ساکنان آمریکا همچنان اجازه دارند از پهپادهای DJI استفاده کنند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

پس از تحریم وزارت بازرگانی ایالات متحده علیه دی جی آی (DJI)، این شرکت با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد ساکنان آمریکا همچنان می‌توانند پهپادها و محصولات دیگر این شرکت را بخرند و استفاده کنند. روز گذشته، وزارت بازرگانی آمریکا در اطلاعیه‌ای غیرمنتظره اعلام کرد DJI در فهرست سیاه این وزارت موسوم به Entity List قرار گرفته است و شرکت‌های آمریکایی اجازه ندارند فناوری‌های خود را دراختیار DJI قرار دهند.

وزارت بازرگانی در اطلاعیه‌‌اش دو دلیل برای تحریم‌کردن DJI عنوان کرد: ۱. جمع‌آوری غیرقانونی داده‌های ژنتیکی؛ ۲. تجزیه‌و‌تحلیل یا نظارت غیرقانونی بر مکان‌های مختلف. وزارت بازرگانی می‌گوید DJI با اقدامات خود باعث شده است حقوق بشر در چین به‌طورگسترده نقض شود. مدتی پیش، گزارشی منتشر شد که ادعا می‌کرد DJI به چین پهپاد داده است تا این کشور از آن‌ها برای نظارت روی ارودگاه‌های بازداشت مسلمانان در منطقه‌ی سین‌کیانگ استفاده کند. 

در همین زمینه، به‌تازگی DJI بیانیه‌ی جدیدی دراختیار رسانه‌ی ورج قرار داده و گفته است از تصمیم وزارت بازرگانی ایالات متحده مأیوس شده است و با وجود قرارگیری نامش در Entity List، ساکنان آمریکا می‌تواند مثل همیشه به خرید و استفاده از محصولات DJI ادامه دهند. DJI می‌گوید خود را به تولید نوآورانه‌ترین محصولات صنعت پهپاد متعهد می‌داند؛ محصولاتی که DJI را تعریف می‌کنند و به دنیا مزیت می‌رسانند. DJI فعلا نگفته است قرارگرفتن نامش در Entity List وزارت بازرگانی ایالات متحده چه آثار منفی برای این شرکت در پی دارد.

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی اختصاصی نوشت مکانیسم تحریم DJI شبیه ‌به مکانیسمی است که وزارت بازرگانی برای تحریم‌کردن هواوی در پیش گرفته بود. این یعنی شرکت‌های آمریکایی اجازه‌ ندارند فناوری‌های خود را به DJI به‌منظور تولید پهپاد ارائه دهند. البته در نظر داشته باشید وزارت بازرگانی گفت آیتم‌هایی که به‌منظور شناسایی و درمان بیماری‌های عفونی کاربرد دارند، به‌صورت پرونده‌به‌پرونده بررسی می‌کند. DJI نه‌تنها به کاربران عادی محصول می‌فروشد؛ بلکه با نهادها و شرکت‌های مختلف نیز در ارتباط است؛ زیرا در حوزه‌ی تولید پهپاد رهبر بازار محسوب می‌شود و فاصله‌ی بسیار زیادی با رقبایش دارد. 

در ادامه بخوانید:

این نخستین‌باری نیست که دولت ایالات متحده به پهپادها حساس می‌شود و تلاش می‌کند دسترسی به آن‌ها را محدود کند. آمریکا نگرانی زیادی درباره‌ی پهپادها دارد و اکنون با قراردادن DJI در فهرست سیاه وزارت بازرگانی، این شرکت را تهدیدی برای امنیت ملی محسوب می‌کند.

وزارت دادگستری ایالات متحده چند ماه پیش اعلام کرد خرید آن دسته از پهپادهای خارجی ممنوع است که با بودجه‌ی آژانس‌های دولتی تولید می‌شوند. ناگفته نماند این قانون DJI را نیز شامل می‌شود. به‌علاوه وزارت کشور ایالات متحده اعلام کرد برای بررسی‌های بیشتر، ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین خود را از مرحله‌ی عملیاتی خارج می‌کند. DJI بارها به ادعاهای آمریکایی‌ها پاسخ داده و گفته این ادعاها بی‌اساس هستند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر