گزارش: عینک هوشمند اپل تا سال ۲۰۲۳ عرضه خواهد شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اپل اخیراً اختراع جدیدی به نام “سیستم نمایشی با تغییر نور موضعی” در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده (USPTO) ثبت کرده است. این حق ثبت اختراع ممکن است با شایعات جدید محصول اپل مطابقت داشته باشد. به عبارت دیگر، تا دو سال آینده شاهد عینک هوشمند اپل خواهیم بود.

در اوایل سال ۲۰۱۸، منابع متعددی فاش کردند که عینک اپل، مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده (AR) از تراشه‌های ۵ نانومتری بهره می‌برد. در آن زمان، آیفون X اپل از پردازنده ۱۰ نانومتری A11 استفاده می‌کرد. امروزه نیز اپل با پردازنده A14 bionic وارد صنعت پردازنده‌های ۵ نانومتری شده است. بنابراین، پیش‌بینی می‌شود که این عینک هوشمد ظرف دو سال آینده به بازار عرضه شود. در مورد نام این محصول اظهارات معتبری وجود ندارد، اما یک تحلیلگر مشهور بیان کرده است که این دستگاه احتمالاً اپل گلس (Apple Glass) نامیده می‌شود. به دلیل شباهت این عینک با گوگل گلس، این نام‌گذاری منطقی به‌نظر می‌رسد.

در این ثبت اختراع، اپل مفهوم “تنظیم نور موضعی” را توضیح داده است. این سیستم دارای یک سیستم لنز قابل تنظیم به صورت پویا است تا کاربران مختلف و یا شرایط مختلف، عملکرد دستگاه را تنظیم کنند. از تعدیل‌کننده‌های نور می‌توان برای تاریکی قسمت‌های مورد نظر کاربر استفاده کرد. به زبان ساده، لنزهای مبتنی بر این فناوری می‌توانند با تنظیم روشنایی تصویر، به‌طور فعال با نور محیط سازگار شوند. به عنوان مثال، این سیستم توسط یک مدولاتور نوری قابل تنظیم برای تولید یک منطقه تاریک استفاده می‌شود تا صفحه‌ای با محتوای تولیدشده توسط رایانه در گوشه سمت راست در بالای دید کاربر قرار بگیرد. از آنجا که لنزها قابلیت تنظیم بالایی دارند، تصاویر چپ و راست چشم نیز می‌توانند به طور مستقل تنظیم شوند.

بر اساس تحلیل وب‌سایت‌های مختلف، اپل به احتمال زیاد قبل از سال ۲۰۲۳ عینک هوشمند خود را منتشر می‌کند. طبق اطلاعات منتشرشده، اپل گلس بر اساس سیستم‌عامل استاربورد (Starboard) یا glassOS ساخته خواهد شد و بعد از اتصال این عینک به آیفون، کاربران می‌توانند پیام‌های متنی، ایمیل‌ها، نقشه و سایر محتوا را بر روی آن مشاهده کنند. علاوه بر این، منابع خبر ادعا می‌کنند که اختراع ثبت‌شده‌ اپل نشان می‌دهد که عینک هوشمند این شرکت با تجهیزات طبی بینایی همراه خواهد بود و به‌طور خودکار برای رفع نیازهای افراد نزدیک‌بین تنظیم می‌شود. برخی از تحلیلگران اشاره کردند که این حق ثبت اختراع ممکن است به هدست واقعیت مجازی (VR) برای گوشی‌های هوشمند نیز اشاره داشته باشد.

در تاریخ ۴ آوریل ۲۰۱۲، گوگل با انتشار یک ویدیوی جالب، عینک هوشمند خود را به نام گوگل گلس رسماً معرفی کرد تا این نوع دستگاه‌ها به یک امر روزمره در زندگی هوشمند تبدیل شوند. در این ویدئو، کاربران می‌توانند از طریق عینک گوگل نقشه را مشاهده کنند و از طریق صدا، ویدئو یا متن و بدون استفاده از گوشی هوشمند خود چت کنند. با این حال، این محصول به دلیل نقص قوانین حریم خصوصی و امنیت از بازار مصرف خارج شد و شایعه قیمت ۱۵۰۰ دلاری آن برای خیلی از کاربران به‌صرفه نبود. اپل امیدوار است که اپل گلس را به محصولی محبوب در بین کاربران تبدیل کند اما تجربه گوگل نشان می‌دهد که کار این شرکت ساده نخواهد بود.

در سال ۲۰۱۷، ژن مونستر، تحلیلگر معروف حوزه فناوری پیش‌بینی کرد که فروش عینک هوشمند اپل از آیفون پیشی می‌گیرد. وی بیان کرد که اپل گلس بیشتر عملکردهای گوشی‌های آیفون را خواهد داشت و استفاده از آن راحت‌تر از آیفون خواهد بود. این تحلیل‌گر اضافه کرد که تا ده سال آینده آیفون از بازار حذف نمی‌شود، اما با محبوبیت تدریجی اپل گلس، اهمیت تجاری آیفون را برای اپل بسیار کاهش می‌دهد. اما باید در نظر داشت که اولاً، عینک‌های هوشمند اپل به عنوان لوازم جانبی گوشی‌های هوشمند قرار گرفته‌اند نه محصولات اصلی. بسیاری از منابع اشاره کرده‌اند که اپل گلس لازم است تا به آیفون متصل باشد و در غیر  این صورت، قادر به پردازش اطلاعات نخواهد بود. دوماً عینک‌ها، دستکش‌ها، ساعت‌ها و سایر اجزای هوشمند در کنار هم باعث سهولت انجام کارها می‌شوند اما نمی‌توانند قابلیت‌های تلفن‌های هوشمند را مانند آن‌ها ارائه دهند. سوم این که هنوز مشکلات فنی و اخلاقی بسیاری در عینک‌های هوشمند وجود دارد. برای مثال، همان‌طور که پیش‌تر بیان کردیم، نقض حریم خصوصی، قیمت بالا و سایر مشکلات باعث می‌شود که این محصول مشکلات زیادی در راه عرضه جهانی داشته باشد. اگرچه این عینک نمی‌تواند جایگزین گوشی‌های هوشمند شود، اما پیشرفت‌های انقلابی‌ای که ممکن است عینک‌های هوشمند ایجاد کنند، هنوز قابل انتظار است.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع خبر