏های آن کمپانی در بخش دیگری از کسب‌وکار خویش، فایده ببریم. به بیان دیگر، میزان دارایی‏های رقابتی ما، ممکن میباشد دیگر در سازمان خودمان ساکن نباشند؛ در قبال میتوانند در شبکۀ شرکایی باشند که ما در ارتباط ها تجاری آزادانه آنها را گرد هم میاوریم.

فناوری‌های دیجیتال دنیای ما، به صورت درخور توجهی چگونگی اندیشه ما دربارۀ داده‌ها را تغییر تحول داده‌اند. در کسب‌وکارهای سنتی، فراهم نمودن داده‌ها پرهزینه بود، مراقبت و استعمال از آنها سخت بود. تنها رئیس این داده‌ها نیازمند خریداری و حفظ سیستم‌های عظیم فناوری داده ها بود (سیستم برنامه‌ریزی عظیم منابع سازمانی را فکر کنید که برای ردیابی ارسال محصولی از کارگاه‌ای در تایلند تا محل فروش در یک بازار در کانزاس سیتی مایحتاج‌ند). امروزه، داده‌ها با واحد سنجش بی‌سوابق‌ای- خیر فقط بوسیله کمپانی‌ها که به وسیلۀ هر کسی ساخت میگردند. علاوه بر این، سیستم‌های بر پایه ی ابر برای ذخیره‌سازی داده‌ها به صورت فزاینده‌ای ارزان بوده، به راحتی در دسترس می‌باشند، و به کار گیری از آن ها سهل و آسان میباشد. وسیع‌ترین معضل این روز ها، تبدیل حجم بسیار متعددی از داده‌هایی که در دست داریم، به داده ها گران بها میباشد.

فناوری‌های دیجیتال، نحوه‌های ابتکار عملِ کسب‌وکارها را نیز تغییر‌و تحول میدهند. به صورت سنتی، ابداع پرهزینه، پرمخاطره و محدود میباشد. تست ایده‌های نو مشقت بار و گران میباشد، بدین ترتیب کسب‌وکارها به مدیران خویش متکی می‌باشند تا حدس بزنند گذشته از عرضۀ جنس به بازار، چه تغییری را در آن ساخت نمایند. امروز، فناوری‏های دیجیتال کارکشته به تستِ پیوسته فرایندهایی می‌باشند که در قبلی غیر قابل تصور بودند. مثال‌های اول و آزمایشی با هزینۀ اندک ساخته می گردند و ایده‌ها با‌گاز با یوزرها جامعۀ انگیزه تست و باز نگری شوند. یادگیری مداوم و ایجاد مکرر و سریعِ تولیدها، قبلی و بعداز مورخ عرضۀ آنها، تبدیل به یک طرز معمولی شده‌است.

در غایت، فناوری‌های دیجیتال مارا ناچار می‌نمایند دربارۀ چگونگی ادراک و ساخت قیمت برای مشتری تجدید حیث کنیم. آنچه برای مشتریان قیمت میباشد، میتواند تخت‌گاز تغییر و تحول نماید، و رقبای ما ‌همیشه زمان‌های جدیدی را کشف می‏نمایند که ممکن میباشد برای مشتریانمان با ارزش باشند. اکثر اوقات، زمانی که یک کسب‌وکار بر حسب بخت به برد در بازار دست می یابد، مبتلا خودشیفتگی خطرناکی می‏شود. همانگونه که اندی گروو یکسری سال پیش هشدار اعطا کرد، در بعدازظهر دیجیتال «تنها فرد بدگمان نجات مییابد». در حال حاضر، ضروری میباشد که بالاتر از محدودیت‌ها قدم بردارید، تا منشا قیمت‌آفرین بعدی را برای مشتری بیابید.