اختلال در فعالیت میتوکندریایی موجب مشکلات سلامتی در فضانوردان می شود

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – طبق یافته های اخیر، تغییر و اختلال در فعالیت میتوکندریایی منجر به مشکلات سلامتی برای فضانوردانی می شود که مدت طولانی در سفرهای فضایی به سر می برند.

با سپری کردن زمان بیشتر در فضا، احتمال ایجاد مشکلات سلامتی، مثل مشکلات قلبی و اختلال در خواب بیشتر می شود، اما چرا؟ دانشمندان ایده ای را در خصوص این موضوع بیان کرده اند. آن ها در یک پژوهش علمی نشان داده اند که میتوکندری، موتورخانۀ تولید انرژی سلول ها، می تواند نقش کلیدی و مهمی در این میان ایفا کند. موش های آزمایشی که دارای مشکلات چشم و کبد هستند، اغلب با اختلالات میتوکندریایی دست و پنجه نرم می کنند. حال آنکه یکی از فضانوردان ناسا به نام اسکت کلی، (فرد نشان داده شده در تصور بالا) در حین اقامت در ایستگاه فضایی بین المللی در سال 2005، با تغییرات سیستم ایمنی در نتیجه اختلال در فعالیت میتوکندریایی مواجه شده است.

نمونه های مایع بدنی گرفته شده از فضانوردان متعدد، از این ادعا پشتیبانی می کند که فعالیت میتوکندریایی در فضا تغییر می کند.

یافته اخیر تا بخشی به لطف پلتفرم GeneLab منبع باز ناسا حاصل شده است. این ابزار در واقع حجم عظیمی از داده های بیولوژیکی فضایی گردآوری شده از سراسر جهان بوده و شامل اطلاعات سلولی، DNA، RNA و پروتئین ها می شود.

نتایج اخیر، موجب افزایش نگرانی ها در خصوص احتمال بروز مشکلات سلامتی جدی برای فضانوردان در هنگام مسافرت های فضایی طولانی مدت، به خصوص سفر به ماه و مریخ شده است. البته اکتشاف اخیر می تواند دستاویز مهمی برای غلبه بر این مشکلات محسوب شود. افشین بهشتی، نویسنده اصلی این پژوهش به ناسا گفته است که با توجه به یافته های جدید در خصوص تاثیر اختلالات میتوکندریایی، باید به فکر اقدامات متقابل و داروهایی بود که به بهبود حال فضانوردان در هنگام مسافرت های فضایی طولانی کمک کند. تنها در این صورت می توان ماه ها در مدار گردش کرد و یا به سفرهای فضایی طولانی مدت رفت.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع خبر