اپل آماده است تا استفاده از مودم‌های کوالکام را کنار گذارد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

شایعات مربوط به اینکه اپل بر روی ساخت مودم تلفن همراه خود کار می‌کند چندان جدید نیستند اما پس‌ازآنکه این شرکت، تجارت مودم اینتل را در سال ۲۰۱۹ به دست آورد، شایعات دراین‌باره قوت گرفتند. هم‌اکنون و طبق گزارش جدید بلومبرگ، اپل سرانجام شروع به تولید اولین تراشه مودم همراه خود کرده است.

طبق گفته بلومبرگ، اپل کار بر روی مودم‌های تلفن همراه داخلی خود را آغاز کرده است. شاید به یاد داشته باشید که سال گذشته اپل به دلیل جنگ‌های قانونی که علیه کوالکام داشت بسیار ناامید بود. اپل که قادر به انجام معامله با این شرکت طراح تراشه نبود، به اینتل مراجعه کرد و توافق کرد که از تراشه مودم این شرکت در اولین مدل‌های ۵G آیفون استفاده کند. اما حقیقتاً و در پشت صحنه، اپل به توانایی اینتل در ارائه به‌موقع چنین تراشه‌هایی اطمینان نداشت. درنتیجه، اپل تصمیم گرفت کلیه اقدامات قانونی علیه کوالکام را کنار بگذارد. گفته می‌شود که اپل برای عقد یک قرارداد مربوط به صدور مجوز شش‌ساله با یک گزینه دوساله، ۴٫۵ میلیارد دلار به شرکت مستقر در سن دیگو پرداخت کرده و یک قرارداد تهیه چیپست چندساله دریافت کرده است.

حتی اگر اپل به لطف معامله با کوالکام دیگر برای یافتن یک شرکت تولیدکننده برای مودم‌های تراشه ۵G تحت‌فشار نیست، اما همچنان قصد دارد تولیدات خود را توسعه دهد. به‌این‌ترتیب، اپل به دلیل تلاش برای تأمین قطعات موردنیاز خود، نیاز به حمایت شرکت دیگری نخواهد داشت. جانی سروجی (Johny Srouji)، معاون ارشد فناوری سخت‌افزار این شرکت با کارمندان خود در یک جلسه ملاقات داشت و در این زمان بود که مأموران اجرایی این خبر را به دست آوردند که اپل ساخت مودم تلفن همراه خود را برای دستگاه‌های آینده آغاز کرده است. مودم‌های جدید جایگزین قطعات ساخت شرکت کوالکام می‌شوند. درنتیجه، سهام کوالکام در معاملات گسترده بازار سهام در روز پنج‌شنبه ۶٫۳ درصد کاهش یافت. ۱۱ درصد از درآمد کوالکام از طریق شرکت اپل تأمین می‌شود و این در حالی است که ۷ درصد از درآمد اینتل به تولیدات آیفون متکی است.

احتمال معرفی یک خانواده جدید از تراشه‌های ساخت اپل

سروجی در مورد تولید مودم‌های خود گفت:

ما امسال ساخت اولین مودم سلولی داخلی خود را شروع کردیم که یک انتقال مهم استراتژیک دیگر را امکان‌پذیر می‌کند. چنین سرمایه‌گذاری‌های طولانی‌مدت استراتژیک در این بخش، شرط مهمی برای امکان تولید محصولات ما و ساخت آن‌ها است تا مطمئن شویم که ما یک خط تولید از فن‌آوری‌های نوآورانه برای آینده خود داریم.

با معرفی تراشه‌های M1 که در دستگاه‌های جدید مک مینی، مک بوک ایر و مک بوک پرو استفاده می‌شوند و همچنین سایر تراشه‌های خود ساخته اپل که دارای ARM هستند، سروجی اشاره کرد که اپل در حال کار بر روی یک خانواده تراشه است که می‌تواند اکوسیستم محصولات این شرکت را تأمین کند.

مودم اینتلدر بالا می‌توانید مودم نسل ۵ اینتل را مشاهده کنید که اپل زمانی قصد استفاده از آن را داشت.

در اواخر سال گذشته، اپل ۱ میلیارد دلار برای خرید تجارت تراشه مودم تلفن‌های هوشمند اینتل هزینه کرد.

سری ۵G آیفون ۱۲ از مودم‌های X55 5G کوالکام استفاده می‌کند. قبل از آن، مودم‌های اینتل در مدل‌های قبلی آیفون استفاده می‌شد. مشخص نیست که مودم‌های خود اپل چه زمانی در دسترس خواهد بود اما اپل سال‌هاست که قصد جدایی از مهندسان کوالکام را دارد.

اولین مدل آیفون که با چیپست مخصوص اپل در داخل عرضه شد، آیفون ۴ سال ۲۰۱۰ بود که از پردازنده A4 خود اپل بهره می‌برد. A4 نه‌تنها به آیفون ۴ مجهز بود، بلکه به اولین تبلت آیپد نیز مجهز بود. دستگاه‌های اپل اکنون شامل تراشه‌های سفارشی ساخته‌شده توسط این شرکت برای دوربین‌های خود، هوش مصنوعی و جمع‌آوری داده‌های حرکتی است.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع خبر