اینتل چگونه به‌کمک ویروس کرونا توانست ظرفیت تولید تراشه را افزایش دهد؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اینتل به‌تازگی مدعی شده است که توانسته تهدیدهای ایجادشده بر اثر دنیاگیری ویروس کرونا را به فرصت تبدیل کند و فعالیت‌های کاری‌اش را به‌صورت جدی ادامه دهد. اینتل در ویدئوی تبلیغاتی جدیدی اعلام کرد در بحبوحه‌ی دنیاگیری کووید ۱۹ توانسته است روش‌های بهتر و بیشتری برای افزایش شمار تراشه‌های تولیدی پیدا کند و این، خبر خوشحال‌کننده‌ای برای گیمرها و خریداران کامپیوتر‌های شخصی است.

ویروس کرونا با تعطیلی کارخانه‌ها و دفاتر کاری همراه بود و به‌همین دلیل چالش‌هایی جدی برای بسیاری از کسب و کارها ایجاد شد. این اتفاق به‌نوبه‌ی خود روی اینتل هم اثر منفی گذاشت، اما ظاهرا تیم آبی توانسته است از شرایط بحرانیِ ایجاد‌شده بر اثر کرونا برای گسترش ظرفیت تولید خود استفاده کند تا بتواند با مشکلات زنجیره‌ی تأمین که به‌خوبی از آن‌ها آگاهی دارد مقابله کند. اینتل به‌هنگام اعلام جدیدترین گزارش مالی خود گفت برخی دلایل باعث شده‌اند تعداد تراشه‌ها در بازار کم باشد و این شرکت در تلاش است مشکلات را رفع کند.

ویدئوی تبلیغاتی جدیدی اینتل که روی یوتیوب منتشر شده است، به قدم‌هایی اشاره می‌کند که اینتل طی چند سال اخیر برداشته است تا بتواند ظرفیت تولید لیتوگرافی ۱۰ نانومتری و ۱۴ نانومتری خود را دو برابر کند. اینتل امروزه از لیتوگرافی ۱۰ نانومتری در تراشه‌های نسل یازدهمی کلاس لپ تاپ سری تایگر لیک (Intel Tiger Lake) و همچنین تراشه‌ی Intel Atom P5900 استفاده می‌کند. 

در اتفاقی بسیار غیرمنتظره، اینتل از دنیاگیری ویروس کرونا به‌عنوان عاملی برای دستیابی به هدف اصلی‌اش یعنی تولید تراشه‌‌های بیشتر برای تأمین نیاز بازارهای جهانی، یاد کرد. دنیاگیری ویروس کرونا کارمندان اینتل را خانه‌نشین کرد تا مشغول به دورکاری شوند. این موضوع باعث شد اینتل بتواند از فضای خالی‌شده‌ی دفاتر کاری و آزمایشگاه‌های خود استفاده و آن‌ها را به مراکزی تولیدی به‌منظور ساخت ویفر برای استفاده در پردازنده‌ها تبدیل کند.

کیوان اسفرجانی، قائم‌مقام ارشد و مدیرکل واحد تولید و عملیات در شرکت اینتل،‌ در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «طی سه سال گذشته، ما ظرفیت تولید ویفرهایمان را دو برابر کرده‌ایم و این سرمایه‌گذاری درخورتوجهی محسوب می‌شود. در ادامه‌ی مسیر قصد متوقف شدن نداریم… ما همچنان به سرمایه‌گذاری در ظرفیت کارخانه‌ها ادامه می‌دهیم تا مطمئن شویم که می‌توانیم با نیازهای روزافزون مشتریان‌مان سازگار شویم». 

اینتل از دنیاگیری ویروس کرونا به‌عنوان فرصتی برای عملی‌کردن اهدافش در زمینه‌ی تولید تراشه استفاده کرد

اینتل همچنین گفته است که روی بهبود بازده کارخانه‌هایش کار می‌کند تا بتواند ازطریق آن‌ها در مدت‌زمانی مشخص تعداد بیشتری تراشه تولید کند. ازطریق پروژه‌ی ویژه‌ی اینتل برای بهبود بازده کارخانه‌های تولیدی، این شرکت توانست برخی تغییرات را در نحوه‌ی تولید ویفرها اعمال کند تا بازده ویفرها نیز افزایش یابد.

اینتل ادعا می‌کند که توانسته در سال جاری میلادی بازده تراشه‌های ۱۰ نانومتری خود را بهبود دهد. بر اساس ویدئوی اینتل،‌ ویفرها در حال حاضر در سه کارخانه تولید می‌شوند که دو مورد از آن‌ها در ایالات متحده‌ی آمریکا (ایالت‌های اورگن و آریزونا) قرار دارد و کارخانه‌ی دیگر در خاک فلسطین اشغالی فعالیت می‌کند. در نظر داشته باشید که تیم آبی از لیتوگرافی ۱۰ نانومتری برای ساخت نخستین کارت گرافیک مجزای خود نیز استفاده می‌کند. 

با وجود افزایش ظرفیت تولید و بهبود بازده ویفرها، اینتل همچنان دست از تلاش برنمی‌دارد و قصد دارد به دستاوردهای بیشتری برسد. اینتل می‌گوید برنامه‌ی گسترش فعالیت‌ها صرفا بخشی از برنامه‌ای کلی‌تر و چند ساله است که این شرکت برای تولید تراشه‌های بیشتر، تدوین کرده.

در ویدئوی منتشرشده توسط اینتل، تیم آبی ادعا می‌کند اقداماتش سال جاری میلادی باعث شده‌اند خروجی تولید به‌میزان ۲۵ درصد افزایش پیدا کند. اینتل می‌گوید همواره در حال انجام تحقیقات است تا راه‌های جدیدی به‌منظور پاسخگویی به میزان تقاضای بازار برای تراشه‌‌های ۱۰ نانومتری پیدا کند. تیم آبی در همین حین به‌شدت در حال کار روی لیتوگرافی هفت نانومتری است و انتظار دارد که این لیتوگرافی تا پایان سال آینده‌ی میلادی تکمیل شود و یک سال بعد (یعنی ۲۰۲۲) پردازنده‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی هفت نانومتری آماده خواهند شد. پردازنده‌های سری رایزن شرکت ای ام دی به‌عنوان رقبای اصلی پردازنده‌های اینتل، فرایند استفاده از لیتوگرافی هفت نانومتری را قبلا آغاز کرده‌اند.

در ادامه بخوانید:

تقاضا برای تراشه‌‌های قوی‌تر باعث شده است شرکت‌های انویدیا و ای ام دی نیز با مشکل کمبود تراشه مواجه شوند. جدیدترین کارت‌های گرافیک انویدیا از زمان عرضه شدن به بازار تاکنون به‌شدت کمیاب بوده‌اند و این شرایط همچنان ادامه دارد. دنیاگیری ویروس کرونا باعث شده است مردم به تراشه‌هایی قوی‌تر برای کار کردن و درس خواندن و بازی کردن نیاز داشته باشند. البته موارد دیگری نظیر نقش پررنگ دلال‌ها و البته تولید نشدن ویفر کافی توسط سامسونگ نیز به‌عنوان دلایل کمبود کارت‌های سری RTX 3000 در بازار مطرح شده‌اند. آنچه گفتیم برای پردازنده‌های مرکزی و پردازنده‌های گرافیکی جدید ای ام دی نیز صدق می‌کند. 

شما کاربران تک تایمز چه دیدگاهی درباره‌ی ادعاهای اینتل دارید؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر