انویدیا و ماجرای تحریم کانال یوتیوبی؛ وقتی رهگیری پرتو دردسرساز می‌شود

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

شرکت‌های مختلف همواره محصولات جدیدشان را دراختیار کارشناسان قرار می‌دهند تا فرایند بررسی محصولات آغاز و در زمانی مشخص، مقاله‌ی بررسی محصول مدنظر روی وب‌سایت‌های مختلف منتشر شود. چنین اتفاقی برای نسل جدید کارت‌های گرافیک انویدیا اتفاق افتاده است که با نام خانواده‌ی RTX 3000 شناخته می‌شوند و مبتنی‌بر معماری امپر هستند؛ اما در‌این‌بین، اتفاقی عجیب رخ داده که ممکن است چیزی از آن نشنیده باشید.

از قرار معلوم، انویدیا در ایمیلی کوتاه به کانال یوتیوب Hardware Unboxed و خبرگزاری تک‌اسپات، اعلام کرد از‌این‌پس قصد دارد ندارد کارت‌های گرافیک سری GeForce Founders Edition را دردسترس آن‌ها قرار دهد. دلیل این اتفاق چیست؟ به‌گفته‌ی انویدیا، Hardware Unboxed هنگام بررسی کارت گرافیک جدید این شرکت زمان بسیار کمی برای بخش رهگیری پرتو RTX گذاشته و زمانِش را برای بررسی عملکرد رستر (Raster) صرف کرده است. انویدیا می‌گوید Hardware Unboxed دید متفاوتی به گیمرها و دیگر اعضای صنعت بازی دارد. 

Hardware Unboxed کانالی در یوتیوب است که دو نفر با نام‌های استیو و تیم آن را مدیریت می‌کنند. استیو و تیم مدت‌ها است با رسانه‌ی تک‌اسپات همکاری می‌کنند و تک‌اسپات می‌گوید با افتخار نظر کارشناسانه‌ی استیو و تیم را درباره‌ی پردازنده‌‌های مرکزی و پردازنده‌های گرافیکی منتشر می‌کند.

انویدیا، سازنده‌ی کارت‌های گرافیک جی فورس‌، این حق را دارد که صرفا با کارشناسان مدنظرش همکاری کند. بااین‌همه‌، اتفاقات اخیر بین انویدیا و Hardware Unboxed و البته اتفاقاتی مشابه باعث ایجاد سؤالاتی مهم و جدی با محوریت استقلال روزنامه‌نگاری می‌شود. برای مثال، شرکتی مانند انویدیا وقتی محصولش را برای کارشناسان بی‌طرف می‌فرستد، چه انتظاری از آن‌ها دارد؟

تک‌اسپات می‌گوید سال‌ها است محصولات را بی‌طرفانه بررسی می‌کند و بررسی‌های کارشناسانه‌ی Hardware Unboxed نیز بسیار همه‌جانبه هستند. کارشناسان Hardware Unboxed می‌کوشند مشتریان را از تمامی جوانب محصولی خاص مطلع کنند تا کاربر بفهمد هنگام خرید محصول، دقیقا با چه چیزی سر‌و‌کار خواهد داشت. 

کارت گرافیک انویدیا Nvidia GeForce RTX از نمای پشت

در بازار فعلی کارت‌های گرافیک که پرچم‌دارانی ۳۵۰ وات و فناوری رهگیری پرتو سخت‌افزاری و سیستم‌های خنک‌کننده‌ی عجیب‌و‌غریب را شامل می‌شود، رسانه‌ای مثل Hardware Unboxed باید نکات بسیار زیادی را بررسی کند. بااین‌حال، درنهایت تمامی علاقه‌مندان به خرید کارت گرافیک می‌خواهند جواب یک سؤال را بدانند: بازی‌ها چگونه روی سخت‌افزاری ویژه اجرا می‌شوند؟

با درنظر‌گرفتن این حقیقت که ۹۹ درصد از بازی‌های پلتفرم استیم صرفا به سیستم‌های رندرینگ رستر مجهز هستند، عملکرد رستر نکته‌ای مهم در بررسی‌های Hardware Unboxed بوده و هست و خواهد بود. فناوری رهگیری پرتو به‌مرور‌زمان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. ای ام دی (AMD) در کنسول‌های نسل نهمی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس و سری اس از قطعات سخت‌افزاری ویژه برای رهگیری پرتو استفاده کرده است تا این کنسول‌ها تجربه‌ی بصری لذت‌بخش‌تری برای کاربر فراهم کنند.

به‌گفته‌ی کسانی که بازی با کنسول‌های نسل‌نهمی را تجربه‌ کرده‌اند، Spiderman: Miles Morales در پلی استیشن 5 و Forza Motorsport در ایکس باکس سری ایکس و سری اس عملکرد گرافیکی فوق‌العاده‌ای دارند. گرچه حتی به‌لطف قابلیت‌هایی نظیر DLSS نحوه‌ی عملکرد بازی‌ها هنوز به حد انتظار نرسیده، Cyberpunk 2077 جلوه‌ای خیره‌کننده  از نسل بعدی گیمینگ را روی کامپیوتر‌های شخصی ارائه می‌دهد.

بااین‌همه‌، اکثر بازی‌ها (تقریبا تمامی بازی‌های RTX) با بهره‌گیری از سیستم‌های رندر رستر ساخته می‌شوند. کارت گرافیکی را فرض کنید که بخش اعظم تراشه‌ی آن به فناوری رهگیری پرتو اختصاص داده شده است. این کارت گرافیک فرضی خواهد توانست Quake II RTX را عالی اجرا کند، نه بیشتر.

رهگیری پرتو قطعا در مقالات بررسی کارت‌های گرافیک پیشرفته باید جایگاه ویژه‌ای داشته باشد؛ با‌این‌حال، هنوز بازی‌های مجهز به رهگیری پرتو به‌حدی زیاد نیست که کارشناسان مجاب شوند این فناوری را در کانون توجه قرار دهند و آن را با عملکرد رستر جایگزین کنند. گیمرها هنگام اجرای بازی، بیشتر متکی‌بر عملکرد رستر هستند و اگر کارشناسان تمرکز اصلی خود را به رهگیری پرتو معطوف کنند، کار اشتباهی انجام داده‌اند. به‌همین‌دلیل، بهانه انویدیا برای تحریم رسانه‌ی Hardware Unboxed عجیب به‌نظر می‌رسد. 

مقاله‌ی مرتبط:

برایان دل ریزو، مدیر ارشد بخش روابط‌عمومی انویدیا، ایمیلی برای Hardware Unboxed فرستاده و در آن گفته است انویدیا اهمیت فراوانی به رهگیری پرتو می‌دهد؛ اما بررسی‌های Hardware Unboxed از پردازنده‌های گرافیکی، روی عملکرد رستر جداگانه متمرکز است و این رسانه به‌طورگسترده تمامی فناوری‌های دیگری را از معادله خارج کرده است که انویدیا به گیمرها ارائه می‌دهد.

کارشناس رسانه‌ی تک‌اسپات که از نحوه‌ی برخورد انویدیا ناراحت شده است، این بیانیه را طعنه‌آمیز و ناخوشایند می‌داند و می‌گوید ۴۸ ساعت پس از این ایمیل،‌ خبر خوشی به‌دست Hardware Unboxed رسیده است. ظاهرا انویدیا در ایمیل جدید از Hardware Unboxed عذرخواهی و از مواضع خود عقب‌نشینی کرده است.

این نکته را نیز مدنظر قرار دهید که به‌دنبال رسانه‌ای‌شدن نخستین ایمیل انویدیا برای Hardware Unboxed، حمایت زیادی از Hardware Unboxed در توییتر شد و شاید اگر این حمایت‌ها نبود، انویدیا هرگز از تصمیمش صرف‌نظر نمی‌کرد. 

دیدگاه شما کاربران تک تایمز درباره‌ی این اتفاق چیست؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر