میزان مرگ و میر براثر کرونا در ایران سه برابر آمار اعلامی وزارت بهداشت است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

رئیس کل سازمان نظام پزشکی اعلام کرد درصد مرگ‌ومیر بیماران مبتلایان به کرونا بستری‌شده در بیمارستان ۱۵ درصد است؛ درحالی‌که این آمار در کشورهای دیگر به‌طور متوسط ۵ درصد است. به‌گفته‌ی رئیس کل سازمان نظام پزشکی، ۴۰ تا ۵۰ درصد از مرگ‌ومیر بیمارستانی در ایران قبل از رسیدن به آی‌سی‌یو اتفاق می‌افتد. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، هم در برنامه‌ای تلویزیونی به آمار ۱۰ تا ۱۸ موارد بستری در کشور اشاره کرد و گفت ۵۰ درصد بیماران در ICU و ۹۰ درصد کسانی فوت می‌کنند که در ICU لوله‌گذاری می‌شوند.

رئیس سازمان نظام پزشکی: میزان مرگ‌ومیر براثر کرونا در کشور سه برابر آمار اعلامی وزارت بهداشت است

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در گفت‌وگو با ایسنا، دلایل میزان چشمگیر مرگ‌ومیر در کشور را علاوه‌بر تحریم‌ها، عواملی ازجمله تشخیص دیرهنگام بیماران کرونایی، ردیابی‌نشدن افراد در تماس با مبتلایان، تراکم بیمارستان‌ها، کمبود تخت و کارکنان و نبود عزمی ملی در الزام‌آوربودن رعایت پروتکل‌ها برمی‌شمرد. محمدرضا ظفرقندی معتقد است:

تعداد مرگ اعلامی و رسمی ثبت‌شده‌ی روزانه بیش از ۳۰۰ یا ۴۰۰ مورد اعلام می‌شود و همه می‌دانند و مسئولان وزارت بهداشت هم اعلام کرده‌اند که این آمار فقط آمار بیماران ثبت شده است و آمار بیشتر از این‌هاست. سازمان نظام پزشکی با بررسی‌های میدانی در بیمارستان‌ها و محل‌های دفن افراد مبتلا به کرونا، عددی حداقل سه برابر آمار اعلامی را در زمینه‌ی مرگ‌ومیر ناشی از کووید-۱۹ کسب کرده است. بنابراین، این موضوع به توجه بسیار جدی نیاز دارد.

ظفرقندی با استناد به همین موضوع می‌گوید ایران جزو پنج کشور اول در مرگ‌ومیر بیماران مبتلا به کرونا است.

در ادامه بخوانید:

رئیس سازمان نظام پزشکی به نقش مهم تعداد آزمایش‌های تشخیص کرونا در حوزه‌ی پیشگیری از بیماری اشاره کرد که به درمان بیماری اولویت دارد. وی گفت روزانه حدود ۲۵ هزار آزمایش در کشور ما انجام می‌شود و قرار است به ۳۵ تا ۴۰ هزار برسد؛ درحالی‌که این میزان باید حداقل ۸۵ هزار آزمایش باشد. ظفرقندی اذعان کرد:

وقتی آزمایش ناکافی شد، به‌موقع تشخیص داده نمی‌شود. وقتی آزمایش ناکافی شد، افراد ناقل و مبتلا تشخیص داده نمی‌شوند و در جامعه می‌گردند. آنان همه را مبتلا می‌کنند و میزان ابتلا افزایش می‌یابد.

نباید کار به بیمارستان بکشد

به‌گفته‌ی رئیس سازمان نظام پزشکی، اگر کمبود کارکنان بهداشت جبران نشود، مراقبت لازم به بیماران ارائه نمی‌شود و اکنون با منتقل‌شدن بار پیشگیری‌ها به بیمارستان‌ها، مشکلاتی همچون پربودن تخت‌های ICU، کمبود تخت، کمبود کارکنان و خستگی و فرسودگی آن‌ها رخ می‌دهد که مشکلاتی همچون عوارض دارویی و اشکالات مراقبتی در بیماستان‌ها را ایجاد می‌کند. سخن‌گوی وزارت بهداشت چند روز پیش اعلام کرد که ۲۵ درصد پرستاران کشور (۳۱ هزار نفر) به کرونا مبتلا شده‌اند و تعداد ۳،۱۶۵ نفر از آن‌ها تا ۱۵ مهر، به مرخصی استعلاجی و قرنطینه رفته‌اند.

با افزایش میزان ابتلا و مرگ‌ومیر براثر کرونا در کشور، وزیر بهداشت امروز اعلام کرد که به‌دلیل ایجاد تغییراتی در ژنوم ویروس، بیماری‌زایی و قدرت سرایت کرونا افزایش یافته است. سخن‌گوی وزارت بهداشت هم امروز گفت که فراوانی آمار بستری نشان می‌دهد که در هفته‌های آتی باید شاهد آمار اسفبار مرگ‌ومیر براثر کرونا در کشور باشیم. براساس آمار قطعی وزارت بهداشت، تا امروز، ۱۱ آبان، ۶۲۰ هزار و ۴۹۱ ایرانی مبتلا به کرونا شده و ۳۵ هزار و ۲۹۸ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر