حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

اریک انگستروم، یکی از چهره‌های مطرح توسعه DirectX درگذشت

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اگر از تجربه بازی‌ ویدیویی روی کامپیوتر‌ی شخصی لذت می‌برید؛ حتما با DirectX آشنا هستید یا حداقل با نام آن برخورد کرده‌اید. DirectX نوعی واسط برنامه‌نویسی کاربردی (API) است که اکثر بازی‌های ویدیویی برای اجرا روی پلتفرم ویندوز به آن نیاز دارند.

اریک انگستروم یکی از مهندسان ارشد مایکروسافت بود که روی توسعه و درواقع خلق DirectX فعالیت کرد و همین امر سبب شد او به یکی از چهره‌های تأثیرگذار صنعت بازی‌های ویدیویی تبدیل شود. به گزارش وال‌استریت ژورنال، انگستروم در روز ۱ دسامبر (۱۱ مهر) و در سن ۵۵ سالگی درگذشت.

انگستروم در کنار سایر مهندسان ارشد مایکروسافت مانند الکس سنت جان و کریگ آیزلر نقش کلیدی در طراحی و توسعه DirectX و در نتیجه، تأثیر زیادی در رشد صنعت بازی‌ ویدیویی داشت و مایکروسافت را به مسیر تولید کنسول‌ خانگی آورد. در دهه نود میلادی و زمانی‌که ویندوز ۹۵ به‌تازگی معرفی شده بود، اکثر سازندگان بازی‌ کامپیوتر‌ای از DOS برای توسعه بازی‌ استفاده می‌کردند.

سنت جان و انگستروم شروع به توسعه و طراحی API جدیدی به نام DirectX کردند تا مسیر ساده‌تر و راحت‌تری برای تولید بازی‌ ویدیویی روی پلتفرم ویندوز برای سازندگان و توسعه‌دهندگان باز شود. چنین امری در حالی بود که مایکروسافت از توسعه DirectX حمایت نمی‌کرد و حتی گفته می‌شود برد سیلوربرگ، مدیر بخش ویندوز، برای جلوگیری از اخراج انگستروم، سنت جان و آیزلر بارها با سران بلندپایه مایکروسافت بحث کرده است.

در ادامه بخوانید:

با موفقیت DirectX و استقبال بازی‌سازان از آن، انقلابی در صنعت بازی‌ ویدیویی شکل گرفت و سیستم‌عامل ویندوز به یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پلتفرم‌های بازی کامپیوتر‌ای تبدیل شد. با گذر زمان، مایکروسافت سیستم‌عاملی برای کنسول خانگی سگا دریم‌کست به نام ویندوز CE توسعه داد و می‌توان گفت این اقدامی شروع کار روی پروژه‌ای به نام ایکس باکس بود.

انگستروم علاوه بر کار روی DirectX نقش‌های مهم دیگری در پروژه‌های مایکروسافت داشته است که می‌توان به فعالیت روی توسعه ویندوز موبایل اشاره کرد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر