تغییر در زمانبندی نخستین پرواز سوپرسونیک رادارگریز X-59 ناسا

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،
ناسا نخستین پرواز هواپیمای X-59 Quiet SuperSonic خود را به تعویق انداخت؛ این شرکت تایید کرد که این جت که می‌تواند دیوار صوتی را بشکند در زمان مقرر شده در سال ۲۰۲۱ آماده نخواهد شد.
 
به گزارش تک تایمز و به نقل از اسلش‌گیر، X-59، که در حال حاضر در مرحله تولید و سرهمبندی است، از طراحی موتور و بدنه فوق پیشرفته‌ای برخوردار خواهد بود که نهایتا می‌تواند یکی از مهم‌ترین مشکلات هواپیمای کنکورد را رفع نماید. کنکورد جت فراصوتی (سوپرسونیکی) بود که به خاطر کاهش چندین ساعته فاصله سفر نیویورک تا لندن شهرت یافت، ولی هرگز به چنین سرعتی در طی فاصله بین کشورهای درون قاره‌ای نرسید. این بدان خاطر بود که غرش‌های صوتی که در زمانی که دیوار صوتی را می‌شکست ایجاد می‌کرد بیش از حد مجاز بر فراز سرزمینهای دارای سکنه بود، و از اینرو بیشینه عملکرد این جت به زمانی محدود شد که بر فراز اقیانوس بود.
 
ناسا و شریکش لاکهید مارتین بر این باورند که در مورد X-59 به ایده‌ای بهتر از کنکورد رسیده‌اند. بال متمایز مثلثی‌شکل و دماغه فوق طولانی آن برای تولید یک موج شوک سوپرسونیک طراحی شده‌اند. این، از نظر تئوریک، بیش از آنکه شبیه صدای سهمگین شکستن دیوار صوتی باشد شبیه یک صدای کوبش آرام است است.
 

اخیرا، موتور توربوفن F414-GE-100 این هواپیما آماده شد، که یک طراحی سفارشی برای X-59 توسط شرکت هوانوردی جنرال الکتریک است. ساخت دم عمودی و دماغه دراز هم در مرکز Skunk Works لاکهید مارتین در پالمید کالیفرنیا انجام می‌شود. با این حال، با وجود این پیشرفت‌ها، ناسا می‌گوید که زمانبندی کلی پروژه تغییر کرده است.
 
نخستین پرواز X-59 به جای سال ۲۰۲۱ به تابستان ۲۰۲۲ موکول شد. تست زمینی عمده باید دوازده ماه پیش از آن آغاز شود، تا طراحی کلی آن مورد تایید قرار بگیرد. بال X-59 نیز باید تمام شود، که ناسا پیش‌بینی کرده است – در کنار ضمیمه کردن آن به خود بدنه هواپیما – در انتهای سال جاری میلادی به انجام برسد.
 
پروازهای اعتبارسنجی آکوستیک برای سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده، و پرواز X-59 بر فراز مناطق مسکونی تا اواخر سال ۲۰۲۴ محتمل نیست. و چون انتظار نمی‌رود که ناسا نتایج پرواز بر روی مناطق مسکونی را تا سال ۲۰۲۷ به اداره هوانوردی فدرال و سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) ارائه کند، احتمالا باز هم تعویق در این برنامه رخ خواهد داد.
 
خود ناسا قصد ندارد خودش چنین هواپیماهایی را بسازد، بلکه قصد دارد اطلاعات مربوطه را در اختیار این صنعت قرار دهد با این هدف که بتواند از مدت سفر در سطح ایالات متحده و خارج از آن بکاهد.
 
  بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی و فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر

نوشته های مشابه

بستن