سامسونگ گلکسی واچ ۳؛ جمع‌بندی اخبار و شایعات منتشر شده همراه با انتظاراتی که از آن داریم

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

انتظار می‌رفت که سامسونگ گلکسی واچ ۲ نام جدیدترین ساعت هوشمند این شرکت باشد اما به نظر می‌آید که این دستگاه جدید با نام گلکسی واچ ۳ شناخته خواهد شد و همین مورد باعث شده است تا به احتمال زیاد، بهتر از گلکسی واچ اکتیو ۲ باشد و شاهد تغییراتی بنیادین باشیم.

این ساعت هوشمند در اصل، جانشین سامسونگ گلکسی واچ محسوب می‌شود ولی نام‌گذاری عجیب غول تکنولوژی کره خیلی هم عجیب نیست چراکه در سال ۲۰۲۰ شاهد تصمیمات عجیبی از سوی سامسونگ بودیم و نام‌گذاری محصولات آن دستخوش تغییراتی قابل توجه شده است.

در حقیقت، این ساعت هوشمند به نوعی دیر هم عرضه خواهد شد چراکه سامسونگ تنها شش ماه پس از عرضه واچ اکتیو اصلی در سال ۲۰۱۹ میلادی، اقدام به عرضه گلکسی واچ اکتیو ۲ (Galaxy Watch Active 2) کرد.

اینطور که پیداست، بالاخره به معرفی و عرضه این ساعت هوشمند موردانتظار نزدیک شده‌ایم چراکه در اکثر گزارش‌های مرتبط با محصولات سامسونگ آمده است که این شرکت قصد دارد در رویداد آنپکد (Unpacked) از این پوشیدنی جدید رونمایی کند. آنپکد ۲۰۲۰ سامسونگ قرار است در روز چهارشنبه ۱۵ مرداد ماه مصادف با ۵ آگوست ۲۰۲۰ میلادی به صورت کاملاً آنلاین برگزار شود.

در این مقاله قصد داریم همه اخبار، شایعات و اطلاعات فاش شده از این ساعت هوشمند جدید را جمع‌آوری کنیم تا اطلاعات بیشتری از آن داشته باشیم. از سوی دیگر، در انتهای مقاله نیز به بیان انتظارات خود از گلکسی واچ ۲ خواهیم پرداخت که اگر سامسونگ این ایده‌ها را عملی کند، با رقیب شایسته‌ای برای اپل واچ ۶ (Apple Watch 6) و بهترین ساعت های هوشمند بازار طرف خواهیم بود.

پاسخ پرسش‌های مهم درباره این محصول

  • این محصول چیست؟ ساعت هوشمند پرچمدار جدید سامسونگ
  • چه زمانی عرضه می‌شود؟ احتمالاً چهارشنبه ۱۵ مرداد ماه
  • قیمت آن چقدر خواهد بود؟ به احتمال زیاد، حداقل ۳۲۹ دلار / ۲۷۹ پوند

تاریخ عرضه و قیمت سامسونگ گلکسی واچ ۳

در حقیقت انتظار داشتیم که سامسونگ گلکسی واچ ۳ (گلکسی واچ ۲) را یک سال پس از مدل اصلی این سری ببینیم – تقربیاً همزمان با عرضه گلکسی نوت ۱۰ در سال ۲۰۱۹ میلادی – اما این قضیه اتفاق نیفتاد. سامسونگ در ماه فوریه ۲۰۲۰ نیز همراه با سری گلکسی S20 این ساعت هوشمند را معرفی و عرضه نکرد.

اما به نظر می‌رسد که به زودی شاهد معرفی گلکسی واچ ۳ باشیم چراکه شایعات زیادی حاکی از این موضوع هستند که شرکت سامسونگ قصد دارد در رویداد آنپکد ۵ آگوست خود، از این ساعت هوشمند پرده‌برداری کند.

در حقیقت، انتشار شایعات و افشاهای زیاد پیرامون این دستگاه، گواه اصلی این مدعاست. از این گذشته، دو شماره مدل مرتبط با محصولات پوشیدنی سامسونگ در اسناد رسمی گواهی‌نامه‌های چین رویت شده است که به این سری محصولات مرتبط هستند. پس از آن نیز شاهد لیست شدن چیزی مرتبط با «سامسونگ گلکسی واچ» در فهرست محصولات تائید شده‌ای بوده‌ایم که قرار است در بازار ایالات متحده عرضه گردند.

همین موضوع باعث شده تا کم و بیش ثابت شود که سامسونگ در حال کار روی ساعت هوشمند جدیدی است؛ با این حال، گواهی‌نامه‌های مربوط به یک دستگاه معمولاً در زمانی نزدیک به عرضه آن منتشر می‌شوند، پس می‌توان انتظار داشت که گلکسی واچ ۳ به زودی معرفی شود.

در خصوص قیمت این دستگاه هنوز اطلاعاتی در دست نیست اما از آنجایی که قیمت گلکسی واچ اصلی از ۳۲۹ دلار / ۲۷۹ پوند (برای نسخه کوچک ۴۲ میلی‌متری) شروع می‌شد، پس می‌توان انتظار داشت که گلکسی واچ ۳ نیز حداقل در همین بازه قیمتی روانه بازار شود.

اطلاعات لو رفته و شایعات سامسونگ گلکسی واچ ۳

تقریباً اطلاعات و جزئیات بسیار زیادی از سامسونگ گلکسی واچ ۳ منتشر شده است؛ حتی اخیراً شاهد انتشار ویدئوهایی از این محصول نیز بوده‌ایم که آن را کاملاً به نمایش می‌گذارد.

این ویدئوها نشان می‌دهد که این ساعت هوشمند شباهت زیادی به گلکسی واچ اصلی دارد. بزل (Bezel) این دستگاه کاملاً می‌چرخد اما این بار کمی نازک‌تر است. علاوه بر این، این ساعت در این ویدئوها همراه با بند چرمی‌ست که یکی در رنگ برنزی و دیگری نقره‌ای به تصویر کشیده شده است.

مشخصات ذکر شده در این فیلم‌ها شامل هر دو اندازه ۴۱ میلی‌متری و ۴۵ میلی‌متری (به ترتیب با صفحه نمایش‌های ۱٫۲ اینچی و ۱٫۴ اینچی)، مقاومت در برابر آب ۵ATM، یک گیگابایت حافظه رم، ۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی، یک قاب استیل ضدزنگ، GPS، یک ECG، مانیتور بررسی فشار خون و ضربان قلب است.

ویژگی‌های ذکر شده در پاراگراف قبلی با اطلاعاتی که از محصول در دست تولید گلکسی واچ (که احتمالاً همین سامسونگ گلکسی واچ ۳ است) در FCC لیست شده، کاملاً مطابقت دارد. این لیست حاوی طرحی‌ست که مشخصات و بسیاری از ویژگی‌های محصول در آن نوشته شده است.

همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، این پوشیدنی دارای GPS، اتصال LTE، یک مقاومت در برابر آب ۵ ATM، یک کیس استیل ضد زنگ ۴۵ میلی‌متری، دوام استاندارد نظامی است که از گوریلا گلس DX استفاده می‌کند.

بر اساس جدیدترین گزارش‌های منتشر شده، شرکت سامسونگ قصد دارد از شماره ۲ برای نسل جدید ساعت هوشمند گلکسی واچ استفاده نکند و با نادیده گرفتن این شماره، جانشین آن را با نام گلکسی واچ ۳ عرضه سازد. گفتنی‌ست که عدم اشتباه با گلکسی واچ اکتیو ۲ یکی از چیزهایی‌ست که در این تصمیم‌گیری تاثیر داشته است. تاکنون شایعات زیادی در این باره منتشر شده‌اند که ما را نسبت به صحت این موضوع، امیدوار کرده‌اند.

علاوه بر این، شایعه شده که سامسونگ گلکسی واچ ۳ ( یا ۲) دارای یک بزل فیزیکی چرخشی است. این موضوع از سوی منابع مختلفی تائید شده است.

ظاهراً باتری موجود در مدل بزرگتر، ظرفیتی ۳۴۰ میلی‌آمپر بر ساعت دارد درحالیکه ظرفیت باتری نسخه کوچک‌تر، معادل ۲۴۷ میلی‌آمپر ساعتی است. همچنین گفته می‌شود که دو مدل گلکسی واچ ۳، از نظر رنگ، ابعاد و وزن، کمی تفاوت دارند اما در زمینه مشخصات فنی و دیگر ویژگی‌ها تقریباً یکسان هستند.

این موارد شامل یک استیل ضد زنگ، فناوری GPS، یک ECG، مانیتور ضربان قلب، ۱ گیگابایت رم، ۸ گیگابایت حافظه داخلی، مقاومت آب ۵ATM، یک بند چرمی، میکروفون و یک بلندگو و همچنین اتصال LTE اختیاری می‌شود.

همچنین یک منبع قدیمی گفته بود که این محصول پوشیدنی در قالب دو اندازه مختلف عرضه خواهد شد. منتهی بر خلاف گزارش‌های قبلی، این منبع مدعی شده بود که گلکسی واچ ۳ در دو نسخه ۴۴ میلی‌متری و ۴۰ میلی‌متری روانه بازار خواهد شد.

شایان ذکر است که ساعت هوشمند گلکسی واچ اکتیو ۲ در قالب دو اندازه ۴۴ میلی‌متری و ۴۰ میلی‌متری عرضه شده است؛ بنابراین و به احتمال زیاد، این شایعه به این ساعت هوشمند اشاره داشته است. از سوی دیگر، منابع مختلفی به اندازه‌های ۴۱ و ۴۵ میلی‌متری گلکسی واچ ۳ اشاره دارند. به همین جهت، سامسونگ به احتمال زیاد ساعت هوشمند جدید خود را با این اندازه‌ها عرضه خواهد کرد به خصوص که با اندازه‌های اپل واچ نیز مطابقت دارند.

همچنین مدتی پیش، شاهد انتشار تصویری از این ساعت هوشمند بودیم که نسخه تایزن (Tizen، سیستم عامل اختصاصی سامسونگ) را نشان می‌دهد که شباهت زیادی به سیستم عامل نسخه قبلی این سری دارد و به نظر می‌رسد که عمده تغییرات این ساعت هوشمند نسبت به سری نخست خود، به ظاهر و ویژگی‌های فنی آن اختصاص دارد.

همچنین پیش‌بینی می‌شود که گلکسی واچ ۳ از ژست‌های حرکتی نیز پشتیبانی کند. سامسونگ قبلاً از چنین چیزی برای دیگر محصولات خود نیز استفاده کرده است بنابراین دور از انتظار نیست که در این ساعت هوشمند نیز شاهد ژست‌های حرکتی باشیم.

از سوی دیگر، وبلاگ سم‌موبایل که در زمینه محصولات و سرویس‌های مرتبط با سامسونگ فعالیت دارد، چندی پیش اعلام کرد که این ساعت هوشمند نسبت به نسل قبلی خود، دو برابر حافظه داخلی بیشتری دارد. به بیان دیگر، گلکسی واچ ۳ با حافظه ذخیره‌سازی ۸ گیگابایتی عرضه خواهد شد؛ این مورد از سوی منابع مختلفی تائید شده است. بنابراین تقریباً به صحت و سقم آن مطمئن هستیم.

همچنین این وب‌سایت گزارش داده است که علاوه بر نسخه‌های آلومینیومی و استیل ضد زنگ، شاهد نسخه تیتانیومی نیز خواهیم بود. تیتانیوم سبک، با ماندگاری بالا و گران‌قیمت است به همین جهت، این نسخه به عنوان یک گزینه پریمیوم محسوب می‌شود.

همچنین در گزارش دیگری آمده است که سامسونگ گلکسی واچ ۳ با اسم رمز «Renaissance» شناخته می‌شود. این نام به «تولد دوباره» و «احیا» اشاره دارد که اگر بخواهیم بیشتر توضیح دهیم، می‌توان بیان داشت که گلکسی واچ ۳ تغییرات بزرگی از نظر طراحی و همچنین ویژگی‌های مختلف خواهد داشت که جهش بزرگی برای این سری ساعت هوشمند محسوب می‌شود.

اگر بخواهیم درباره ویژگی‌هایی صحبت کنیم که تقریباً بعید است در این ساعت هوشمند شاهدش باشیم، می‌توانیم به ثبت اختراح جدید سامسونگ اشاره کرد که به این شرح است: در این ویژگی با استفاده از الکترودهای موجود در بند ساعت، درصد چربی بدن فرد دارنده ساعت هوشمند را اندازه‌گیری می‌کند.

البته خیلی شک داریم که این ویژگی را در گلکسی واچ ۳ شاهد باشیم چراکه این حق اختراع در قالب یک «پتنت» ثبت نشده و اگر هم چنین باشد، معمولاً زمان زیادی طول می‌کشد که شاهد استفاده و بهره‌وری از پتنت‌های ثبت شده شرکت‌های فناوری باشیم و شاید هرگز چنین اتفاقی رخ ندهد.

بیشتر اطلاعاتی که تا اینجای کار بررسی کردیم به شایعات و گزارش‌های فاش شده ارتباط داشتند اما از آنجایی که گلکسی واچ اکتیو ۲ مدتی‌ست که معرفی و عرضه شده، می‌توان حدس‌های زیادی در خصوص ساعت هوشمند گلکسی واچ ۳ و ویژگی‌های احتمالی‌اش زد.

به عنوان مثال، یکی از ویژگی‌های جدید واچ اکتیو ۲ قابلیت EGC (الکتروکاردیوگرام) آن است؛ ویژگی‌ای که به شما اجازه می‌دهد رتیم قلب خود را تحت نظر داشته باشید و نسبت به لرزش احتمالی دهلیز نیز به شما هشدار می‌دهد. به عبارت دیگر، این ویژگی به سلامتی فرد اختصاص دارد. اپل واچ ۵ نیز چنین ویژگی‌ای را ارائه می‌دهد بنابراین اگر سامسونگ در گلکسی واچ ۳ از این قابلیت بهره نبرد، کمی جای تعجب خواهد داشت.

از سوی دیگر، گلکسی واچ اکتیو ۲ حاوی بزل دیجیتال چرخان نیز هست. در گلکسی واچ اصلی از بزل فیزیکی استفاده شده بود بنابراین شاید سامسونگ تصمیم به تغییر نوع بزل گلکسی واچ ۳ بگیرد. البته بزل دیجیتالی برتری خاصی ندارد اما فضای کمتری را اشغال می‌کند و باعث می‌شود ساعت از نظر طراحی کوچک‌تر از قبل باشد.

البته شرکت کره‌ای سامسونگ قصد دارد این دو سری را از هم متمایز سازد بنابراین احتمال تغییر به بزل دیجیتالی در سری گلکسی واچ، خیلی کم است. به خصوص که شایعات زیادی مبنی بر بازگشت این نوع بزل منتشر شده است.

چه انتظاراتی از گلکسی واچ ۳ داریم؟

حال که به بررسی همه شایعات و گزارش‌های منتشر شده درباره ساعت هوشمند موردانتظار گلکسی واچ ۳ پرداخته‌ایم، قصد داریم به بیان انتظارات خود از این ساعت هوشمند بپردازیم و از ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی بگوئیم که دوست داریم در این پوشیدنی جدید، شاهد باشیم.

اپلیکیشن‌های شخص ثالث بیشتر

سامسونگ گلسی واچ به جای استفاده از یکی از سیستم عامل‌های پوشیدنی بزرگ، از تایزن استفاده می‌کند؛ نکته منفی این است که شاهد اپلیکیشن‌های کمی برای این Wear OS یا watchOS هستیم.

بنابراین، انتظار داریم قبل از عرضه سامسونگ گلکسی واچ ۳ شاهد همکاری این شرکت با توسعه دهندگان متعدد و مطرح بسیاری باشیم تا خلاء نرم افزاری این ساعت هوشمند برطرف شود.

ردیابی بهتر استرس

سامسونگ گلکسی واچ بسیاری از موارد مرتبط با بدن انسان را ردیابی (ترکینگ) می‌کند و کار خود را نیز خوب انجام می‌دهد اما ردیابی استرس یکی از نکات منفی این محصول محسوب می‌شود.

اگرچه این قابلیت در دسترس قرار دارد، اما بهتر است به جای بررسی میزان استرس به صورت دستی، شاهد مانیتورینگ خودکار میزان استرس خود باشیم. البته صحت این مورد نیز جای سوال دارد چراکه گفته می‌شود این داده‌ها تحلیلی از ضربان قلب است. بنابراین می‌خواهیم سامسونگ بازنگری مناسبی نسبت به این ویژگی در نسل جدید گلکسی واچ داشته باشد.

چالش‌های گروهی

رقابت با دوستان می‌تواند باعث شود سامسونگ گلکسی واچ کارایی بهتری داشته باشد و استفاده از آن نیز راحت‌تر شود. حتی دوستانتان نیازی به گلکسی واچ خودشان هم ندارند – یک ساعت مچی یا اپلیکیشن سامسونگ هلث (Samsung Health) نیز کفایت می‌کند.

با این حال، در نسل فعلی این سری، تنها می‌توانید به صورت جداگانه دوستان خود را به چالش بکشید. بنابراین بهتر است سامسونگ چالش گروهی را به نسل جدید این ساعت هوشمند اضافه کند.

سازگاری با شارژرهای بی‌سیم بیشتر

سامسونگ گلکسی واچ به صورت بی‌سیم شارژ می‌شود اما هر شارژر بی‌سیمی این کار را انجام نمی‌دهد بلکه برای این منظور به شارژری اختصاصی نیاز خواهید داشت. این موضوع، مورد ناخوشایندی‌ست بنابراین اگر شارژر اختصاصی خود را همراه نداشته باشید، در پی خالی شدن شارژ گلکسی واچ، عملاً از این ساعت هوشمند استفاده‌ای نخواهید برد (هرچند حداقل گلکسی واچ عمر باتری خوبی دارد).

به همین جهت، انتظار داریم که گلکسی واچ  از شارژرهای بی‌سیم استاندارد پشتیبانی به عمل آورد. به این ترتیب، اگر در محل کار یا خانه یکی از دوستان یا اقوامتان باشید و شارژر خود را همراه نداشته باشید، می‌توانید از شارژر آن‌ها بهره ببرید.

پیشرفت‌های بزرگ برای بیکسبی

یکی از نکات منفی استفاده ساعت‌ های هوشمند سامسونگ از سیستم عامل تایزن به جای دیگر سیستم عامل‌های Wear OS، این است که گلکسی واچ به دستیار هوشمند به جای گوگل اسیستنت (Google Assistant) به بیکسبی (Bixby) متکی است.

این موضوع یک مشکل محسوب می‌شود چراکه بیکسبی به خوبی گوگل اسیستنت (یا سیری یا الکسا، در واقع موضوع فقط دستیار هوشمند گوگل نیست) نیست و کارایی و محبوبیت آن‌ را ندارد. پس مهم است که سامسونگ سرانجام متوجه این موضوع شود و فکری برای آن بردارد.

اگرچه خیلی هم لازم نیست که برای تعامل و ارتباط با ساعت هوشمند گلکسی واچ خود از بیکسبی استفاده کنید اما تا زمانی که سامسونگ این دستیار هوشمند را بهبود نبخشد، از پتانسیل این قابلیت بهره نمی‌برد. در حقیقت، این شرکت کره‌ای می‌تواند با اعمال تغییرات بنیادی و افزودن ویژگی‌های متعدد و کارآمد، این موضوع را به یکی از نقاط قوت ساعت های هوشمند خود بدل سازد.

قابلیت ECG

قابلیت ECG یکی از ویژگی‌های بزرگی بود که شرکت اپل به ساعت هوشمند اپل واچ ۴ خود اضافه کرد؛ این ویژگی این امکان را به شما می‌دهد تا فیبریداسیون دهلیزی قلب خود را بررسی و چک کنید.

این قابلیت یک ارتقاء بزرگ محسوب می‌شود و ما هم دوست داریم که سامسونگ برای رقابت هرچه بهتر با رقیب خود، این ویژگی را به گلکسی واچ ۳ اضافه کند. البته از آنجایی که این قابلیت به گلکسی واچ اکتیو ۲ اضافه شده، احتمال تحقق این موضوع (برای گلکسی واچ ۳) بسیار محتمل است.

دسترس‌پذیری گسترده LTE

نسخه‌های متعددی از سری سامسونگ گلکسی واچ هستند که از اتصال LTE پشتیبانی می‌کنند اما این موضوع تنها برای شبکه‌های منتخب در دسترس قرار دارد به همین جهت، برای همه مناسب نیست. در همین راستا، انتظار داریم که ساموسنگ گلکسی واچ ۳ از LTE روی همه شبکه‌ها (یا حداقل اکثر شبکه‌ها) پشتیبانی کند تا افراد بیشتری بتوانند از آن بهره ببرند.

خُب، این مقاله در همینجا به پایان رسید. ابتدا به جمع‌بندی و بیان همه شایعات و اطلاعات فاش شده از ساعت هوشمند موردانتظار سامسونگ گلکسی واچ ۳ (گلکسی واچ ۲) پرداختیم و پس از آن، از چیزهایی گفتیم که انتظار داریم در نسل جدید این سری محصولات پوشیدنی شاهد آن باشیم. حال فرصت آن است که شما نیز به بیان انتظارات خود از این پوشیدنی جدید سامسونگ بپردازید و نظر خود را از بخش نظرات با ما و دیگر کاربران تک تایمز به اشتراک بگذارید.

لازم به ذکر است که رویداد آنپکد ۲۰۲۰ سامسونگ در تاریخ چهارشنبه ۱۵ مرداد ماه (۵ آگوست ۲۰۲۰) برگزار می‌شود. در این مراسم قرار است شاهد معرفی محصولات دیگری از سوی این شرکت کره‌ای باشیم. به همین جهت پیشنهاد می‌کنیم که مقاله « از رویداد گلکسی نوت ۲۰ سامسونگ چه انتظاراتی داریم؟» را از این نشانی مطالعه کنید تا چشم‌انداز مناسبی از رویداد آنلاین سامسونگ داشته باشید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع خبر