حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

بریتانیا از شرکت های فناوری خواست تا به مقابله با زباله های الکترونیکی برخیزند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – کمیته حسابرسی محیط زیست از کمپانی های فناوری مانند اپل و آمازون خواسته تا مشارکت خود را برای مقابله با زباله های الکترونیکی افزایش دهند.  

طبق گزارش EAC (کمیته حسابرسی محیط زیست)، بریتانیا در زمینه کنترل و مدیریت زباله های الکترونیکی از سایر کشورها عقب افتاده است. اعداد و ارقام نشان می دهند که کمپانی های بزرگ همچون آمازون و اپل نیز با وجود راه حل هایی که برای رفع این معضل ارائه داده اند، هنوز نتوانسته اند آنطور که باید کاری از پیش ببرند.

با توجه به برآوردهای انجام شده، هر شهروند بریتانیایی سالانه حدود 23.9 کیلوگرم زباله الکترونیکی را وارد محیط زیست می کند. این موضوع بریتانیا را در رتبه دوم بزرگترین تولیدکنندگان ضایعات الکترونیکی قرار می دهد. جایگاه اول نیز متعلق به نروژ است.

بسیاری از این پسماندها سوزانده و یا به محل دفن زباله فرستاده می شوند. اما جالب است بدانید که حدود 40 درصد از زباله های الکترونیکی طور غیر قانونی به کشورهای دیگر انتقال می یابند. بدیهی است که این ضایعات در نهایت موجب نشر مواد شیمیایی در محیط شده و مردم منطقه آسیب جدی وارد می کند.

طبق گزارش EAC، بازارهای آنلاین مانند آمازون و eBay در دسته بندی تولیدکنندگان یا خرده فروشان قرار نمی گیرند. بسیاری از محصولات توسط خرده فروش های دیگر به فروش می رسند؛ لذا آمازون و پلتفرم های مشابه موظف به مشارکت در جمع آوری و بازیافت زباله های الکترونیکی نیستند. با این حال کمیته از آنان درخواست کرده تا با جمع آوری و تقبل بخشی از هزینه لازم برای بازیابی محصولات، یک محیط مشارکتی را با خرده فروشان و تولیدکنندگان کوچکتر به وجود آورند.

کمیته کاهش عامدانه طول عمر دستگاه ها را نیز مورد نکوهش قرار داده است. با اینکه این راهکار خریداران را وادار به محصولات جدید می کند اما خسارات جبران ناپذیری را روی محیط زیست ما می گذارد. مسئله دیگر آن است که اکثر قطعات تولید شده، به سبب پشت سر گذاشتن فرایند لحیم و چسبکاری، قابل بازسازی و تعمیر نیستند. علاوه بر این هزینه تعمیر برخی دستگاه ها (مانند محصولات اپل) آنقدر بالاست که خرید نسخه جدید مقرون به صرفه تر به نظر می رسد.

از راهکارهای EAC برای مقابله با افزایش بی رویه زباله های الکترونیکی، می توان به حمایت های قانونی برای حق تعمیر و کاهش مالیات ارزش افزوده برای سرویس های تعمیراتی اشاره کرد. کمیته از تمام تولیدکنندگان خواسته تا به جمع آوری محصولات پرداخته و هزینه های مربوط به بازیافت را پوشش دهند. کمپانی های سازنده اکنون باید به فکر تولید مدل های تجاری سازگار با محیط زیست باشند؛ مدل هایی که سبب بهره برداری بیش از طبیعت و منابع طبیعی نشوند.

اپل طی مصاحبه ای با مجله گاردین اعلام کرده که EAC تلاش های آن ها برای صرفه جویی در منابع و محافظت از کره خاکی را نادیده گرفته است. ظاهرا این شرکت اکنون گزینه های بیشتری را برای خرید و فروش، بازیافت و تعمیر محصولات، پیش روی افراد قرار داده است. علاوه بر این، عمده تجهیزات به کار رفته در سری جدید اسمارت واچ ها، تبلت ها و اسمارت فون های اپل تماما از مواد بازیافتی ساخته شده اند.

سخنگوی آمازون نیز گفته که این شرکت متعهد شده که میزان زباله های الکترونیکی را به حداقل رسانده و مشتریان خود را تشویق به تعمیر، بازیافت و استفاده مجدد از محصولات کند. این شرکت همچنین امکان دسترسی به وب سایت Amazon Second Chance را نیز برای افراد ساده تر کرده است. طبق گفته های آمازون، این کمپانی طی یک دهه گذشته به بازیافت بیش از ده هزار تن زباله الکترونیکی در بریتانیا کمک کرده و از مشارکت بیشتر در این امر دریغی ندارد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع خبر