حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

خبر تازه چگونگی استفاده از هوش مصنوعی در تولید عسل آذرماه

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز در آذرماه ۱۴۰۲

استارتاپ دیگری به نام Beewise به تولید عسل بصورت هوشمند و رباتیک پرداخته که سرو صدای زیادی به پا کرده و رباتی به نام Beehomes را ساخته که به عنوان اولین ربات هوشمند تولید عسل شناخته می شود. این ربات از ظروف ۱۲ متر مربعی تشکیل شده که ۲ میلیون زنبور را در ۲۴ کندو نگهداری می‌کند. نکته قابل توجه این است که با انرژی خورشیدی کار میکند و با سیستم نظارت هوشمند فعالیت می کند.

آیا برای تولید عسل استفاده از هوش مصنوعی کافی است؟

برای اینکه بتوان عسل طبیعی تولید کرد علاوه بر مدیریت و نظارت بر کندو، باید به تغذیه زنبور عسل که از بافت گیاهی منطقه است توجه ویژه ای کرد. در هنگام خرید عسل ، شما با واژه ای مثل عسل گون، عسل کنار، عسل زرشک و … بر میخورید که این به آن معناست که پوشش گیاهی ای که زنبور عسل از آن تغذیه کرده برای تولید عسل، عمدتا از آن گیاه بوده است. حال آنکه زنبورداران، در این مرحله هم چالش هایی را به همراه دارند. اگر بافت گیاهی برای تولید عسل کافی نباشد زنبورداران مجبور به کوچ کندوهای خود هستند که خود دارای چالشهای فراوانی است. که در این صورت با هوش مصنوعی فقط می توان نیاز زنبور را فهمید.

آیا هوش مصنوعی تولید عسل در ایران بکار گرفته خواهد شد؟

تولید در کشورهایی که صنایع پیشرفته ای دارند در وسعت بالا انجام می شود برای مثال هلند در تولید گل، شماره یک جهان است. وقتی که گلخانه های آن ها را نگاه می کنید می بینید که زمین هایی بسیار وسیع برای کشت با تکنولوژی بسیار پیشرفته توسط فقط یک کمپانی اجرا می شود و به سادگی به همه جای دنیا گل صادر می کنند. این دلیلی است که می توانند زیرساخت خوبی برای خود سرمایه گذاری و فراهم کنند. در صورتیکه گلخانه های ایران به مراتب خیلی کوچکتر از گلخانه های هلند هستند، ارز گران است و کشور زیر ساخت صادراتی ندارد. بنابراین توجیه اقتصادی برای گلخانه داران وجود ندارد که بخواهند تکنولوژی های پیشرفته تولید و برداشت گل را در کشور پیاده سازی کنند و به شیوه کاملا سنتی انجام می شود.

در کشاورزی و دامپروری و صنایع غذایی هم به همین شیوه و بیزینس مدل در کشور در حال انجام است. در موضوع عسل هم بعید نیست که این تکنولوژی ها توجیه اقتصادی برای زنبورداران نداشته باشد مگر آنکه با قیمت مناسب در تولیدات کوچک این ابزارها به دنیا ارائه شود و بتوان از آن بهره برداری کرد.

در حال حاضر فروشگاه های عسل شناخته شده همانند کشمون، سوئیت یامی، روستایی که خود داری زنبورداری هستند بصورت سنتی مشغول تولید هستند و طبق صحبتی که با این عزیزان و برخی فعالان صنعت عسل شده، به دنبال راهکارهایی برای صادرات هستند تا بتوانند این صنعت را رونق دهند و پس از آن راهکارهای نوین و هوشمندسازی را بتوانند اجرا کنند.

استفاده از هوش مصنوعی در تولید عسل، امکانات جدیدی را برای کشاورزان و تولیدکننان فراهم کرده است. از تصویربرداری تا پیش‌بینی تولید و از مدیریت بهره‌وری تا تشخیص بیماری‌ها، هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار قدرتمند در بهبود عملکرد و کیفیت محصولات عسل نقش دارد. استفاده از استارتاپ‌ها و پروژه‌های نوظهور در این زمینه، نشان‌دهنده پتانسیل بالای هوش مصنوعی در بهبود صنعت تولید عسل است.

با این پیشرفت‌ها، می‌توان انتظار داشت که در آینده، هوش مصنوعی به عنوان یک عامل اساسی در بهبود فرآیندهای تصمیم‌گیری و مدیریت منابع در صنعت تولید عسل مطرح شود و بهره‌وری و کیفیت این محصول ارتقاء یابد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.