حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

افت قیمت برخی خودروها در بازار آزاد نسبت به بهای کارخانه

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – قیمت خودرو در بازار آزاد کشور طی یکی دو سال اخیر به شدت افزایش یافت و برخی از آنها با بهایی بیش از دو برابر قیمت کارخانه معامله می‌شدند. اما در حال حاضر قیمت بعضی مدل‌ها به حدی افت کرده که حتی به زیر قیمت نمونه صفرکیلومتر کارخانه رسیده است.

 

طی یکی دو سال اخیر قیمت انواع خودرو در کشور همزمان با رشد چندبرابری نرخ ارز به شدت صعودی شد و بسیاری از خودروهایی که پیش از آن در بازه قیمت100 تا 150میلیون تومان به فروش می‌رسیدند، مرز روانی یک میلیارد تومان را رد کرده و به خودروهای میلیاردی لوکس تبدیل شدند. این روند بسیار نگران‌کننده تا چند وقت پیش نیز ادامه داشت اما بعد از ثبات یافتن نرخ ارز و کاهش آن و همچنین امید به بهبود شرایط اقتصادی و خنثی شدن تحریم‌ها در آینده، تورم انتظاری از بازار خودرو کشور رخت بربست و بسیاری از این ارابه‌های چهارچرخ جذابیت خود جهت سرمایه‌گذاری را به میزان بسیار زیادی از دست دادند.

 

به گزارش رسانه تک تایمز به نقل از ایران جیب، کاهش قیمت خودرو طی هفته‌های گذشته به حدی بوده است که بهای برخی خودروها به معادل یا زیر قیمت کارخانه رسیده است. در شرایط فعلی و همزمان با شروع فصل سرد سال نیز بازار خودرو در حال وارد شدن به خواب زمستانی خود است و انتظار مشتریان جهت کاهش بیشتر قیمت‌ها سبب شده تا رکودی عمیق‌تر در این بخش حاکم شود.

قیمت خودرو همزمان با افزایش قیمت خودروها طی یکی دو سال اخیر در بازار آزاد، طبیعتا کارخانه‌ها نیز قیمت محصولات خود را افزایش دادند اما بعضا این افزایش قیمت‌ها به حدی بوده که در حال حاضر و با توجه به رکود حاکم، بهای برخی خودروها نسبت به قیمت کارخانه در بازار آزاد کمتر برآورد شده است. به عنوان مثال می‌توان به قیمت خودرو جک s5 اتوماتیک در بازار روز چهارشنبه تهران اشاره کرد. این خودرو هم اکنون با قیمت ۶۲۰ میلیون تومان معامله می‌شود و این در حالی است که قیمت کارخانه‌ای آن ۷۶۰ میلیون تومان اعلام شده است.

 

جک S3 اتوماتیک نیز حدود ۴۶۷ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و قیمت قیمت کارخانه‌ای آن ۵۳۰ میلیون تومان است. خودرو ام وی ام X55 نیز در بازار حدود ۷۲۰ میلیون تومان ارزش دارد و این در حالی است که قیمت نمایندگی این خودرو حدود ۸۴۰ میلیون تومان اعلام شده است. همچنین وانت کارا تک کابین با قیمت ۱۹۳ میلیون، مدل دو کابین آن ۲۰۵ میلیون، سایپا کوییک آر با قیمت ۱۳۹ میلیون، کوییک معمولی ۱۳۲ میلیون، دنا پلاس اتوماتیک ۳۹۵ میلیون، ۲۰۷ دستی پانوراما ۲۹۵ میلیون، پارس سال ۱۹۰ میلیون، پارس ال ایکس ۲۲۵ میلیون، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود 176 میلیون، پژو ۴۰۵ اس ال ایکس معادل ۱۷۸ میلیون و دنا معمولی حدود ۲۴۰ میلیون تومان در بازار آزاد ارزش‌گذاری شده‌اند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع خبر