کشف سیاره بی ستاره جدید در میانه راه شیری

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – پژوهشگران دانشگاه ورشو به تازگی یک سیاره بی ستاره جدید و شناور در فضا را شناسایی کرده اند که اندازه آن تقریبا با زمین یکسان بوده و در میانه راه شیری قرار گرفته است.

دانشمندان به تازگی یک سیاره رها در فضا را شناسایی کرده اند که ظاهرا اندازه آن از تمام سیاره های سرکش مشابه، کوچک تر است. این سیاره توسط پژوهشگران دانشگاه ورشو در وسط راه شیری کشف شده و به طور تخمینی بین زمین و مریخ قرار گرفته است.

سیاره های رها در فضا یا بی ستاره، فاقد چرخش دور ستارگان هستند و تشخیص آن ها بسیار دشوار است. این نوع سیاره ها به سختی دیده می شوند و پژوهشگران از روشی به نام میکرولنزینگ برای شناسایی آن ها استفاده کرده اند.

یکی از مولفین مقاله منتشر شده در خصوص سیاره بی ستاره جدید در توییت خود این گونه نوشته است:

سیاره های بی ستاره و سرکش به دور ستاره ها نمی چرند، آن ها از لحاظ جاذبه و گرانش به هیچ ستاره میزبانی متصل نیستند. آن ها هیچ گونه نور مریی را از خود ساطع نمی کنند، و به همین خاطر با هیچ یک از روش های اخترفیزیکی معمولی تشخیص داده نمی شوند.

در حال حاضر، لنز یکی از بهترین گزینه های ممکن برای تشخیص سیاره بی ستاره با جرم خاکی به شمار می آید. این جرم می تواند یک جنین سیاره ای باشد که از سیستم مادر خود جدا شده است.

طبق گزارش رسانه Scientific American، دانشمندان هنوز وضعیت بی ستاره بودن سیاره جدید را تصدیق نکرده اند، اما به نظر می رسد که جرم آسمانی جدید، کوچک ترین سیاره رها در فضایی بوده که تاکنون کشف شده است. پس از انتشار خبر کشف سیاره بی ستاره جدید ، ناسا گفت که این نوع اجرام آسمانی می توانند دانش ما در خصوص نحوه شکل گیری سیاره ها را افزایش دهند. این سازمان در حال حاضر مشغول فعالیت روی تلسکوپ جدیدی است که بتواند سیاره های بدون ستاره را شناسایی کند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع خبر