فشم تهران | معرفی جاذبه و رستوران ها + عکس و آدرس

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

منطقه فشم یکی از شهرهای زیبا و خوش‌ آب و هوای شهرستان شمیرانات بوده که در شمال شرقی تهران قرار گرفته است. فشم را می‌توان بکرترین و سرسبزترین منطقه ییلاقی تهران به حساب آورد که زیبایی منحصربه‌فردی دارد. از آنجا که فشم فاصله کمی با پایتخت دارد، بسیاری از تهرانی‌ها در روزهای تعطیل راهی این منطقه جذاب می‌شوند. فشم علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، از امکانات تفریحی و رفاهی متنوعی هم برخوردار است، به همین دلیل محبوبیت بسیاری برای مسافران و گردشگران دارد.

هر آنچه باید درباره فشم تهران بدانید:

فشم کجاست؟

خانه‌های روستایی و طبیعت زیبای فشم

منبع عکس: borna.news

فشم یکی از مناطق ییلاقی نام آشنا و شناخته شده در شهرستان شمیرانات واقع در استان تهران است. شمیرانات از چهار بخش معروف به نام‌های تجریش، فشم، لواسان و شمشک تشکیل شده که هر کدام در نوع خود دارای جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبایی هستند. نام دیگر فشم، منطقه «اوشان-فشم-میگون» است که بیشتر با نام «اوشون-فشم» شناخته می‌شود. این منطقه ییلاقی که تنها در حدود ۲۵ کیلومتر از شمال شرق تهران فاصله دارد، در چند سال اخیر توانسته به یکی از بهترین تفرجگاه‌های اطراف پایتخت تبدیل شود.

در واقع، اوشان-فشم-میگون یا شهر «رودبار قصران» یکی از شهرهای شهرستان شمیرانات به حساب می‌آید و جزو منطقه یک شهرداری تهران است. منطقه فشم که یکی از جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شود، با گذشت زمان به دو بخش روستایی و شهری تقسیم شد که در بخش روستایی آن افراد بومی و برخی از مهاجران زندگی می‌کنند و در بخش شهری آن هم بیشتر افراد ثروتمند ساکن هستند. در بخش روستایی فشم، هنوز خانه‌های گلی به چشم می‌خورد که می‌توان گفت تا حد زیادی دست نخورده است؛ اما بخش شهری آن مملو از ویلاهای لوکس و مدرن بوده که روز به روز هم در حال افزایش است.

شغل اصلی مردم بومی فشم، دام‌داری و کشاورزی است و از این طریق امرار و معاش می‌کنند. وجود باغ‌های میوه در بخش‌های مختلف این منطقه ییلاقی بسیار جذاب و دل‌انگیز است و باغ‌های گیلاس و آلبالوی آن بسیار معروف هستند؛ البته علاوه بر این دو میوه، میوه‌های دیگری همانند زردآلو، سیب، توت، هلو و گردو نیز در این منطقه ییلاقی یافت می‌شود.

فاصله تهران تا فشم چقدر است؟

فاصله تهران تا فشم در حدود ۵۰ کیلومتر است، یعنی اگر بخواهید با اتومبیل شخصی به این منطقه سفر کنید، تقریبا به یک ساعت زمان نیاز دارید. مسیرهای مختلفی برای دسترسی به فشم وجود دارد، برای نمونه می‌توانید از دو مسیر اتوبان امام علی یا اتوبان بابایی وارد جاده لشگرک شده و نهایتا به جاده فشم برسید. مسیر دسترسی به فشم تهران بسیار زیبا است؛ اما پر پیچ و خم است، بنابراین مراقب باشید.

جاهای دیدنی فشم

فشم دارای جاهای دیدنی بسیار متنوعی بوده و علاوه بر این، مسیر دسترسی به آن هم بسیار زیبا است. دشت، رودخانه و آبشارهای این منطقه ییلاقی از محبوبیت خاصی برخوردارند و وقت گذراندن در این نواحی می‌تواند یک روز عالی و خاطره‌انگیز را برای شما رقم بزند. بسیاری از افراد در گوشه‌ای از مسیر زیبای دسترسی به فشم، زیرانداز پهن کرده و در کنار خانواده خود از طبیعت بکر این منطقه لذت می‌برند. 

آبشار لالون یا لاوان

آبشار لالون فشم

منبع عکس: homesa

یکی از بهترین و زیباترین جاهای دیدنی این منطقه آبشار لاوان است که در حدود ۱۲ کیلومتر از شرق فشم فاصله دارد و در دره‌ای به همین نام قرار گرفته است. سرچشمه اصلی این آبشار در میان قله‌های بلند مشرف به دره قرار دارد و قسمت پایین آن هم برای نشستن در زیر سایه درختان و گذراندن اوقات فراغت یک گزینه عالی به شمار می‌رود.

در کنار این آبشار یک قله به ارتفاع ۴,۲۰۰ متری وجود دارد که می‌تواند یک انتخاب درجه یک برای کوهنوردان باشد. نشستن در کنار باغ‌های زیبای اطراف آبشار لاوان و تماشای آب زلالی که از چشمه‌ها جاری می‌شود، حس زندگی را در شما بیدار می‌کند و تجربه یک روز منحصربه‌فرد و فراموش‌نشدنی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

آبشار لارمحله

آبشار لارمحله فشم

منبع عکس: tnews

یکی دیگر از آبشارهای معروف و شناخته شده فشم که در حدود ۱۳ کیلومتر از شرق آن فاصله دارد، آبشار لارمحله است. این آبشار از کوه کاسونک سرچشمه می‌گیرد و مسیر دسترسی به آن بسیار راحت و ماشین‌رو است؛ البته توصیه می‌شود که فصل بهار یا تابستان را برای سفر به این آبشار زیبا انتخاب کنید؛ زیرا سرسبزی طبیعت آن در این دو فصل بسیار خیره‌کننده است. آبشار لارمحله دقیقا در میان دو راهی روستاهای گرمابدر و آبنیک قرار دارد و برای اقامت در آنجا می‌توانید یکی از خانه‌های روستایی اطراف آبشار را اجاره کنید.

آبشار یخی آبنیک

آبشار یخی آبنیک فشم

منبع عکس: mehrnews

در قسمت انتهایی دره آبنیک، یک آبشار بسیار زیبا و تماشایی به نام آبشار یخی آبنیک قرار گرفته است که در فصل‌های سرد سال به طور کامل یخ می‌زند و یک محل مناسب برای ورزش‌های زمستانی به شمار می‌رود. در کنار این آبشار، کوه‌ها و دره‌های زیادی وجود دارد که هر ساله به ویژه فصل تابستان میزبان بسیاری از کوهنوردان و علاقه‌مندان به طبیعت هستند تا به قله‌های اطراف ان صعود کنند. آبشار یخ زده آبنیک یک اثر زیبا و خارق‌العاده را در مقابل چشمان شما خلق می‌کند که بسیار رویایی و هیجان انگیز است. در اطراف این آبشار، پیست بین‌المللی آبنیک هم وجود دارد که علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی می‌توانند از آن استفاده کنند.

دشت جانستون

دشت زیبای جانستون فشم

منبع عکس: tishineh

یکی دیگر از جاهای دیدنی زیبا و بی‌نظیر فشم که در شمال شرقی این منطقه واقع شده است، دشت جانستون نام دارد. برای اینکه به این دشت زیبا برسید، باید از روستای آبنیک عبور کنید؛ البته فراموش نکنید که مسیر رسیدن به دشت جانستون کوهستانی است و گذر از شیب‌های تند آن می‌تواند کمی دشوار باشد؛ اما قطعا ارزش تحمل این سختی‌ها را دارد.

در مجموع، برای رفتن به دشت جانستون دو مسیر اصلی وجود دارد. مسیر اول پس از روستای زایگان و به سمت روستای آبنیک و مسیر دوم که کمی مشکل‌تر و زمان‌برتر است. ورودی روستای لالون پس از طی روستای زایگان قرار دارد. با اینکه انتخاب مسیر دوم برای رسیدن به این دشت تماشایی کمتر صورت می‌گیرد؛ اما در این مسیر امکانات رفاهی، خدماتی و رستوران‌های بسیاری وجود دارند که می‌تواند نگرانی شما را تا حد زیادی مرتفع سازد.

دره آهنگرک

دره آهنگرک در شمال فشم و در فاصله پنج کیلومتری از آن قرار گرفته است. این دره که در روستای میگون واقع شده از مناظر دیدنی و سرسبزی خاصی برخوردار است. گذر از این دره و اقامت در بخش‌های مختلف آن بسیار هیجان‌انگیز بوده و تجربه متفاوتی را در اختیار شما قرار می‌دهد، البته در نظر داشته باشید که بهتر است فصل بهار یا تابستان را برای سفر به این دره انتخاب کنید؛ زیرا سرما در فصل‌های سرد این منطقه، طاقت‌فرسا است.

در سفر به دره آهنگرک حتما یک دوربین عکاسی با خود به همراه داشته باشید؛ زیرا محال است دست خالی از این طبیعت زیبا برگردید. در صورتی که تمایل دارید یک یا چند روزی را در این دره زیبا سپری کنید، می‌توانید یکی از ویلاها و اقامتگاه‌هایی که در طول مسیر وجود دارد را اجاره کنید.

بقعه امامزاده ابراهیم

امامزاده ابراهیم یکی از فرزندان امام رضا (ع) بوده که روستای آبنیک فشم تهران افتخار میزبانی از این جاذبه تاریخی را دارد. این منطقه یک مکان خوب و مناسب برای استراحت و گذراندن اوقات فراغت بوده و امکانات رفاهی متعددی اعم از وضوخانه، سرویس بهداشتی، آلاچیق و استراحتگاه در آن وجود دارد که بسیار حائز اهمیت است. 

کوه‌های فشم

کوه های زیبای فشم

منبع عکس: iranprivatetour

دور تا دور منطقه فشم را کوه‌های بلند و سر به فلک کشیده پوشانده که با صعود از برخی از آن‌ها وارد مناطق شمالی ایران خواهید شد. تماشای کوه‌های فشم واقعا حیرت‌انگیز بوده و کوهنوردی در این نواحی بسیار لذت‌بخش است؛ بنابراین اگر اهل کوهنوردی هستید، حتما برای کوهپیمایی در کوه‌های فشم وقت بگذرانید. لاله‌های وحشی، قارچ، ریواس و سبزی‌های کوهی برخی از پوشش گیاهی این منطقه را تشکیل می‌دهند که کوهنوردان معمولا آن‌ها را با خود همراه می‌کنند.  

باغ‌های میوه فشم

باغ‌های فشم تهران

منبع عکس: sarakadeh

یکی از زیباترین و چشم‌نوازترین جاهای دیدنی فشم را می‌توان باغ‌های میوه آن معرفی کرد که گردش در آن‌ها می‌تواند بسیار دل‌انگیز باشد. آب‌و‌هوای فوق‌العاده و خاک حاصل‌خیز دو عنصر اصلی برای رشد درختان میوه هستند که علاوه بر زمین‌های شخصی، در میان راه‌های جنگلی و عمومی هم قرار دارند. پیاده‌روی و عکاسی در طبیعت بسیار آرامش‌بخش است.

پیست اسکی دربندسر

پیست اسکی دربندسر فشم

منبع عکس: fa.tripyar

زیبایی‌های منطقه فشم تهران تنها به فصل‌های بهار و تابستان یا حتی پاییز نارنجی رنگ آن محدود نمی‌شود، بلکه سفیدی برف فصل زمستان در این ناحیه واقعا چشم‌گیر و خیره‌کننده است. یکی از تفریحات زمستانی فشم پیست اسکی دربندسر است که بسته به شرایط جوی معمولا از اواسط آذر ماه تا اواخر فروردین در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

امکانات پیست اسکی دربندسر برای تمام گروه‌های سنی در نظر گرفته شده و استفاده از آن برای استفاده عموم است. شما می‌توانید علاوه بر امکان استفاده از پیست اسکی به صورت حرفه‌ای، از امکان یادگیری و آموزش آن هم بهره‌مند شوید. ساعت کاری این مجموعه در فصل‌های سرد سال از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب است.

غار اسبول

غار اسبول یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فشم تهران محسوب می‌شود که در حقیقت از سه غار در هم تنیده تشکیل شده است. بسیاری از مسافران و گردشگران پس از ورود به این منطقه زیبا از غار اسبول دیدن خواهند کرد. مسیر دسترسی به این غار پر رمز و راز دشوار نبوده و جاده تا نزدیک محل قرارگیری آن آسفالت است.

روستاهای فشم

روستای آهار فشم

منبع عکس: rahbal

اگر تمایل دارید از هیاهو و سر و صدای شهر دور باشید و چند ساعت یا چند روز را در آرامش سپری کنید، بازدید از روستاهای فشم می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. منطقه فشم دارای روستاهای متعددی بوده که هر کدام در نوع خود از زیبایی‌ها و ویژگی‌های خاصی برخوردار هستند. قدم زدن در روستاهای فشم حس نوستالژیکی را در درون شما زنده کرده و یک آرامش ذهنی بی‌بدیل را به شما هدیه می‌دهد. دورود، گرمابدر، جیرود، آبنیک، زایگان و روته از مشهورترین روستاهای فشم به شمار می‌روند.

پارک سرقلا

پارک سرقلا که در منطقه گلنک فشم قرار گرفته است، یکی دیگر از جاهای دیدنی این ناحیه است. این پارک از وسایل بازی برخوردار بوده و برای جمع‌های خانوادگی یک مکان درجه یک محسوب می‌شود. تماشای فشم از پارک سرقلا بسیار دیدنی است، بنابراین با آرامش خیال از منظره بی‌نظیر فشم لذت ببرید.

میدان فشم

میدان اصلی فشم تهران

منبع عکس: tnews

فشم دارای یک میدان اصلی به نام میدان امام خمینی است که محل تقاطع چهار خیابان به نام‌های زایگان و لالان، دیزین و شمشک، خیابان ده یا حسینه و بلوار فشم-تهران است. در بالای این میدان نام مقدس الله نصب شده و اطراف آن مملو از فروشگاه‌های کوچک و بزرگ برای خرید گردشگران است.

رودخانه فشم

رودخانه و طبیعت زیبای فشم

منبع عکس: lavasanhome

رودخانه فشم یا به عبارتی رودخانه جاجرود در حدود ۴۰ کیلومتر طول دارد که از ارتفاعات البرز سرچشمه گرفته و به رودخانه کرج سرازیر می‌شود. متاسفانه هم‌اکنون آب این رودخانه به دلیل ساخت و سازهای غیرقانونی دچار آلودگی شده است؛ اما هنوز هم برخی از اهالی فشم برای آبیاری باغ‌های خود از آب این رودخانه استفاده می‌کنند.

در گذشته رودخانه فشم آب شرب اهالی رودبار قصران را تامین می‌کرد و جالب‌تر آن‌که منبع اصلی تامین آب شرب تهران هم این رودخانه است. پسندیده است که در حفظ این پدیده طبیعی مهم و ارزشمند کوشا باشیم و از آلوده کردن آب آن پرهیز کنیم.

رستوران ‌های فشم

رستوران های باصفا و عالی در فشم

منبع عکس: tap persia

از آنجا که فشم به عنوان یکی از بهترین و بکرترین مناطق تفریحی تهران به شمار می‌رود و همواره یکی از اولویت‌های گردشگران برای گذراندن اوقات فراغت بوده، امکانات تفریحی و رفاهی مناسبی برای آن در نظر گرفته شده است. یکی از این امکانات و شاید مهم‌ترین آن را بتوان انواع رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های آن معرفی کرد. رستوران و کافی شاپ‌های سنتی و مدرن متنوعی در منطقه فشم وجود دارد که در ادامه به برخی از معروف‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

رستوران باغ بهشت فشم

رستوران باغ بهشت فشم

منبع عکس: mehrnews

رستوران باغ بهشت یکی از بهترین و مشهورترین رستوران‌های فشم است که در ابتدای جاده فشم قرار دارد. در حقیقت این رستوران در مسیر ابتدایی رفتن به فشم واقع شده و با منطقه فشم فاصله دارد. وجود پله‌های سنگی رستوران و فضای سرسبز آن حس نابی را در درون شما زنده کرده و آلاچیق‌های شیشه‌ای آن هم بی‌اختیار توجه شما را به سمت خود جلب خواهد کرد.

کیفیت غذاهای این رستوران بسیار بالا بوده و طعم آن واقعا فوق‌العاده است، به طوری که اگر یکبار به این رستوران بروید، بعید به نظر می‌رسد که در گذر بعدی خود از این رستوران از غذاهای آن میل نکنید. سرو یک چای ذغالی در آلاچیق شیشه‌ای این رستوران در کنار خانواده تجربه لذت‌بخش و فراموش‌نشدنی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

رستوران سفیر

رستوران سفیر فشم

منبع عکس: erasmusu

رستوران سفیر در سه کیلومتری منطقه فشم قرار گرفته است و به کباب‌های عالی و ماهی‌های خوشمزه‌اش شهرت دارد؛ البته فضای شیک و چشم‌انداز ویژه آن که رو به رودخانه بوده نیز غیرقابل انکار است. غذاهای این رستوران از کیفیت بالایی برخوردار بوده و محیط آن هم بسیار آرامش‌بخش و دوست‌داشتنی است. توجه داشته باشید که قیمت غذاهای این رستوران ممکن است کمی بالا باشد؛ اما به دلیل کیفیت بالای غذاها و ویوی عالی ارزش امتحان کردن را دارد.

رستوران زاگرس

یکی دیگر از بهترین رستوران‌های فشم که در یک مکان دنج با کیفیت غذایی بالا قرار گرفته است، باغ رستوران زاگرس است. این رستوران دو فضای سنتی و مدرن را به زیبایی در کنار هم قرار داده و منوی غذایی متنوعی دارد. صرف یک وعده غذای خوشمزه یا یک فنجان چای ذغالی در این رستوران، قطعا خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

رستوران کاکتوس

رستوران سه طبقه کاکتوس با نمای شیشه‌ای آماده پذیرایی از تمامی گردشگران و مسافران در منطقه فشم است. این رستوران با سرو غذاهای متنوع و باکیفیت توانسته محبوبیت بالایی در میان مشتریان خود به دست آورد. فضای رستوران کاکتوس بسیار دلنشین بوده و در بیشتر مواقع شلوغ است، بنابراین توصیه می‌کنیم پیش از رفتن برای خود میز رزرو کنید.

در ادامه به سایر رستوران های فشم تهران اشاره خواهیم کرد:

  • رستوران نایب
  • رستوران گیله وا
  • رستوران قائم
  • رستوران گلپایگان
  • رستوران محسنی
  • رستوران آبشار
  • فست فود رامیراد
  • پیتزا قصران

در نظر داشته باشید که رستوران‌های فوق در داخل محدوده فشم قرار دارند، اما در مسیر رسیدن به فشم هم رستوران‌های بسیار زیادی همانند رستوران کندو، رستوران الماس، رستوران خیام، رستوران باغ رودک و سایر رستوران‌ها وجود دارد که هر کدام در نوع خود بی‌نظیر هستند.

روستای ایگل فشم

روستای ایگل فشم

منبع عکس: golvani

ایگل نام یکی از روستاهای زیبای فشم بوده که در ۱۱ کیلومتری این منطقه قرار گرفته است. روستای ایگل در شمال شرقی قله توچال واقع شده و یکی از مسیرهای اصلی صعود به این قله به شمار می‌رود. یکی از جاذبه‌های اصلی این روستا را می‌توان آبشار ایگل است که برای رسیدن به آن از محل پارک ماشین، باید حدود دو ساعت در یک مسیر هموار پیاده‌روی کنید.

مسیر دسترسی به آبشار ایگل بسیار زیبا و تماشایی بوده و گیاهانی مختلفی همانند ریواس، پونه و تره کوهی در آن به چشم می‌خورد. برای رفتن به روستای ایگل باید از تهران وارد جاده لشگرک شوید و این مسیر را تا لواسان ادامه دهید. در مسیر جاده لواسانات به سمت اوشان و نرسیده به آهار یک جاده فرعی وجود دارد که به روستای ایگل منتهی می‌شود. در سفر به فشم حتما از روستای ایگل و آبشار معروف آن دیدن کنید.

بهترین زمان سفر به فشم

خانه‌های روستایی و طبیعت فشم

منبع عکس: lavasanhome

تمامی فصل‌ها برای سفر به فشم زیبا است و بهترین زمان آن به طور کامل به سلیقه شخصی شما بستگی دارد. بهار در فشم بسیار رویایی و دیدنی بوده و تماشای طبیعت بکر آن واقعا فوق‌العاده است. آب و هوای فشم تهران در فصل بهار بسیار عالی بوده و عطر شکوفه درختان آن شما را مدهوش خواهد کرد. فصل تابستان هم برای سفر به فشم بسیار مناسب است؛ زیرا هم دارای آب و هوای فوق‌العاده بوده و هم وقت گذراندن در کنار رودخانه و رستوران‌های آن لذت‌بخش‌تر است.

پاییز فشم را به هیچ عنوان نمی‌توانید از ذهن خود پاک کنید؛ زیرا طبیعت هفت رنگ آن یک تصویر بی‌نظیر را مقابل چشمان شما رقم خواهد زد که برای عکاسی شگفت‌انگیز است. فشم در فصل زمستان به دلیل وجود پیست اسکی طرفداران خاص خود را دارد؛ اما توصیه می‌کنیم اگر در این فصل قصد سفر به فشم را دارید، حتما تجهیزات کاملی با خود به همراه داشته باشید. در صورتی که از منطقه فشم تهران دیدن کرده‌اید، لطفا تجربیات خود را با کجارو و همه کاربران به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

بعد مسافت تهران تا فشم چقدر است؟

فاصله تهران تا فشم در حدود ۵۰ کیلومتر است.

ایگل کجاست؟

ایگل نام یکی از روستاهای زیبای فشم بوده که در ۱۱ کیلومتری این منطقه قرار گرفته است. روستای ایگل در شمال شرقی قله توچال واقع شده و یکی از مسیرهای اصلی صعود به این قله به شمار می‌رود.

بهترین زمان سفر به فشم کدام فصل است؟

بهار و تابستان بهترین زمان سفر به فشم هستند.

مسیر دسترسی به فشم چگونه است؟

از دو مسیر اتوبان امام علی یا اتوبان بابایی وارد جاده لشگرک شده و نهایتا به جاده فشم برسید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر