مشکل حال حاضر اکوسیستم سرمایه‌گذاری خطرپذیر ما ضعف در دانشگاه است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – در پنجمین رویداد یلدای کارآفرینان استارتاپی که امروز به صورت آنلاین برگزار شد، رضا نقی‌زاده به مناسب رونمایی از صندوق نوآفرین صحبت‌هایی در رابطه با نیاز‌های موجود در اکوسیستم استارتاپی ارائه داد.

در پنجمین رویداد یلدای کارآفرینان استارتاپی که به‌صورت آنلاین و زنده در کارخانه نوآوری آزادی برگزار شد، در گفت‌وگویی که با برخی از مدیران صندوق‌های خطرپذیر درباره اقدامات و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در مدت زمان فعالیت‌شان صورت گرفت، دکتر رضا نقی‌زاده، رئیس هیئت مدیره صندوق پژوهش و فناوری نوآفرین که به تازگی فعالیت خود را در اکوسیستم صندوق‌های خطرپذیر (VC) شروع کرده در رابطه با میزان سرمایه اولیه این صندوق گفت: «صندوق پژوهش و فناوری نوآفرین در ابتدا با ۱۰۰۰ میلیارد ریال سرمایه کار خود را آغاز کرد و از همان ابتدا قصد داشتیم در نوآفرین امکانی را فرآهم آوریم تا بتوانیم خلاءهای موجود در اکوسیستم سرمایه‌گذاری خطرپذیر را مرتفع کنیم». 

صندوق پژوهش و فناوری نوآفرین

نقی‌زاده در رابطه با سهام‌داران این صندوق افزود: «در صندوق نوآفرین، سهام‌داران مختلفی سرمایه‌گذاری کرده‌اند که از میان این سهام‌داران، ۲ مجموعه وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، یک مجموعه وابسته به بانک ملت، یک مجموعه وابسته به اپراتور ایرانسل و یک مجموعه دیگر هم وابسته به مجموعه گروه بهمن هستند».

او ضمن اشاره به ابهام‌های مطرح شده در این پنل مبنی بر نابرابری نرخ ارز، برخود ابهام‌آمیز بورس با صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر و حتی نقش دولت که بر سر راه صندوق‌های خطرپذیر است، گفت: «من به دلیل اینکه در دانشگاه فعالیت می‌کنم، در بین تمام این ابهام‌ها که مطرح شد و در جای خود صحیح هم هست، مسئله دانشگاه را بسیار پر اهمیت می‌دانم. به نظر من یکی از کلیدی‌ترین و بنیادی‌ترین مسائل پیش‌روی اکوسیستم سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر کشور این است که صندوق‌های خطرپذیر نباید در محدوده خودشان بمانند. اگر فرآیند سرمایه‌گذاری خطرپذیر را یک زنجیره در نظر بگیریم ابتدای این زنجیره از دانشگاه آغاز می‌شود».

وی در ادامه افزود: «یک اکوسیستم سرمایه‌گذاری خطرپذیر خوب نیازمند وجود طرح‌های خوب است. برای رشد این اکوسیستم باید پیشنهاد‌های خوب روی میز سرمایه‌گذاران به اندازه کافی باشد. منظور از طرح خوب، طرحی است که قابل سرمایه‌گذاری باشد. هرچند که اکنون خیلی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر ما به معنای واقعی کلمه خطرپذیر نیستند».

رئیس هیئت مدیره صندوق پژوهش و فناوری نوآفرین با اشاره به سابقه چهار ساله خود در صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: «اکوسیستم سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر اگر به دانشگاه گره نخورد، نمی‌تواند پیشرفت خوبی داشته باشد. در حال حاضر ما شاهد تورم در انتهای زنجیره تأمین مالی نسبت به ابتدای‌ آن هستیم. در ایران اکثر مردم به دانشگاه ورود می‌کنند و عمده کسب‌وکارها از دانشگاه آغاز می‌شود و برای این‌که این کسب‌وکارها سطح خوبی داشته باشند، دانشگاه‌ها نیاز به منابع مالی و تسهیلات برای پژوهش‌‌های خود دارند».

نقی‌زاده به این موضوع که صندوق‌ها ریسک کافی نمی‌کنند، اشاره کرد و گفت: «این مسئله ناشی از این است که طرح جذاب در این اکوسیستم آنطور که باید باشد مطرح نمی‌شود؛ زیرا بازیگر کلیدی این اکوسیستم که دانشگاه باشد، ضعیف است. اگر شما می‌خواهید زیست‌بوم سرمایه‌گذاری خطرپذیر را به جریان بیندازید و پیشرفت آن را ببینید باید ابتدا نهاد‌های دانشگاهی را تقویت کنید. همچنین آزمایشگاه‌ها و مراکز کارآفرینی دانشگاه‌ها باید تجهیز و تقویت شود».

در ادامه افزود: «این اکوسیستم را نباید محدود به حوزه‌های خدماتی دید؛ مسئله ضعف دانشگاه آن جایی خود را نشان خواهد داد که نیاز به حل یک مسئله بنیادی در صنعت باشد. در این زمینه‌ها نیاز به نیروهای متخصص بسیار حس می‌شود».

در انتهای این گفت‌وگو، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات از حاضرین در پنل پرسید در چه صورتی به یک استارتاپ توصیه می‌کنید که سراغ جذب سرمایه نرود؟

نقی‌زاده در پاسخ به این سوال گفت:‌ «اجازه دهید من این پرسش را جور دیگری پاسخ بدهم. ما در صندوق نوآفرین از استارتاپ‌هایی حمایت خواهیم کرد که ۳ ویژگی داشته باشند. آن‌ها باید ایده‌ها و نیازهای موجود را بشناسند، بتوانند راهکاری ارائه دهند که مستلزم پژوهش در آن زمینه است و در نهایت توانایی پیاده‌سازی راه‌کارهای پیشنهادی خود را داشته باشند. در این صورت ما از آن استارتاپ حمایت خواهیم کرد». 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع خبر