کافه بازار ویژگی‌های جدید سرویس «تبلیغات در جستجو» را معرفی کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

کافه بازار سال گذشته در رویداد «تبلیغات در جست‌وجو» درباره‌ی چگونگی کارکرد سیستم سرچ‌ادز کافه بازار (SearchAdsBazaar) توضیحاتی داده بود. این سرویس اولین‌بار در سال ۱۳۹۷ راه‌اندازی شد و امسال قرار است ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه شود. به‌گفته‌ی کافه‌بازار، روزانه هفت‌میلیون جست‌وجو در بازار انجام می‌شود که ۵۱ درصد از آن‌ها به نصب منجر می‌شود. براساس ادعای کافه بازار، از ابتدای راه‌اندازی سرویس سرچ ادز تاکنون، یک‌میلیارد و هفتصدمیلیون تبلیغ مربوط به بیش از پنج‌هزار اپ یا بازی در جست‌وجوی کاربران نمایش داده شده که از این تعداد، سهم اپلیکیشن‌ها با یک‌میلیارد و چهارصدمیلیون آگهی، بیش از چهار برابر بازی‌ها بوده است.

۳۰ درصد از تبلیغات به‌نمایش درآمده در کافه بازار حاوی جزئیات بیشتری (اسکرین‌شات و…) بوده‌اند که باعث شده است تبلیغ‌دهندگان موفق شوند ۴۳ میلیون نصب کسب کنند. از این تعداد باز‌هم اپ‌ها با ۳۹ میلیون نصب، سهم بسیار بیشتری از بازی‌ها ازآنِ خود کرده‌اند. جالب است بدانید بیشترین نصب یک اپلیکیشن به‌لطف تبلیغات، ۸٫۶ میلیون و بیشترین تعداد نصب در یک روز، بیش از ۷۰ هزار نصب بوده است. همچنین میانگین قیمت تبلیغ به‌ازای هر نصب برای برنامه‌ها ۲،۲۲۷ و برای بازی‌ها ۱،۲۷۰ تومان بوده است.

تغییرات و امکانات جدید پنل سرچ ادز

ازجمله تغییرات و امکانات اضافه‌شده در پنل سرچ ادز می‌توان به «مدیریت دسترسی»، «عبارات جست‌وجو شده»، «بازطراحی جدول کلیدواژه‌ها و اضافه‌کردن متریک‌های مرتبط»، «آکادمی» و «پیشنهاد کلیدواژه» اشاره کرد.

مدیریت دسترسی

مدیریت دسترسی سرچ ادز کافه بازار

کسری وفایی، مدیرمحصول پنل تبلیغات، می‌گوید یکی از دغدغه‌های مهم مشتریان کافه بازار، امکان تفکیک دسترسی اعضای هر تیم باتوجه‌به وظایف است. بنابراین، کافه بازار دسترسی‌های مالی و اپلیکیشن و عمومی را در پنل کاربران جدا کرده است.

عبارات جست‌وجوشده

عبارات جستجو شده تبلیغ در جستجو کافه بازار

در قسمت عبارات جست‌وجوشده، می‌توان عبارات منطبق با کلیدواژه‌های مشتری را بررسی و کلیدواژه‌های برتر را انتخاب کرد. این ویژگی به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند متوجه شوند کاربران از چه طریقی اپلیکیشن‌ها را نصب می‌کنند. آمارهای متداول ارائه‌شده در سرویس‌های تبلیغاتی مانند Impression و نرخ تبدیل و متوسط CPT را می‌توان در این قسمت مشاهده کرد.

جدول کلیدواژه‌ها

قسمت بازطراحی‌شده‌ی جدول کلیدواژه‌ها امکان ایجاد پیشنهادهای جدید برای تبلیغات یا پاک‌کردن و ویرایش پیشنهادهای قبلی را فراهم می‌کند.

آکادمی

آکادمی سرچ ادز کافه بازار

سرویس آکادمی که هفته‌های آینده شروع به کار خواهد کرد، با آموزش فرایندهای داخل پنل در سه بخش «راهنمای متنی» و «ویدیوهای آموزشی» و «پرسش و پاسخ متداول» به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند بهترین نتیجه را از کمپین‌های خود در سرچ ادز بگیرند.

پیشنهاد کلیدواژه

پیشنهاد کلید واژه تبلیغ در جستجوی کافه بازار

ابزار جدید «پیشنهاد کلیدواژه» که از هفته‌ی گذشته به پنل تبلیغات در جست‌وجوی کافه بازار اضافه شده است، فهرستی از کلیدواژه‌های مرتبط با موضوع انتخاب‌شده را به توسعه‌دهنده ارائه می‌دهد. همچنین با واردکردن کلیدواژه‌های مدنظر در این ابزار، می‌توانید حجم رقابت و میانگین بازدید هر کلیدواژه را مشاهده کنید.

حراج و قیمت‌گذاری کلیدواژه‌ها چگونه انجام می‌شود؟

به‌گفته‌ی محمدجواد گلستانی، مدیرمحصول سرچ ادز در بازار، برای هر جست‌وجو یک حراجی برگزار می‌شود؛ یعنی حدود هفت‌میلیون حراجی در روز و یک حراجی در هر چند میلی‌ثانیه. دو عامل «رقم بید» (مبلغ پیشنهادی برای تبلیغ) و «ارتباط با موضوع حراج» (Relevancy) تعیین‌کننده‌ی برنده‌ی هر حراجی است.

دو فاکتور تعیین کننده در بید کافه بازار

کافه‌بازار برای توضیح بیشتر این سازوکار، از سناریویی واقعی با حضور چهار شرکت‌کننده استفاده کرد. چهار شرکت‌کننده با نام‌های C ،B ،A و D با مبالغ پیشنهادی (Bid) به‌ترتیب برابر با ۴،۰۰۰، ۳،۰۰۰، ۲،۰۰۰ و ۵۰۰ تومان در این حراجی شرکت کرده‌اند. ازآنجاکه کف قیمت در این حراجی ۷۵۰ تومان است، شرکت‌کننده‌ی D به‌صورت خودکار از این رقابت حذف می‌شود.

قیمت بید تبلیغ جستجو کافه بازار

همان‌طورکه پیش‌تر گفته‌شد، تنها قیمت پیشنهادی تعیین‌کننده‌ی برنده‌ی حراجی نیست؛ بلکه حاصل‌ضرب «نمره‌ی ارتباط شرکت‌کننده با موضوع حراج» (Relevancy Score) با قیمت بید، عاملی با نام «AD Rank» را حاصل می‌شود که برنده‌ی حراج را مشخص می‌کند. به‌عنوان نمونه، در مثال بالا شرکت‌کننده‌ی B با نمره‌ی ارتباط سه درمجموع امتیاز ۹،۰۰۰ را کسب کرده است و با وجود قیمت پیشنهادی کمتر از شرکت‌کننده‌ی A، برنده‌ی حراج می‌شود. البته به‌گفته‌ی گلستانی، حتی این امتیاز نیز تعیین‌کننده‌ی نهایی برنده‌ی حراج نیست و کافه‌ بازار باید مطمئن شود تبلیغ مدنظر تجربه‌ی بدی برای کاربر ایجاد نمی‌کند.

امتیاز بید سرچ ادز کافه بازار

همچنین، مبلغ نهایی دریافتی براساس مکانیزم «حراجی قیمت دوم» تعیین می‌شود و ممکن است از قیمت پیشنهادی شرکت‌کننده نیز کمتر باشد. در این مثال، با وجود قیمت پیشنهادی ۳،۰۰۰ تومان، تنها ۲،۶۶۰ تومان از شرکت‌کننده‌ی B به‌ازای هر نصب دریافت می‌شود.

کدام تبلیغ‌ها با جزئیات بیشتری نمایش داده می‌شوند؟

یکی از انتقاداتی که به سرویس سرچ ادز کافه بازار وارد می‌شود، نمایش متفاوت تبلیغات است؛ یعنی اینکه چرا بعضی تبلیغات همراه‌با اسکرین شات و با فضای بیشتری نمایش داده می‌شوند. به‌گفته‌ی مدیرمحصول سرچ ادز، دلیل این تفاوت در نمایش، ارتباط بیشتر بعضی تبلیغات به موضوع تبلیغ است. مرتبط‌ترین کلیدواژه‌ها برای هر اپ، اسم آن اپلیکیشن است. برای مثال، «آپ» مرتبط‌ترین کلیدواژه برای اپلیکیشن آپ است و اگر این اپ با همین کلیدواژه تبلیغ بدهد، به‌احتمال بسیار زیاد، نمایش آن با جزئیات همراه خواهد بود.

نمایش جزئیات بیشتر در کلیدواژه های مرتبط سرچ ادز

نمایش جزئیات بیشتر در مرتبط‌ترین کلیدواژه‌ها

به‌گفته‌ی گلستانی، ویژگی دیگری که فعلا کافه بازار در حال بررسی آن است و در آینده به سرچ ادز اضافه می‌شود، امکان طراحی و شخصی‌سازی تبلیغات یک کلید واژه (از اسکرین‌شات تا توضیحات دلخواه) است. برخی از این امکانات عبارت‌اند از:

  • معرفی فیچر جدید
  • شفاف‌کردن ارتباط کلیدواژه و آگهی
  • معرفی پروموشن‌ها و شعارها و کمپین‌های تبلیغاتی خاص

بازطراحی پنل تبلیغات سرچ ادز و دیسکاوری

به‌گفته‌ی کسری وفایی، پنل تبلیغات سرچ ادز و دیسکاوری بازار در آینده بازطراحی می‌شوند.

گزارش‌گیری از کمپین‌های تبلیغاتی در کافه بازار با یک نگاه

گزارش‌گیری از کمپین‌ها با یک نگاه

به‌گفته‌ی مدیرمحصول پنل تبلیغات کافه بازار، این بازطراحی نیازهای توسعه‌دهندگان و کسب‌وکارها را دقیق‌تر پوشش خواهد داد و ویژگی‌های زیر را شامل می‌شود:

  • بازطراحی، به‌منظور ایجاد تجربه‌ی کاربری منطبق با نیاز‌های تبلیغ‌دهندگان
  • فرهنگ کاربرمحور، پژوهش، جمع‌آوری مشکلات و دسته‌بندی براساس نیاز‌ها
  • آسان‌سازی استفاده از پنل و افزایش امکانات محصولی برای بهبود تبلیغات موبایلی
  • بهبود فرایند‌ها با هدف
    – ساخت کمپین و انتخاب کلیدواژه‌های مؤثر
    – پرداخت توسعه‌دهندگان برای شارژ حساب و تخصیص بودجه به کمپین‌ها
    – گزارش‌گیری و Campaign Optimization

دلیل ناهماهنگی آمار پنل کافه بازار و ترکرها

یکی از انتقادات توسعه‌دهندگان در سال‌های اخیر، همخوانی‌نداشتن آمارهای پنل کافه بازار با آمار ترکرها بوده است. به‌گفته‌ی مدیرمحصول سرچ ادز، با تلاش‌های کافه بازار در یک سال اخیر، نرخ تطابق پنل و ترکرها برای برخی توسعه‌دهندگان از ۵۰ به ۹۰ درصد رسیده است. گلستانی البته اعتقاد دارد این تطابق‌نداشتنِ اندک موضوعی همیشگی خواهد بود و تنها مختص کافه بازار نیست؛ بلکه تمام فروشگاه‌های نرم‌افزاری با آن رو‌به‌رو هستند. دو دلیل عمده‌ی این ناهمخوانی نیز به تفاوت نحوه‌ی شمارش تعداد نصب و نصب‌کردن اپلیکیشن به‌دست کاربرانی مربوط می‌شود که قبلا آن را پاک و حالا با نمایش تبلیغ دوباره آن را نصب کرده‌اند.

ری‌تارگتینگ

ری تارگتینگ قابلیتی است که با استفاده از آن، توسعه‌دهندگان می‌توانند به مخاطبانی هم دسترسی داشته باشند که اپلیکیشن را نصب کرده‌اند و ازطریق آن، قابلیت‌های جدیدی را به کاربران معرفی یا کاربرانی را فعال کنند که از اپ استفاده نمی‌کنند و درنتیجه، نرخ آپدیت اپلیکیشن را افزایش دهند. 

تبلیغات شخصی سازی شده در کافه بازار

به‌گفته‌ی مدیرمحصول سرچ ادز، ری‌تارگتینگ احتمالا در آینده یکی از قابلیت‌های سرچ ادز خواهد بود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع خبر