ژائوشین چند IP پردازنده شرکت Via را خریداری کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

شرکت‌های Via Technologies و .Shanghai Zhaoxin Semiconductor Co در بیانیه‌ای مشترک از همکاری تجاری گسترده‌تر با یکدیگر خبر دادند که به‌موجب این همکاری، شرکت Via قرار است بخشی از IPهای خود شامل برخی فناوری‌های به‌روز را به ژائوشین ارائه دهد. IPهای شرکت Via Technologies به ژائوشین امکان می‌دهند بهتر از قبل فرایند توسعه‌ی تراشه‌های x86 مخصوص رایانه‌های شخصی را ادامه دهد. 

Via Technologies که در سال‌های نه‌چندان دور یکی از تأمین‌کننده‌‌های موفق تراشه‌ها و پردازنده‌های مرکزی (CPU) کم‌مصرف بود، سال‌ها قبل تصمیم گرفت تمرکز خود را از بازار رایانه‌های شخصی بردارد و فرایند تأمین قطعات لازم برای برخی وظایف کاری نوظهور صنعتی و حمل‌و‌نقل و شهرهای هوشمند را آغاز کند. بااین‌حال، گروه تجاری Via Group کاملا از صنعت رایانه‌های شخصی خارج نشد و همچنان به‌طور محدود به فعالیتش ادامه داد.

امروزه، Via Group چند پردازنده‌ی مرکزی رده‌پایین و تراشه دارد و به‌عنوان دارنده‌ی ۱۴٫۷۵ درصد از سهام شرکت ژائوشین شناخته می‌شود. ژائوشین به‌عقیده‌ی تعدادی از تحلیلگران آینده‌ی درخشانی دارد. این شرکت، شرکتی چینی است و از چند سال قبل فرایند تولید پردازنده‌ی مرکزی و تراشه را آغاز کرده است.

 Via Group امروزه ۱۴٫۷۵ درصد از سهام ژائوشین را دراختیار دارد

Via Group مجوزی اختصاصی برای معماری x86 دارد و آن مجوز را در سال ۱۹۹۹ ازطریق تصاحب شرکت‌های Cyrix و Centaur Technology گرفته است. به‌علاوه همان‌طورکه اشاره کردیم، Via Group یکی از مالکان ژائوشین محسوب می‌شود؛ به‌همین‌دلیل، ژائوشین عملا می‌تواند پردازنده‌ی x86 بسازد.

ژائوشین پردازنده‌ی مرکزی x86 خود را برپایه‌ی ریزمعماری Via Isaiah تولید کرد؛ اما درنهایت ریزمعماری‌های اختصاصی خودش را معرفی کرد که به‌احتمال زیاد نسخه‌ی تکامل‌یافته‌ی Via Isaiah هستند. ظاهرا اکنون ژائوشین برای پیش‌برد برنامه‌هایش به‌منظور توسعه‌ی پلتفرم‌ها به IPهای بیشتری از Via Group نیاز دارد.

براساس پرونده‌های مربوط به Via Technologies در بورس تایوان (Taiwan Stock Exchange)، شرکت Via Group قصد دارد مالکیت برخی از IPهای مشخصی را به ژائوشین منتقل کند که صرفا به پردازنده‌ی مرکزی و تراشه مربوط هستند. این روند انتقال مالکیت انتقال مالکیت پتنت‌ها (سندهای ثبت اختراع) شامل نمی‌شود و این یعنی Via نیز می‌توانند درادامه‌ی مسیر به استفاده از آن‌ها ادامه دهد.

تاکنون، Via Technologies و ژائوشین دقیقا نگفته‌اند که همکاری تجاری جدیدشان شامل انتقال مالکیت کدام IPها می‌شود. ازآنجاکه‌ ژائوشین درحال‌حاضر به پیشرفته‌ترین نسخه‌ی ریزمعماری Isaiah دسترسی دارد، سخت است IPهای منتقل‌شده را حدس بزنیم.

براساس مفاد قرارداد امضاشده با اینتل، مجوزهای معماری x86 دراختیار شرکت‌هایی مثل AMD و Via فروشی نیستند؛ اما شرکت‌هایی که از اینتل مجوز دارند، می‌توانند به شرکت‌های تابعه‌ی خود اجازه‌ دهند از مجوز برای تولید تراشه‌ی x86 استفاده کنند. همچنین، با دریافت یکی از مجورهای x86 امکان تولید پردازنده‌های متکی بر این معماری فراهم می‌شود. 

در ادامه بخوانید:

Via Technologies پیش‌تر برخی از IPهای مشخص مربوط به معماری x86 را به شرکت‌های تابعه‌ی خود ارائه داده است؛ اما قرارداد جدید بین Via و ژائوشین این موضوع را شامل نمی‌شود. در زمینه‌ی فناوری‌های مربوط به تراشه، ژائوشین سال‌ها است از هسته‌های گرافیکی ساخت یکی از شرکت‌های تابعه‌ی Via با نام S3 Graphics استفاده می‌کند.

Via Group قرار است مبلغ قرارداد با ژائوشین را در دو مرحله در سال ۲۰۲۱ دریافت کند. با احتساب تمامی مالیات‌ها، احتمالا درنهایت ژائوشین ۱۹۷ میلیون دلار پرداخت خواهد کرد.

دیدگاه شما کاربران تک تایمز درباره‌ی همکاری ژائوشین با Via چیست؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر