حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

آذری جهرمی: برای حل مشکل اینترنت، ۱۰ روز به سیستان‌وبلوچستان سفر می‌کنم

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در لایوی اینستاگرامی، به شرحی از وضعیت ارتباطات در استان سیستان و بلوچستان پرداخت. به‌گفته‌ی محمدجواد آذری جهرمی، چهار درصد کل روستاهای استان سیستان و بلوچستان هیچ‌گونه ارتباطی اعم از تلفن ‌ثابت،‌ تلفن‌ همراه و اینترنت ثابت ندارند. به‌علاوه، از مجموع هفت هزار و ۱۴۸ روستای این استان، سه هزار و ۴۴۲ روستا بالای ۲۰ خانوار هستند، درحالی‌که تنها ۲۸۶ روستای آن به اینترنت ثابت دسترسی دارند.

به همین دلیل وزیر ارتباطات برنامه دارد از ۶ دی ماه به سیستان و بلوچستان سفر کند و طی ۱۰ روز به روند اتصال روستاها به اینترنت نظارت کند. آذری جهرمی اضافه کرد که پس از بازگشت خود نیز، یکی از معاونانش را تا زمان اتمام پروژه در استان مستقر خواهد کرد. او ابراز امیدواری کرد که با برنامه‌ای عملیاتی بتوان تا پایان اردیبهشت‌ماه کل محرومیت در حوزه‌ی ارتباطی استان سیستان و بلوچستان را رفع کرد. به‌گفته‌ی وزیر، کل این روند به هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وضعیت دسترسی مردم سیستان و بلوچستان به اینترنت

به‌گفته‌ی محمدجواد آذری جهرمی، از مجموع سه‌ هزار و ۴۴۲ روستای بالای ۲۰ خانوار در سیستان و بلوچستان، ۲ هزار و ۱۲۶ روستا توسط ایرانسل، ۷۶۳ روستا توسط همراه اول و ‌هزار و ۹۶۸ روستا هم توسط وزارت ارتباطات و با کمک پیمانکار روستایی خود (های‌وب) به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند اما وضعیت ارتباطات روستایی خانگی مطلوب نیست. وزیر ارتباطات اظهار کرد که بیش از دو هزار و ۵۱۲ روستای سیستان و بلوچستان به اینترنت دسترسی دارند.

آذری جهرمی اذعان کرد که شرکت مخابرات ایران تنها در ۲۸۶ روستا تلفن خانگی سیمی ارائه می‌کند و خدمات بی‌سیم و تلفن خانگی بی‌سیم هم در ‌هزار و ۱۶۴ روستا وجود دارد؛ البته امکان دریافت اینترنت روی این بستر وجود ندارد. طبق آمار مخابرات تنها ۲۸۶ روستای سیستان و بلوچستان اینترنت خانگی دارند. همچنین ازمجموع چهار هزار مدرسه در این استان، ۲ هزار و ۱۷۰ مدرسه روستایی و ۹۵۰ مدرسه شهری به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند.

برنامه وزارت ارتباطات برای بهبود وضعیت ارتباطات در سیستان و بلوچستان

آذری جهرمی مشکل اینترنت سیستان و بلوچستان را ناشی از قطعی مکرر سرویس و کمبود پهنای باند اعلام کرد. به‌گفته‌ی وزیر، اکثر فیبرهای نوری این استان به‌صورت هوایی کشیده و از پایداری لازم برخوردار نیستند. وی اضافه کرد که هزار و ۳۰۰ کیلومتر فیبر هوایی در استان وجود دارد که باید زمینی شوند. به‌علاوه، در روستاهایی که اتصال وجود دارد، ارتباطات اینترنت رادیویی است و ازطریق فیبر برقرار نمی‌شود؛ بنابراین مشکل کمبود پهنای باند وجود دارد.

در ادامه بخوانید:

برای حل مشکلات ارتباطی استان، وزارت ارتباطات برنامه دارد ۵٠٠ کیلومتر فیبر نوری جدید در سیستان و بلوچستان احداث کند. همچنین اینترنت تلفن همراه باید در هزار و ۲۰۰ روستا برقرار شود و نیاز به احداث ۹۷۲ سایت جدید وجود دارد. شبکه‌ی انتقال در استان نیز باید ارتقاء یابد.

آذری جهرمی میزان سرمایه‌گذاری برای کشیدن فیبر نوری و شبکه‌ی انتقال را حدود ۱۶۰ میلیارد تومان اعلام کرد؛ علاوه‌بر این مبلغ، اپراتورهای تلفن همراه هم به‌منظور به‌روزرسانی و احداث سایت باید ۹۷۳ میلیارد تومان هزینه کنند. البته وزیر اضافه می‌کند که تامین برق و مسیر جاده دسترسی برای ساخت سایت، هزینه‌ی جداگانه‌ای دارد.

بنا به گفته‌ی آذری جهرمی، تلاش‌ها برای ایجاد ارتباط در روستاهای استان سیستان و بلوچستان از صفر درصد، اکنون به ۷۳ درصد رسیده و ۲۷ درصد باقی‌مانده، شامل شمال استان و مرز سراوان و سرباز جزو سخت‌ترین بخش‌های کار است. او در همین زمینه اظهار کرد: «شاید این درصد باقی مانده معادل کل کارهای عملیاتی پیش رو باشد.»

به گفته‌ی آذری جهرمی، مذاکره برای تامین مالی اجرای پروژه‌ی مذکور با رییس‌جمهور، رییس سازمان برنامه و بودجه و وزیر اقتصاد باعث اختصاص ‌هزار میلیارد تومان اعتبار شد و بخشی هم از محل اعتبارات استان هزینه می‌شود. از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا نیز به‌عنوان پیمانکار در اجرا و ساخت فیبر نوری دعوت شده است. وزیر ارتباطات اضافه کرد که از ظرفیت بسیج و تمام اپراتورها در این پروژه استفاده خواهد شد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر