استفاده از اولین تراشه 3 نانومتری در آیفون 14 اپل

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

چند روز پیش به گفته شد که اپل قبلاً 80 درصد از تولید تراشه‌های 5 نانومتری شرکت TSMC را برای سال 2021 رزرو کرده است. معماری 5 نانومتری برجسته‌ترین فناوری تراشه‌ها در حال حاضر است و این فناوری اجازه می‌دهد تا 11.8 میلیارد ترانزیستور داخل چیپست A14 بایونیک اپل قرار گیرد. برای مقایسه، 8.5 میلیارد ترانزیستور داخل تراشه A13 بایونیک وجود دارد که با استفاده از فرایند 7 نانومتری تولید شده است. A14 بایونیک با تراکم ترانزیستور 134 میلیون در هر میلی‌متر مربع در مقایسه با تراکم ترانزیستور تقریباً 90 میلیون در هر میلی‌متر مربع که با نام «ساردین» در مدل قبلی ساخته می‌شد، عملکرد و صرفه‌جویی در انرژی را در A14 در مقایسه با A13 بایونیک بهبود می‌بخشد. A13 بایونیک تراشه‌ای است که در سری آیفون 12 5G استفاده می‌شود.

طبق گزارش Money.UDN (از طریق اپل اینسایدر)، هنگامی که شرکت TSMC به تولید تراشه با معماری 3 نانومتری دست یابد که پرچم‌دار اصلی بعدی در معماری تراشه‌های خواهد بود، تراشه‌های اپل می‌توانند تمامی رقبا را به‌سختی شکست دهند. گزارش‌های تازه حاکی از آن است که اپل قبلاً تولید تراشه 3 نانومتر برای هر دو چیپست سری A و M را سفارش داده است. سری A در دستگاه‌هایی مانند آیفون و آیپد استفاده خواهد شد. تراشه M1 اخیراً توسط اپل به‌عنوان جایگزینی برای پردازنده‌های اینتل در برخی از مک ها معرفی شده است که اکنون نیز با استفاده از معماری 5 نانومتری تولید می‌شود و از 16 میلیارد ترانزیستور داخلی برخوردار است.

3nm-chip Apple-iPhone-14

ممکن است آیفون تا سال 2022 از تراشه‌های 3 نانومتری A16 بایونیک استفاده کند

منابع داخلی زنجیره تأمین شرکت TSMC اظهار داشتند که این شرکت قصد دارد تولید انبوه تراشه‌های 3 نانومتری را از سال 2022 و به دنبال تولید آزمایشی آن‌ها در نیمه دوم سال 2021 آغاز کند.در این گزارش اشاره شده است که TSMC همچنان به شکست سامسونگ تا رسیدن به غله بعدی ادامه خواهد داد. این گزارش ادعا می‌کند که کارخانه مستقر در تایوان شش ماه زودتر ساخت تراشه‌های با معماری 3 نانومتری را نسبت به سامسونگ شروع خواهد کرد. این گزارش همچنین بیان می‌کند که اپل برای آیپد و مک‌های خود، این نوع تراشه‌ها را سفارش داده است، اگرچه ما می‌دانیم که آیفون ممکن است تا سال 2022 از تراشه‌های 3 نانومتری A16 بایونیک نیز استفاده کند. این تراشه‌ها می‌توانند در آیفون 14 اپل استفاده شوند. انتظار داریم معماری جدید عملکرد بهتری (10 تا 15 درصد) را نسبت به تراشه‌های 5 نانومتری و همچنین مصرف انرژی کمتری (از 20 تا 25 درصد) را داشته باشد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع خبر