حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

پتنت جدید کانن؛ حذف دکمه شاتر دوربین و استفاده از تاچ پد شاتر

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

دکمه‌های شاتر از همان ابتدا عضو جدانشدنی دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری بوده‌اند و جزو آن دسته از مشخصه‌های دوربین‌ها هستند که طی سال‌های گذشته نوآوری‌ چندانی به‌ خود ندیده‌اند. اما به ‌نظر می‌رسد کانن تلاش‌هایش را آغاز کرده است تا مفهومی که از دکمه‌ی شاتر در ذهن داریم بازتعریف کند. ظاهرا کانن قصد دارد در آینده، دکمه‌ی شاتر را از دوربین‌هایش حذف کند و به ‌جای آن، صفحه‌ای لمسی (تاچ‌پد) به‌عنوان شاتر در دوربین قرار دهد. 

جدیدترین پتنت ثبت‌شده توسط کانن در ژاپن که نخستین بار توسط خبرگزاری کانن نیوز رؤیت شد، نشان می‌دهد شرکت ژاپنی به فکر جایگزینی دکمه‌ی شاتر دوربین‌هایش با سطحی لمسی است که به ضربه‌ی انگشت حساسیت نشان می‌دهد. این ناحیه‌ی لمسی افزون ‌بر فعالیت به‌عنوان شاتر و ارائه‌ی امکان تنظیم کردن فوکوس و اکسپوژر، قابلیت‌های دیگری نیز خواهد داشت.

در ادامه، طرحی را می‌بینید که در پتنت کانن قرار داده شده است. در این طرح به نبود دکمه‌ی شاتر در جایی که باید باشد، دقت کنید:

طرح دوربین کانن با پتنت تاچ پد شاتر پتنت

تاچ‌پدی که کانن در نظر دارد، بر اساس کاری که در هر لحظه با دوربین انجام می‌دهید کاربرد خاصی خواهد داشت. برای مثال ممکن است مشغول تنظیم کردن یکی از ویژگی‌های دوربین باشید یا منوی خاصی را باز کرده باشید. درواقع پتنت می‌گوید ناحیه‌ی لمسی ممکن است در هر یک از منوهای بخش تنظیمات کاربرد خاصی داشته باشد.

نمایشگر LCD دوربین‌ها که در بخش پشتی آن‌ها جای دارد، کاربردی فراتر از صرفا نمایش عکس و ویدئو دارد و کاربر از طریق لمس کردن صفحه‌نمایش می‌تواند کارهایی نظیر انتخاب نقاط فوکوس انجام دهد. مشابه‌ نمایشگرها، ناحیه‌ی لمسی روی بدنه‌ی دوربین می‌تواند راه جدید و ساده‌ای به کاربران به ‌منظور تغییر دادن تنظیمات یا انتخاب نقاط فوکوس خودکار جدید ارائه دهد. صفحه‌ی لمسی دوربین ممکن است دارای حسگرهای داخلی برای تشخیص «ضربه» یا «کشیده شدن انگشت (سوایپ)» برای انجام کارها باشد. 

صفحه لمسی پتنت تاچ پد شاتر کانن و قابلیت هایش

آن‌ دسته از عکاسانی که به دکمه‌ی شاتر دوربین و به‌طور دقیق‌تر، حسی که از آن می‌گیرند اهمیت زیادی می‌دهند، ممکن است نتوانند به‌سادگی با نبود آن در دوربین‌ها کنار بیایند. خبرگزاری کانن نیوز می‌نویسد تمامی عکاسان روی حسی که از دکمه‌ی شاتر دریافت می‌کنند ریزبین و حساس هستند و «صفحه‌ی لمسی هیچ احساسی به آن‌ها منتقل نمی‌کند؛ این صفحه صرفا ناحیه‌ای است که با انگشت روی آن ضربه می‌زنید.» کانن نیوز اعتقاد دارد عکاسان پس از دهه‌ها کار با دکمه‌ی شاتر، به «زمانی طولانی» برای عادت کردن به دوربین‌های مجهز به تاچ‌پد شاتر نیاز خواهند داشت. 

در ادامه بخوانید:

رسانه‌ی کانن نیوز در ادامه‌ی گزارش خود می‌گوید یکی از مزایای استفاده از تاچ‌پد شاتر به‌جای دکمه‌ی شاتر، بهبود مقاومت دوربین‌ها در برابر نفوذ آب است. دکمه‌ی شاتر ناحیه‌ای از دوربین است که آب به‌راحتی می‌تواند از طریق آن وارد شود و به دوربین صدمه وارد کند.

آنچه در این مقاله گفتیم از پتنت جدید کانن برداشت شده است و هنوز هیچ‌ چیز قطعی نیست. هیچ تضمینی وجود ندارد که‌ پتنت‌ها در قالب محصولی واقعی نمایان شوند. با همه‌ی این‌ها دانستن ایده‌هایی که شرکت‌هایی مثل کانن برای آینده‌ی دوربین‌ها در سر می‌پرورانند، در نوع خود جالب است.

شما کاربران تک تایمز چه دیدگاهی درباره‌ی حذف دکمه‌ی شاتر از دوربین دارید؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر