یکی از کمیاب‌ترین پستانداران دنیا به‌تازگی در انگلستان متولد شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

با‌این حال، گونه‌ی این کرگدن همچنان در معرض خطر انقراض قرار دارد. زمانی تعداد کرگدن‌های سیاه (Diceros bicornis) در آفریقا به ده‌ها هزار می‌رسید، اما امروزه تنها حدود ۶۵۰۰ زنجیر از آن‌ها در حیات‌وحش باقی مانده‌ است. قبلاً چندین زیرگونه منقرض شده‌ است و بسیاری از زیرگونه‌های باقیمانده به دلیل شکار غیرقانونی و از بین رفتن زیستگاه‌ها، بسیار در معرض خطر هستند.

زیرگونه‌ی کرگدن‌های سیاه شرقی (Diceros bicornis michaeli) یا زیرگونه‌ی زوری و توله‌اش به‌لطف اقدامات حفاظتی از آستانه‌ی انقراض خارج شده است. ایویسن می‌گوید: «متاسفانه این زیرگونه از حدود بیش‌از یک قرن پیش، برای شاخش شکار می‌شد و در بازارهای غیرقانونی حیاط‌وحش به فروش می‌رسید.»

تولد نوزاد ارزشمند گام مثبت دیگری برای حفاظت از حیات این گونه است. تکثیر گونه‌های در‌حال انقراض در باغ‌وحش‌های حفاظت‌شده در اروپا، یکی از اهداف اصلی برای حفاظت از گونه‌های در معرض خطر انقراض است.

کارشناسان باغ‌وحش چستر سال‌هاست که برای حفظ یک جمعیت سالم ژنتیکی از کرگدن‌های سیاه در آفریقا، در تلاشی مشترک با سایر باغ‌وحش‌های اروپایی کرگدن‌های سیاه را پرورش می‌دهند. یکی از ترفندهای موفقیت‌آمیز باغ‌وحش چستر، نظارت دقیق بر هورمون‌های تولید‌مثلی در مدفوع کرگدن است. نگهبانان باغ‌وحش از این طریق متوجه می‌شوند که کدام کرگدن‌های نر و ماده در چه زمانی و چگونه باید با هم جفت بشوند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.