اولین بیمار ایدز نجات یافته بر اثر سرطان درگذشت

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

تیموتی ری براون اولین بیمار مبتلا به ایدزی بود که درمان شد، در ۵۴ سالگی بر اثر سرطان درگذشت. آقای براون بیش از یک دهه پیش در برلین زندگی می‌کرد، در آن سال‌ها، پزشکان ابتلای او به بیماری HIV و سرطان گلبول های سفید خون یا نوع لوسمی میلوئیدی حاد را تشخیص دادند. براون پس از تشخیص سرطان در سال ۲۰۰۶، تحت پرتودرمانی قرار گرفت و در سال ۲۰۰۷ طی عمل پیوند، مغز استخوان دریافت کرد. هدف از این درمان ازبین‌بردن سرطان موجود در بدن وی و شروع سریع تولید گلبول‌‌های سفید خون سالم در مغز استخوان او بود.

این پیوند مغز‌استخوان از یک دهنده که به‌صورت طبیعی در برابر HIV مقاوم بود، انجام شد. فرد دهنده دارای جهش ژنتیکی نادری بود که او را در برابر عفونت HIV مقاوم می‌کرد. این ویروس به‌طور معمول گروهی از گلبول‌های سفید خون را به‌نام سلول‌های CD4-T هدف قرار می‌دهد و ازطریق یک گیرنده خاص روی سطح، به سلول‌ها نفوذ می‌کند. افرادی که دارای جهش ژنتیکی هستند، یک نسخه تغییر یافته از این گیرنده دارند، بنابراین ویروس نمی‌تواند به سلول‌های آن‌ها وارد شود. این بدان معنا بود که وی دیگر به داروهای ضدویروس احتیاج نداشت و تا آخر عمر از ویروس بیماری ایدز در امان بود. درمان بیماری ایدز آقای بروان جهان را در مورد درمان این بیماری امیدوار کرد.

آقای براون برای ازبین‌بردن سرطان خون خود در سال ۲۰۰۸ نیز نیاز به پیوند مغزاستخوان دوم داشت، اما پس از سال‌ها بهبودی، سرطان او سال گذشته عود کرد و در ستون فقرات و مغز او گسترش یافت و او پس از طی یک دوره سخت بیماری درگذشت.

مقاومت در برابر HIV

CCR5 ژنی با مجموعه دستورالعمل‌های ژنتیکی است که دروازه‌ای را ایجاد می‌کند که ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) ازطریق آن وارد سلول شده و می‌تواند آن را آلوده کند. جهش‌ در ژن CCR5 اساساً راه ورود این ویروس به سلول را مسدود می‌کند و باعث ایجاد مقاومت بدن در برابر HIV می‌شود.

آقای براون در سال ۲۰۱۲ در مصاحبه‌ای عنوان کرد: «من روزی که پیوند مغزاستخوان انجام دادم، مصرف دارو برای درمان ایدز را ترک کردم‌، بعد از سه ماه دیگر در بدنم اثری از بیماری ایدز وجود نداشت.» ویروس دیگر هرگز در بدن او تشخیص داده نشد و او درواقع معالجه شد.

امکان درمان ایدز در آینده‌ نزدیک

روش درمانی استفاده شده برای آقای براون بسیار پرخطر است و به‌عنوان روشی تهاجمی به شمار می‌رود که نمی‌توان به‌طور معمول از آن استفاده کرد. درواقع این روش بخشی از فرایند درمان سرطان او محسوب می‌شد. این رویکرد برای ۳۸ میلیون نفری که در جنوب صحرای افریقا با عفونت HIV زندگی می‌کنند بسیار پرهزینه است.

پروفسور آدیبا کامارولزمان، رئیس انجمن جهانی ایدز گفت: «ما از تیموتی و پزشک معالجه او، آقای هوتر به‌خاطر ایجاد روزنه‌های امید برای امکان درمان بیماری HIV بسیار متشکریم.»

در ادامه بخوانید:

درمان دومین فرد مبتلا به ایدز در اوایل سال جاری اعلام شد. آدام کاستیلئو، معروف به بیمار لندنی، درمانی مشابه آقای براون داشت و توانست داروهای ایدز خود را ترک کند.

پروفسور شارون لوین‌، مدیر مرکز تحقیقات دوهورتی در ملبورن گفت: «اگرچه موارد تیموتی و آدام یک استراتژی در مقیاس بزرگ برای درمان نیستند‌، اما آن‌ها نقطه عطفی برای یافتن راه درمان HIV به شمار می‌آیند. امید است که جامعه پزشکی بتواند در آینده‌ای نزدیک با یک استراتژی ایمن، کم هزینه و کاملا در درسترس با استفاده از ویرایش ژن و سایر روش‌هایی که ایمنی بدن را تقویت می‌کنند به درمان این بیماری دست یابد.»

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر