ساخت برگ مصنوعی که دی اکسید کربن را به سوخت تبدیل می کند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – محققین دانشگاه واترلو به تازگی موفق به ساخت یک نوع برگ مصنوعی شده اند که قادر است با استفاده از دی اکسید کربن موجود در هوا، گاز مفید اکسیژن و سوخت مایع تولید کند.

گیاهان و درختان مختلف علاوه بر زیبایی و جلوه دادن به محیط پیرامون، نقش مهمی در پاک سازی آب و هوا دارند. بدین ترتیب که با جذب گاز نامطلوب دی اکسید کربن و تولید اکسیژن، شرایط مناسب را برای بقای سایر موجودات زنده فراهم می کنند.

متاسفانه طی چند دهه اخیر، پیشرفت انسان ها به قدری سریع بوده که موجب جنگل زدایی و قطع بی رویه درختان در سراسر جهان شده است. به طوری که کاشت نهال و گیاهان تازه نیز نمی تواند پاسخگوی این حجم از مصرف باشد. اما به نظر می رسد که دانشمندان به تازگی راه حل مناسبی برای رفع این مشکل پیدا کرده اند. محققین دانشگاه واترلو موفق به اختراع یک برگ مصنوعی شده اند که قادر است با تقلید از عمکرد برگ های واقعی، دی اکسید کربن را جذب کرده و آن را به اکسیژن و یک نوع سوخت مایع تبدیل کند.

برگ مصنوعی

ییمین وو، سرپرست تیم تحقیقاتی در این باره می گوید:

با استفاده از این تکنولوژی می توان میزان سوخت تولید شده از خورشید را به 10 درصد رسانید. این روش حتی از فرایند فتوسنتز معمولی نیز بهتر عمل می کند. گام بعدی ما همکاری با شرکت های صنعتی بزرگ جهت افزایش راندمان و بهره گیری از سیستم های مهندسی سلولی به منظور تولید سوخت مایع است.

ساخت این برگ مصنوعی یک دستاورد مهم و امیدوار کننده طی سال های اخیر به شمار می آید. اگر چه وو و همکارانش هنوز راه زیادی در پیش دارند اما بی تردید می توان گفت که توسعه این تکنولوژی، موجب حیات مجدد سیاره و بهبود شرایط زندگی برای نسل های آتی خواهد شد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع