دانشمندان ام آی تی موفق به تولید سیاه ترین ماده جهان شدند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – به استناد اخبار علمی جدید، دانشمندان به صورت اتفاقی موفق به تولید سیاه ترین ماده جهان شده اند که 99.995 درصد از نور را جذب می کند.

دانشمندان ام آی تی اخیرا موفق به تولید اتفاقی ماده ای شده اند که 10 بار سیاه تر از سیاه ترین ماده ای است که تاکنون کشف شده است. این ماده که بیش از 99.995 درصد از هر نور وارد شده به خود را جذب می کند، از نانو لوله هایی از کربن که به صورت عمودی تراز شده اند و بر سطح آلومینیم فویل کلر اندود شکل گرفته، تشکیل شده است. نکته جالب آن است که این ماده به صورت اتفاقی کشف شده است.

محققان حین کشف این ماده، مشغول آزمایش کردن روش های تولید نانو لوله های کربن بر سطوح مواد رسانایی همچون آلومینیم بودند تا ویژگی های الکتریکی و گرمایی آن ها را تقویت کنند. رنگ ماده ای که نهایتا تشکیل شد، تیم دانشمندان را شگفت زده کرد و آن ها متوجه شدند که موفق به کشف سیاه ترین ماده جهان شده اند.

این اکتشاف اکنون در نمایشگاهی هنری به نام رستگاری غرور (The Redemption of Vanity) در نیویورک به نمایش درآمده است. در این ماده الماسی زرد رنگ و 16.78 قیراطی قرار گرفته است. این الماس قیمتی معادل 2 میلیون دلار دارد.

علاوه بر این موارد، دانشمندان اعلام کرده اند که برنامه هایی عملی نیز برای این ماده در نظر گرفته اند. این ماده می تواند در پرده های نوری و برای کاهش شدت نور ناخواسته مورد استفاده قرار گرفته و به تلسکوپ های فضایی جهت کشف سیارات خارجی مختلف کمک کند.

پیش از آن که دانشمندان ام آی تی موفق به کشف این ماده شوند، عنوان سیاه ترین ماده جهان به نوعی از نانو لوله هایی از کربن در دمای پایین (تحت عنوان وانتابلک) تعلق گرفته بود. این ماده قابلیت جذب 99.96 درصد از نور تابیده شده را داشت. شرکت بی ام و نیز یکی از اتومبیل های خود را به این ماده آغشته کرد.

یکی از محققان این پروژه اظهار داشت:

مواد بسیار سیاه در برنامه های علمی و فضایی کاربرد بسیاری دارند. هنرمندان نیز از دوره رنسانس به رنگ های بسیار سیاه علاقه مند بوده اند. ماده ای که تیم ما موفق به کشف آن شده است، 10 مرتبه سیاه تر از تمام اجسام سیاه تاکنون کشف شده است؛ با این حال من فکر می کنم جسم تیره تری از این جسم نیز وجود دارد که نهایتا کشف خواهد شد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع