تبدیل CO2 به سوخت جت ؛ دستاورد جدید دانشمندان آکسفورد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – پژوهشگران دانشگاه آکسفورد با تبدیل گاز CO2 به سوخت جت به موفقیت بزرگی در کاهش تاثیرات منفی زیست محیطی ناشی از سفرهای هوایی دست یافته اند.

ظاهرا پژوهشگران روش جدیدی را برای کاهش تاثیرات محیطی ناشی از مسافرت های هوایی پیدا کرده اند، خصوصا اگر هواپیمایی الکتریکی و استفاده از سایر سوخت های جایگزین امکان پذیر نباشد. طبق گزارش Wired دانشمندان دانشگاه آکسفورد توانسته اند گاز CO2 را به سوخت جت تبدیل کرده و احتمال هوانوردی به وسیله سوخت معمولی با هیچ گونه انتشار گاز گلخانه ای را افزایش دهند.  

راه حل جدید به طور موثر و با تکیه بر روش احتراق آلی، فرایند سوختن سوخت را برعکس می کند. تیم پژوهشی ترکیبی از اسید سیتریک، هیدروژن و کاتالیزور آهن-منیزیوم-پتاسیم را گرم کرده تا گاز دی اکسید کربن را به سوخت مایع تبدیل کند، به طوری که این سوخت قادر به تامین انرژی هواپیمای جت است.

روش جدید هزینه بالایی نداشته، پیچیده نیست و از مواد معمولی استفاده می کند. در ضمن، ارزان تر از فرایند هایی است که از آن ها برای تبدیل هیدروژن و آب به سوخت استفاده می شود. البته باید گفت که کاربرد روش جدید تبدیل گاز CO2 به سوخت جت با چالش های متعددی مواجه است. روش آزمایشگاهی تنها چند گرم سوخت تولید می کند. این درحالی است که هر پرواز معمولی به میزان عظیمی از سوخت احتیاج دارد. همچنین به استفاده وسیع تری از سیستم های کربن گیری احتیاج است. توجه داشته باشید که برای تحقق یافتن انتشار صفر گازهای گلخانه ای، سیستم های کربن گیری و تبدیل کربن باید بر اساس انرژی پاک عمل کنند.

به هر حال، محققین در حال مذاکره با شرکای صنعتی بوده و هیچ مانع علمی را سد راه اجرای روش جدید تبدیل گاز CO2 به سوخت جت نمی بینند. در واقع این روش می تواند یکی از گزینه های مناسب برای ناوگان هوایی باشد. خطوط هوایی نیز دیگر مجبور به تعویض سوخت هواپیماهای خود نبوده و می توانند به برنامه کربن خنثی ملحق شوند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع خبر