حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

امکان تشخیص الگوی رگ‌های صورت انسان در سیستم تشخیص چهره اپل

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

همراه اول

رسانه تک تایمز – به نظر می‌رسد اپل در حال ارتقا سیستم Face ID خود یا همان سیستم تشخیص چهره است. قرار است در این سیستم امکانات ویژه‌ دیگری در اختیار کاربران گوشی‌های اپل قرار گیرد. در صورت اعمال برخی از تغییرات و ارتقا برخی از قابلیت‌ها دیگر مشکلی برای افرادی که چهره آن‌ها دچار تغییرات ظاهری مثل کوچک شدن بینی و از این دست می‌شود، به وجود نخواهد آمد.

مشکل عدم شناسایی چهره کاربر در صورت بروز برخی از تغییرات در سیستم تشخیص چهره اپل قرار است با راه حل تازه‌ای بر طرف شود. این راه حل عبارت است از تشخیص الگوی قرار گرفتن رگ‌ها زیر پوست فرد که برای هر فرد به صورت منحصر به فرد و خاص ایجاد شده است.

سیستم تشخیص چهره

در حالی که ابزارهای شناسایی کاربر که مبتنی بر سیستم‌های بایومتریک مثل Face ID و یا Touch ID هستند یکی از بهترین ابزارها برای دسترسی سریع و امن به گوشی‌های هوشمند امروزی هستند، اما این سیستم‌ها دچار برخی از محدودیت‌ها نیز هستند. در حال حاضر تعداد زیادی از کاربران مشکلاتی را که به موارد “مثبت نادرست” یا False Positive مشهور هستند گزارش کرده‌اند. به عبارت دیگر از آنجایی که احتمال وجود دو فرد کاملاً شبیه به هم در دنیا 1 در یک میلیون است اما این مشکل به هر حال ممکن است برای سیستم تشخیص چهره پیش بیاید و چهره‌ای که متعلق به کاربر گوشی نیست را به عنوان کاربر دستگاه شناسایی کند. از طرفی امکان دارد فردی بنا به دلایلی مثل جراحی بینی چهره ظاهری هود را تغییر دهید و یا این روزها که پوشیدن ماسک برای همه افراد ضروری است، سیستم تشخیص چهره نتواند او را شناسایی کند.

مواردی که در بالا اشاره شد مشکلاتی هستند که با استفاده از اعمال تغییرات جدید در سیستم تشخیص چهره قابل بر طرف شدن و حل شدن هستند. نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که الگوی قرار گرفتن رگ‌ها حتی در بدن افرادی که چهره کاملاً شبیه به هم دارند متفاوت است.

این سیستم جدید برای تشخیص چهره افراد اوایل هفته به عنوان اختراع جدید اپل در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا ثبت شده است. در توضیحات این اختراع آمده است که سیستم قادر به ایجاد نقشه سه بعدی از الگوی رگ‌های صورت کاربران است. تصویری برداری رگ‌های زیر لایه اپیدرم صورت برای ایجاد این نقشه سه بعدی توسط سنسورهای مادون قرمز که در یک دوربین تعبیه شده‌اند انجام می‌شود.

سیستم تشخیص چهره

علاوه بر این سنسورهای مجهز به اشعه مادون قرمز قابلیت تصویری برداری از الگوهای لکه‌های روی صورت کاربر را نیز دارند. این تکنیک شباهت زیادی به نحوه عملکرد سیستم‌های تشخیص چهره فعلی که با استفاده از اشعه مادون قرمز کار می‌کنند  دارد. هر چند در سیستم تشخیص چهره جدید تمرکز بر روی رگ‌های زیر پوست صورت است. البته برای استفاده از این سیستم گوشی‌های هوشمند باید مجهز به سخت‌افزارها و قابلیت‌های خاصی باشند که به زودی در آن‌ها تعبیه خواهند شد.

 

 


بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع خبر