نسخه‌ی نسل بعدی خودروی تویوتا میرای معرفی شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

نسل دوم از خودروی تویوتا میرای در سال ۲۰۲۰ میلادی از راه خواهد رسید. این خبری است که به تازگی توسط رییس شرکت تویوتا یعنی تاکشی اوچیامادا در جریان برگزاری کنفرانس هیدروژن توکیو مورد تایید قرار گرفته است.

نخستین نسل از خودروی تویوتا میرای در سال ۲۰۱۴ میلادی وارد بازار شد. بنابراین جای تعجبی ندارد که پس از گذشت پنج سال شاهد معرفی دومین نسل از این خودروی هیدروژنی باشیم. البته نسل پیشین این خودرو با چالش‌های متعددی درگیر بود. چالش‌هایی که موجب شدند تا عده‌ای تصور کنند به همین زودی‌ها شاهد معرفی نسل جدیدی از خودروی تویوتا میرای نخواهیم بود. با این حال شرکت تویوتا تصمیم گرفته است که بار دیگر با این چالش‌ها مواجه شود و نسل دوم این خودروی مبتنی بر پیل سوختی هیدروژنی را به بازار عرضه کند.

نخستین چالش مهمی که خودروی تویوتا میرای با آن مواجه بود و این موضوع همچنان هم ادامه دارد، عدم وجود زیرساخت مناسب برای استفاده از این خودرو است. چالشی که به خصوص در یکی از بازارهای هدف این خودرو یعنی کشور آمریکا بسیار به چشم می‌آید. در کشور آمریکا تعداد آن دسته از جایگاه‌های سوخت‌گیری که به عرضه‌ی سوخت هیدروژنی می‌پردازند انگشت‌شمار است. به همین دلیل میزان فروش نسل نخست از خودروی تویوتا میرای خیلی زود در بازار آمریکا شیب نزولی به خود گرفت و فروش این خودرو هم‌اکنون تنها به ایالت کالیفرنیا محدود شده است.

به طور کل شرکت تویوتا در عمل سال گذشته تنها موفق به فروش ۱۷۰۰ دستگاه خودروی تویوتا میرای در بازار آمریکا شد. این محصول نخستین خودروی مدرن مبتنی بر پیل سوختی هیدروژنی به شمار می‌رود که قرار بود در مقیاس وسیع به فروش برسد. با این حال عدم وجود زیرساخت مناسب اجازه‌ی رسیدن به چنین موفقیتی را به شرکت تویوتا و خودروی هیدروژنی ساخت این شرکت نداد.

تویوتا میرای

به این ترتیب می‌توان ادعا کرد که خودروی هیدروژنی تویوتا از نظر میزان فروش عملکرد چندان چشمگیری را به نمایش نگذاشته و این موضوع ظرف یکی دو سال اخیر به یک چالش جدی برای تویوتا تبدیل شده است. با این حال این شرکت خودروسازی ژاپنی با معرفی نسل دوم خودروی هیدروژنی خود نشان داد که وجود این چالش چندان در اهداف بلند مدت این شرکت تاثیرگذار نیست.

دومین چالش مهمی که شرکت تویوتا در بحث فروش نسل نخست از خودروی تویوتا میرای با آن دست به گریبان بود قیمت تعیین شده برای این خودرو است. قیمت پایه این خودروی هیدروژنی از حدود ۶۰ هزار دلار آغاز می‌شود و به تدریج افزایش می‌یابد. رقمی که برای یک خودروی سواری با این حد و اندازه چندان اقتصادی به نظر نمی‌رسد. در عمل خودروی تویوتا میرای فارغ از تکنولوژی‌های نوین مربوط به پیل سوختی هیدروژنی که از وجود آن‌ها بهره می‌برد، یک خودروی سواری نسبتا معمولی است. خودرویی که از نظر مشخصات فنی و قابلیت‌ها و امکاناتی که به مشتری عرضه می‌کند حرف چندانی برای گفتن در مقابل رقیبان سنتی و حتی هیبریدی خود ندارد. بنابراین چندان دور از انتظار نیست که مشتریان بالقوه‌ی این خودرو به سراغ سایر محصولات موجود در بازار بروند.

با این حال شرکت تویوتا انتظار دارد که قیمت خودروهای هیدروژنی به تدریج پایین بیاید و رفته رفته رقابتی شود. رییس بخش فروش و بازاریابی شرکت تویوتا در اروپا یعنی مت هریسون معتقد است که شاید در ده سال آینده قیمت خودروهای هیدروژنی با خودروهای هیبریدی و خودروهای سنتی مبتنی بر سیستم احتراق داخلی هم‌تراز شود. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که نسل دوم خودروی تویوتا میرای با قیمتی رقابتی به بازار عرضه شود. در واقع به نظر می‌رسد که نسل دوم این خودروی هیدروژنی نیز دقیقا با همان چالش‌های نسل نخست آن دست به گریبان خواهد بود.

تویوتا میرای

البته این چالش‌ها تنها به شرکت تویوتا اختصاص ندارد و شرکت‌هایی نظیر هوندا و هیوندای که خودروهای هیدروژنی خود را در بازار آمریکا عرضه کرده‌اند نیز با آن‌ها دست به گریبان هستند. هر دو شرکت یاد شده مانند شرکت تویوتا خودروهای هیدروژنی خود را به دلیل نبود زیرساخت مناسب تنها در ایالت کالیفرنیا عرضه می‌کنند. علاوه بر آن قیمت خودروهای هیدروژنی این دو شرکت نیز مانند قیمت خودروی تویوتا میرای بالا است و توان رقابت با خودروهای سنتی و هیبریدی را ندارد.

با این حال شرکت هیوندای نیز مانند تویوتا هنوز در مقابل این چالش‌ها تسلیم نشده و از تولید و توسعه‌ی خودروهای هیدروژنی دست نکشیده است. به هر حال آینده از آن خودروهای مبتنی بر تکنولوژی‌های مدرن خواهد بود. بنابراین شرکت‌هایی مانند تویوتا و هیوندای با غلبه بر چالش‌های پیش‌رو سعی می‌کنند از همین حالا بخش مهمی از این بازار نوپا را به خود اختصاص دهند.

احتمالا در ماه‌های آینده خبر‌های کامل‌تری از خودروی تویوتا میرای منتشر خواهد شد و علاقه‌مندان به دنیای خودرو می‌توانند با مشخصات و امکانات این خودروی هیدروژنی آشنایی بیشتری پیدا کنند. پس بهتر است منتظر انتشار اخبار بیشتر از این خودرو بمانیم.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع