تردد جاده‌ای مردم طی هشت ماه شیوع کرونا در کشور چگونه بوده است؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

سرویس نقشه و مسیریاب بلد طی گزارشی، رفتار کاربران خود در مسیریابی و جست‌وجوی مکان‌‌ها را از اسفند سال ۱۳۹۸ تا مهر ۱۳۹۹ بررسی و نتایج آن را منتشر کرده است. گزارش بلد در خردادماه بیشترین میزان مسیریابی از خروجی تهران به سمت آزادراه شمال را طی هشت ماه اخیر نشان می‌دهد. همچنین در این گزارش نشان داده شده که افزایش مسیریابی و جست‌و‌جوی مراکز تفریحی، ماه بعد میزان مراجعه به مراکز درمانی را افزایش داده است.

به گزارش روابط عمومی بلد، بررسی مسیرهای پرتردد از استان تهران به استان‌های قم، مازندران، گیلان، اصفهان، البرز و مرکزی طی هشت ماه گذشته در مسیریاب بلد با داشتن ۵ میلیون کاربر نشان می‌دهد که تردد در ماه‌های اسفند و فروردین شدیدا کاهش یافته و درمقابل در خردادماه به بیشترین میزان خود رسیده است. پس از فروردین و به‌جز تیرماه، میزان مسیریابی ازسمت تهران به استان‌های ذکر شده رشد یافته و بیشترین رشد هم مربوط به گیلان و مازندران بوده؛ البته تعطیلات رسمی زیادی در خردادماه وجود داشته که سفرها را نیز افزایش داده است.

نمودار بلد از میزان مسیریابی بین استانی در زمان کرونا

گزارش بلد حاکی از آن است در به‌جز اسفندماه که شیوع ویروس کرونا هنوز تازگی داشت، میزان سفرها در سطح کشور به‌خصوص در تعطیلات رسمی افزایش یافته است.

بلد با بررسی ترافیک در آزادراه‌ها نیز نتیجه‌گیری کرده که چه جاده‌هایی شلوغ یا خلوت بوده‌اند در این میان، بیشترین بار ترافیکی از خروجی تهران به‌سمت آزادراه شمال در فروردین ماه ثبت شده و آزادراه تهران – کرج هم شاهد کم‌ترین بار ترافیکی بوده است.

پرجست‌وجو‌ترین مکان‌ها: بیمارستان‌ها و مراکز تفریحی

بیشترین میزان جست‌وجو در بلد طی هشت ماه گذشته مربوط به مراکز تفریحی و پس از آن مراکز درمانی بوده است. بر اساس اطلاعات نمودارهای بلد، جست‌و‌جوی مکان‌هایی مانند پارک و رستوران در خردادماه رشد زیادی داشته و سینماها هم با بازگشایی از تیرماه شاهد رشد جست‌وجو بوده‌اند. جالب آن است که در هفته‌ی آخر خرداد نیز بیشترین مسیریابی‌ها به‌سمت بیمارستان‌ها در بلد ثبت شد.

نمودار بلد از جستجوی اماکن تفریحی در زمان کرونا

طبق گزارش بلد، جست‌وجوی مکان‌های تفریحی پس از خرداد ماه کاهش یافته درحالی‌که میزان حرکت به‌سمت مراکز درمانی تا مهرماه کاهش نیافته است. پس از آن، دوباره جست‌وجوی مراکز تفریحی افزایش یافت و تنها اندکی بعد، مسیریابی و جست‌و‌جوی مراکز درمانی در بلد افزایش یافت.

میزان استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی در زمان شیوع کرونا

بررسی میزان استفاده افراد از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی طی هشت ما اخیر با استفاده از امکان مسیریابی ترکیبی نشان می‌دهد که تیر و مردادماه شاهد کاهش و شهویور مهر شاهد افزایش بوده‌اند؛ البته استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی در مهرماه بار دیگر کاهش یافت. بلد پیش‌بینی می‌کند که طرح ترافیک بر میزان استفاده کاربران از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی تأثیر گذاشته باشد.

به‌علاوه، رفت‌وآمدهای شهری در اسفند ۱۳۹۸ به‌شدت کاهش یافت و از فروردین، به حالت عادی بازگشت. افراد در اواخر شهریور و اواسط مهرماه بیش از همه طی هشت ماه اخیر تردد درون شهری و بین شهری داشته‌اند و میزان جابه‌جایی در روزهای تعطیل متوالی هم به‌طور کلی کاهش داشته است.

نمودار بلد از مسیریابی هفتگی در زمان کرونا

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر