حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

کارت گرافیک RTX A6000 48 GB انویدیا معرفی شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

انویدیا به‌تازگی از کارت گرافیک کاری پرچم‌دار خود یعنی RTX A6000 رونمایی کرده است. این کارت گرافیک از پردازنده گرافیکی بسیار قدرتمند GA102 آمپر (Ampere) استفاده می‌کند و دارای قدرت اسب بخار فوق‌العاده‌ای است که برای ایجاد محتوا و کاربردهای هوش مصنوعی طراحی شده است.

انویدیا کارت گرافیک کاری پرچم‌دار خود یعنی RTX A6000 را با پردازنده گرافیکی بسیار قوی GA102، حافظه GDDR6 با حجم 48 گیگابایت و قیمت 4650 دلار آمریکا به بازار عرضه خواهد کرد

RTX A6000 شرکت انویدیا یکی از دو کارت گرافیک مجهز به معماری آمپر است که در حال ورود به کارت‌های گرافیک کاری است. کارت گرافیک دیگر RTX A40 است و از پردازنده گرافیکی GA104 بهره می‌برد و این در حالی است که RTX A6000 هسته پردازنده گرافیکی GA102 بسیار قدرتمند را در خود جای داده است. RTX A6000 برای چالش‌برانگیزترین حجم پروژه‌های کاری طراحی شده است و به همین ترتیب دارای مشخصات فوق‌العاده‌ای است.

مشخصات کارت گرافیک RTX A6000 انویدیا

در مورد مشخصات، RTX A6000 از هسته پردازنده گرافیکی GA102 قدرتمند با 84 SMS یا 10752 هسته کودا (CUDA) بهره می‌برد. انویدیا تأیید کرد که این کارت گرافیک دارای قدرت پردازشی 38.7 ترافلاپس در بخش FP32 است. این امتیاز در عملکرد باعث می‌شود این کارت گرافیک 8.7 درصد سریع‌تر از RTX 3090 باشد که دارای قدرت 35.58 ترافلاپس در FP32 است. معیارهای عملکرد کارت گرافیک RTX A6000 در بخش‌های دیگر شامل 75.6 ترافلاپس در عملکرد کلی رهگیری پرتو (Ray Tracing) و 309.7 ترافلاپس در عملکرد هسته‌های تنسور (Tensor) است.

NVIDIA-Ampere-GA102-GPU-Block-Diagram

ازنظر حافظه ، RTX A6000 انویدیا دارای 48 گیگابایت حافظه GDDR6 است. A6000 دارای حافظه‌ای از نوع 16 گیگابیت بر ثانیه است که درمجموع سرعت 768 گیگابایت بر ثانیه را ارائه می‌دهد. کارت‌های گرافیک RTX A6000 از حافظه پردازنده گرافیکی با ساختارهای گرافیکی مختلفی از 1 گیگابایت تا حافظه گرافیکی 48 گیگابایتی را پشتیبانی می‌کنند. قدرت موردنیاز این کارت‌ها از طریق اتصال 8 پین EPS 12V جدید ارائه می‌شود که در پشت کارت وجود دارد و حداکثر 300 وات برق را به کارت گرافیک می‌رساند.

اتصالات این کارت جدیدترین فناوری NVLINK این شرکت ارائه می‌شود که سرعت 112.5 گیگابایت بر ثانیه (دو جهته) را ارائه می‌دهد و این در حالی است که رابط استاندارد PCIe Gen 4 یک پیوند 16 گیگابایت بر ثانیه را ارائه می‌دهد. کل گزینه‌های مربوط به اتصال به نمایشگر شامل چهار DisplayPort 1.4 در A6000 است.

انویدیا همچنین این کارت گرافیک را با آخرین درایور مخصوص خود با نام RTX Enterprise Driver ارائه می‌دهد که ثبات و پایداری طولانی‌مدت را ارائه می‌دهد و همچنین به مشتریان سازمانی گواهی سخت‌افزار ISV و OEM ها را عرضه می‌کند.

NVIDIA-RTX-A6000

تغییر نام درایور

با معرفی محصولات RTX انویدیا که نسل جدیدی از فناوری‌های حرفه‌ای بصری ، محاسبات و هوش مصنوعی را برای شرکت‌ها تأمین می‌کند ، درایور کوادرو (Quadro) به RTX Enterprise انویدیا اضافه می‌شود تا با محصولات جدید آینده همسو شود. درایورهای RTX Enterprise انویدیا همچنان از کیفیت ، اطمینان ، عملکرد و امنیت مشابه کلاس سازمانی مانند درایورهای قبلی کوادرو در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. این درایورهای جدید نه‌تنها آخرین ویژگی‌ها و بهبودها را برای پردازنده‌های گرافیکی RTX انویدیا بلکه برای پردازنده‌های گرافیکی کوادرو نسل فعلی و قبلی نیز ارائه می‌دهند.

نام شاخه درایور نیز از «Driver Optimal for Enterprise» به «Branch Branch» منتقل می‌شود. تمام مشخصات سازمانی شاخه درایور باقی خواهد ماند. نام شاخه جدید این امکان را به شما می‌دهد تا انواع درایورها در سایر کارت‌های گرافیک سازمانی نیز مانند کارت‌های گرافیک مربوط به پایگاه داده مرتباً مورد ارجاع قرار گیرند.

NVIDIA-RTX-A6000

درایور شاخه تولید RTX انویدیا

نسخه 460 یک نسخه شاخه تولید (Production Branch) است. درایورهای شاخه تولید برای ایجاد ثبات و پایداری درازمدت طراحی و آزمایش شده‌اند ، و این درایورها را برای مشتریان سازمانی و سایر کاربرانی که به ترتیب به برنامه‌ها و سخت‌افزارهای ISV و OEM احتیاج دارند مناسب می‌کند.

درایورهای شاخه تولید یک مجموعه برتر از درایورهای انویدیا استودیو هستند و علاوه بر پیشرفت‌ها و آزمایش‌های ویژه RTX انویدیا، تمام مزایای درایورهای استودیو نسخه مشابه را فراهم می‌کنند.

RTX A6000 انویدیا از طریق شرکای OEM این شرکت با قیمت مصوب خرده‌فروشی 4650 دلار آمریکا در دسترس است. جالب‌ترین قسمت در مورد قیمت‌گذاری این است که این کارت با کمتر از نیمی از قیمت RTX 8000 کوادرو که دارای قیمت 10 هزار دلار آمریکا بود ، توسط خرده‌فروشی‌ها عرضه می‌شود اما بعداً به 5500 دلار آمریکا تغییر یافت. حتی در مقایسه با آن ، RTX A6000 از عملکرد بهتری نسبت به ارزش دلار برخوردار است ، زیرا با معماری بهتر و همان مقدار حافظه گرافیکی ارائه می‌شود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع خبر