ادعای گوگل مبنی بر نزدیک شدن به برتری کوانتومی حقیقت دارد؟ – رسانه کلیک

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – شرکت گوگل به پیشرفت قابل ملاحظه ای در زمینه ساخت یک کامپیوتر کوانتومی دست یافته و به مفهوم برتری کوانتومی نزدیک شده است.

طبق یک مقاله پژوهشی در وب سایت ناسا، گوگل مدعی شده که توانسته به برتری کوانتومی دست پیدا کند. طبق این ادعا، گوگل موفق به ساخت کامپیوتری شده که می تواند محاسبات غیر قابل حل توسط کامیپوترهای معمولی را به اتمام برساند. ظاهرا کامپیوتر کوانتومی 53 کوبیت این شرکت به نام Sycamore، توانسته یک مسئله ریاضی را به مدت سه دقیقه و 20 ثانیه به اثبات برساند. این محاسبات، به اثبات این مسئله مربوط می شود که اعداد ساخته شده توسط یک مولد اعداد تصادفی، واقعا تصادفی هستند.  این در حالی است که Summit یعنی قدرتمند ترین ابرکامپیوتر دنیا، به 10000 سال زمان برای حل این مسئله و رسیدن به اثبات آن احتیاج دارد. کامپیوترهای معمولی نیز اصلا قادر به اثبات این موضوع نیستند.

طبق گفته نویسندگان این مقاله، این آزمایش نشان دهنده نخستین محاسباتی است که تنها توسط یک پردازنده کوانتومی قابلیت اجرای آن ها را دارد.

ادعای گوگل به یک موضوع بحث برانگیز تبدیل شده است. رئیس پژوهشی IBM در مصاحبه ای با مجله FT گفته که ادعای گوگل، تصدیق کردنی نیست! وی افزود که Sycamore در آزمون لیتموس برای کامپیوترهای کوانتومی همه منظوره مردود شده و در واقع تنها برای حل یک مسئله خاص طراحی شده است. بخشی از این مشکل نیز به کاربرد عبارت برتری کوانتومی باز می گردد. این عبارت نخستین بار توسط یک فیزیکدان نظری به نام جان پرسکیل و در سال 2012 مطرح شد. طبق تعریف، یک کامپیوتر کوانتومی تنها به شرطی به برتری کوانتومی می رسد که بتواند محاسبات غیر قابل حل توسط قدرتمند ترین کامپیوترهای جهان را به اتمام برساند. 

در هر صورت، برخی از دانشمندان کامپیوتری نیز به تحسین پیشرفت گوگل پرداخته اند. به عنوان مثال دنیل لیدار، پروفسور مهندسی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در گفتگویی با FT گفته که گوگل، گامی به سوی یک کامپیوتر کوانتومی مقیاس پذیر برداشته است. در حقیقت این که گوگل به واسطه Sycamore به چه چیزی دست پیدا کرده، چندان اهمیت ندارد. نکته مهم این است که گوگل توانسته مسائل پیچیده و دشواری را در پیشبرد ساخت یک کامپیوتر کوانتومی تمام عیار حل کند! با اینکه ایجاد تغییر در زندگی روزمره از طریق رایانش کوانتومی، موضوعی است که در آینده بسیار دور تحقق می یابد، اما دستاورد گوگل قطعا یک گام مهم به شمار می آید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع