کشف پروتئین مغزی که رابطی بین استرس و افسردگی است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،
یک تحقیق انجام شده در انستیتو Karolinska نشان می‌دهد که یک پروتئین که قبلا به کارکرد سروتونین و تنظیم خلق و خو مرتبط تشخیص داده شده بود در پاسخ استرس بدنی نیز دخیل است، و بر انتشار نورادرنالین و آدرنالین بدن تاثیر دارد. این می‌تواند توضیح دهد که چرا افرادی که تروما یا استرس شدیدی را تجربه می‌کنند احتمال بیشتری دارد که دچار افسردگی و اضطراب شوند.
 
به گزارش تک تایمز و به نقل از اسلش‌گیر، اگرچه افسردگی و اضطراب مشکلات روانی رایجی هستند، ولی عوامل افسردگی یا اضطراب به طور کامل شناسایی نشده‌اند. بسیاری از افراد با مصرف مسکنها فقط بهبودی جزئی را تجربه می‌کنند، ولی در برخی نیز افسردگی مقاوم در برابر درمان تشخیص داده می‌شود. با اینکه امیدهایی به کتامین و داروهای روانگردان برای درمان بالقوه گروه اخیرالذکر وجود دارد، ولی هنوز راهکارهایی که به طور کامل در دسترس باشند و کارائی بالایی داشته باشند موجود نیست.
 
مسکن‌ها، همانند بیشتر روانگردان‌های رایج، روی سیستم سروتونرژیک مغز عمل می‌کند. سروتونین پیام‌رسان‌های عصبی دارای نقشی مهم در توانایی یک فرد برای تنظیم خلق و خویش شناخته می‌شود. تحقیقات قبلی انستیتو Karolinska پروتئین p11 را به عنوان یک بخش مهم از کارکرد کلی پیام‌رسان‌های عصبی سروتونرژیک تشخیص داده بود.
 

بر پایه آن تحقیق، این مطالعه جدید پروتئین p11 را دارای نقشی در آزادسازی کورتیزول (که یک هورمون استرس است) از طریق تنظیم فعالیت یک نورون خاص در بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس تشخیص داده است. به همین صورت، این پروتئین بر آزادسازی دو هورمون فوق‌الذکر نورآدرنالین و آدرنالین نیز تاثیرگذار بوده است.
 
این مطالعه دریافت که، وقتی موش‌هایی که دارای عیب پروتئین p11 هستند در معرض استرس قرار گرفتند، آنها یک پاسخ استرسی شدیدتر را تجربه کردند، مشکلی که در انسان‌هایی که تروما یا استرس شدید را تجربه کرده‌اند نیز رخ می‌دهد.
قبلا مشخص شده است که افرادی که دچار افسردگی بوده‌اند و کسانی که مرتکب خودکشی شده‌اند نیز سطوح پایینی از پروتئین p11 را در مغزشان داشتند.
  بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی و فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر