افزایش چشمگیر عملکرد پردازنده‌ی AMD با پچ Cyberpunk 2077 ردیت

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

این روزها از هرکسی که بازی Cyberpunk 2077 را تجربه‌ کرده است، بپرسید، این بازی را شاهکاری داستانی، اما فاجعه‌ای فنی توصیف خواهد کرد. البته تمام گیمرها با مشکلات فنی فاجعه‌آمیزی روبه‌رو نشده‌اند؛ اما بخش عمده‌ای از آن‌ها، به‌‌ویژه کاربران پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان، به‌شدت از عملکرد این بازی ناراضی هستند و این نارضایتی را با دادن امتیاز بسیار کم و درخواست پس‌دادن بازی و ساختن میم‌های طنزآمیز مطرح کرده‌اند. 

در پی این نارضایتی‌ها، استودیو سی‌دی پراجکت رد به‌تازگی پچ 1.05 را منتشر کرده که قرار است باگ‌های زیادی از بازی را برطرف کرده باشد. بااین‌حال، بازیکنان کنسول پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 پس از نصب این پچ هنوز از مشکل کرش‌شدن بازی ابراز نارضایتی می‌کنند. 

بااین‌همه، شاید هنوز جای امیدواری وجود داشته باشد؛ چراکه به‌نظر می‌رسد طرفداران پروپاقرص این عنوان توانسته‌اند راهی برای نجات این بازی از دست مشکلات فنی بی‌شمار آن پیدا کنند. این فرشتگان نجات به‌جای آنکه وقتشان را به تجربه‌ی این بازی به‌شدت مورد‌انتظار بگذرانند، سعی کردند ایرادات بازی را بررسی کنند و بدین‌ترتیب، توانستند پچ یک‌خطی بنویسند که عملکرد بازی را روی بیشتر پردازنده‌های AMD به‌طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. 

مشکل گرافیکی بازی سایبرپانک

تصویر بی‌کیفیتی از پیتزایی که یکی از گیمرها از بازی سایبرپانک منتشر کرده است.

داستان از این قرار است که چند وقت پیش، کاربران ردیت متوجه شدند Cyberpunk 2077 روی پردازنده‌ی AMD فقط از هسته‌های فیزیکی استفاده می‌کند و هسته‌های مجازی را عملا بیکار رها کرده است. به‌عبارت‌دیگر، این بازی از قابلیت پردازش هم‌زمان چند ترد این پردازنده غافل مانده بود؛ به‌طوری‌که روی پردازنده‌های رایزن با عملکرد متوسط، این غفلت به محدود‌کردن ۴۰ تا ۶۰ درصدی از بهره‌برداری پردازنده منجر شده بود. 

در ادامه بخوانید:

دلیل این مشکل ابتدا به‌اشتباه به کامپایلر اینتل ربط داده شده بود که می‌تواند عامل بروز چنین مشکلاتی باشد؛ اما برخی کاربران باتجربه‌ی ردیت متوجه شدند این خط کد دردسرساز در فایل اجرایی سایبرپانک درواقع از سمت مجموعه‌ی نرم‌افزاری GPUOpen است. این کد بررسی می‌کند که آیا پردازنده‌ی رایزن AMD معتبر است یا خیر و اگر این‌طور است، تعداد تردهای زمان‌بندی را محدود می‌کند که بازی می‌تواند به پردازنده اختصاص بدهد.

البته این کد مزیت‌هایی هم دارد و نمی‌توان گفت حضورش در فایل اجرایی بازی نمونه‌ای از رفتار تعصب‌آمیز اینتل است؛ بااین‌حال، استودیو سی‌دی پراجکت رد پیش از انتشار بازی، باید آن را به‌عنوان بخشی از بهینه‌سازی رایزن تغییر می‌داد.

راه‌حلی که کاربران ردیت برای حل این مشکل معرفی کرده‌اند، آسان است: تنها کافی است یک خط کد در فایل اجرایی بازی را طوری تغییر داد تا بازی تمام تردهای موجود را به پردازنده اختصاص دهد. در هر پردازنده‌ی AMD، این کار باعث افزایش بهره‌برداری می‌شود.

در زمان انتشار این خبر، بیش از یک‌صد کاربر ردیت این راه‌حل را امتحان کرده‌ و گزارش داده‌اند میزان بهره‌برداری از پردازنده به‌طور‌میانگین از ۵۰ به ۷۵ درصد افزایش یافته است و اگر پردازنده‌ی سیستم گلوگاه شده باشد (Bottleneck)، این میزان حتی بیشتر است؛ البته بهبود عملکرد در سیستم‌های مختلف، متفاوت گزارش شده است. برای مثال، در عملکرد پردازنده‌هایی با تعداد هسته‌ی بیشتر به‌هیچ‌وجه بهبودی دیده نشده است و در پردازنده‌ی ۱۶ هسته‌ای R9 5950X، اجرای این پچ عملکرد را کاهش می‌دهد و در پردازنده‌های ۱۲ هسته‌ای، تنها زمانی‌که CPU گلوگاه شده بود، کمی اوضاع را بهبود بخشید. 

ryzen

این پچ برای پردازنده‌هایی با هشت هسته یا کمتر بهبودی چشمگیری در عملکرد ایجاد می‌کند. یکی از کاربران ردیت که این پچ را روی پردازنده‌ی 3700X امتحان کرده بود، گزارش داد هنگام رانندگی در بازی، نرخ فریم‌بر‌ثانیه از ۶۰ به ۷۰ افزایش یافت و کاربر دیگری با پردازنده‌ی R5 3600، افزایش ۲۰ تایی در کمترین نرخ فریم را تجربه کرد. طبق گفته‌ی کاربر دیگر، این پچ توانست از نرخ فریم ۵۰ با حداکثر تنظیمات، بدون رهگیری پرتو و با DLSS به نرخ فریم ۶۰ برسد، درحالی‌که همه چیز در بیشترین حد ممکن و رهگیری پرتو در حد متوسط بود. 

 پچ ردیت در پردازنده‌هایی با هسته‌های بیشتر باعث کاهش عملکرد و در هسته‌های کمتر باعث بهبود عملکرد شد

کاربر دیگری هم با اجرای این پچ از نرخ فریم ۶۰ به ۷۵ تا ۸۰ و دیگری هنگام دویدن از ۳۵ به ۴۵ و موقع ساکن ایستادن از ۴۰ به ۵۵ رسید. کاربری دیگر گزارش داد که با این پچ در محیط‌های شلوغ به نرخ فریم ۶۰ رسیده است؛ درحالی‌که پیش‌از‌این، نرخ فریم برای او در حد ۴۰ بود. 

کاربرانی با پردازنده‌های ضعیف‌تر، مانند R5 2600 متوجه شدند اِعمال این پچ سایبرپانک را «بالاخره قابل‌بازی» کرد و در مواقعی که پردازنده به‌شدت محدود و ضعیف بود، این پچ توانست عملکرد را تا ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش دهد. البته این گزارش‌ها فقط از سمت کاربرانی تأیید شده است که این پچ را امتحان کرده‌اند. به‌هر‌حال، به‌نظر می‌رسد برای اغلب کاربران رایزن، اِعمال این پچ توانسته عملکرد پردازنده را به‌طور چشمگیری بهبود ببخشد. 

نحوه‌‎ی اِعمال پچ ردیت

لزوما اعمال این پچ به تمام کاربران با پردازنده‌ی رایزن توصیه نمی‌شود؛ اما خیلی بعید است با اجرای آن بتوان به‌اشتباه آسیب جدی به فایل‌های بازی وارد کرد؛ پس اگر پردازنده‌ی رایزن دارید و از دست‌کاری کد بدتان نمی‌آید، این پچ را می‌توانید اِعمال کنید. اگر هم علاقه‌ای به این کار ندارید، جای نگرانی نیست. احتمالا در به‌روزرسانی‌های آینده‌ی سی‌دی رد پراجکت، این مشکل رسما برطرف شود. طبق آخرین اعلام این استودیو، دو به‌روزرسانی بزرگ به‌ترتیب در ژانویه و فوریه ۲۰۲۱ (دی تا اسفند) در‌دسترس کاربران قرار خواهند گرفت و طرفداران سایبرپانک امیدوار هستند این به‌روزرسانی‌ها بتواند مشکلات فنی بازی را سرانجام کاملا برطرف کند.  

آموزش قدم‌به‌قدم اِعمال پچ

  • هکس ادیتور HxD را دانلود کنید.
  • فایل اجرایی Cyberpunk 2077 (با فرمت exe.) را پیدا کنید. 
  • از فایل بکاپ بگیرید. 
  • فایل اجرایی را داخل هکس ادیتور باز کنید.
  • CTRL+F را فشار و ستون بالای کادر محاوره‌ای را به hex-values تغییر دهید. 
  • این کد را داخل کادر وارد کنید: 75 30 33 C9 B8 01 00 00 00 0F A2 8B C8 C1 F9 08
  • این کد را کپی کنید: EB 30 33 C9 B8 01 00 00 00 0F A2 8B C8 C1 F9 08
  • کد بخش ۷ را به‌جای کد بخش ۶ پیست کنید که در فایل جست‌وجو کردید.
  • دکمه‌ی Save را بزنید. 

ویدئو زیر انجام مراحل بالا را نشان می‌دهد.

نکته: ‌در ویدئو کد جایگزین به‌جای EB به اشتباه 74 تایپ شده است.

آیا شما کاربران تک تایمز مشکلات فنی بازی سایبرپانک را تجربه کرده‌اید؟ درصورت اِعمال این پچ، نتیجه را با ما در میان بگذارید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر