داستان نامه‌های منتسب به سازمان فناوری چیست؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – به تازگی نامه‌هایی در فضای مجازی منتشر شده که سوالاتی برای ما ایجاد کرده است. برای بررسی نامه‌های منتسب به سازمان فناوری در ادامه همراه ما باشید.

اینترنت کشور از شنبه شب، ۲۵ آبان در پی تغییر قیمت بنزین و اتفاقاتی که درادامه داشت؛ بنا به دستور شورای امنیت قطع شد.

در ادامه پس از 5 روز خاموشی اینترنتی در کشور، به صورت مرحله‌ای ابتدا امکان دسترسی به اینترنت در اختیار مراکز دانشگاهی، تجاری و سازمان‌ها فراهم شد. در نهایت پس از 7 روز کاربران خانگی به اینترنت متصل شدند.

 تا به امروز 5 آذر ماه که 10 روز از قطعی اینترنت در کشور می‌گذرد، کاربران امکان استفاده از دیتای موبایل خود را ندارند. این در حالی است که وزیر ارتباطات از پیگیری دریافت مصوبه از سوی شورای امنیت کشور برای برقراری اینترنت تلفن‌ همراه خبر داده بود.

اما در این بحبوحه و در میان تمام اتفاقات اخیر، نامه‌های منتسب به سازمان فناوری در صفحات اجتماعی دست به دست می‌شود. به اعتقاد بسیاری از افراد، این نامه‌ها حکایت از درخواست سازمان فناوری اطلاعات از بخش دولتی و خصوصی برای ایجاد محدودیت‌های بیشتر روی سرویس اینترنت جهانی و قطع همیشگی آن در آینده‌ای نزدیک دارد.

نامه‌های منتسب به سازمان فناوری

محسن براتی در رابطه با وایت لیستی که سارمان فناوری در پی تهیه آن است، در گفتگو با تک تایمز می‌گوید: «بر اساس این نامه، سازمان فناوری ایران در پی تهیه وایت لیستی از سرویس دهندگان مهم و حیاتی و نیازهای آنهاست. برای مثال اگر سرویس‌دهنده‌ای از وب سایت یا ابزارهای مدیریت خاصی استفاده می‌کند؛ در پی وقوع دوباره قطعی اینترنت، سرویس دهندگان امکان دسترسی به سرویس‌های حیاتی خود را داشته باشند. این کار ظاهرا با هدف جلوگیری از خسارات وارده به کسب و کارهایی است که فعالیتی بر بستر افتصادی کشور دارند.»

براتی معتقد است که شاید آسیبی به کسب و کارهای آنلاین و مهم وارد نشود، اما قطعا بسیاری از افرادی که به صورت فریلنسر بر بستر اینترنت فعالیت دارند، در این میان فاکتور گرفته خواهند شد.

براتی باور دارد تهیه چنین لیستی این نکته را قوت می‌بخشد که احتمالا در آینده ای نه چندان دور، دوباره در زمینه اینترنت بین‌المللی با قطعی‌ همیشگی مواجه خواهیم شد.

نامه‌های منتسب به سازمان فناوری

امیر ناظمی، رییس سازمان فناوری ایران و معاون وزیر ارتباطات در این زمینه در گفتگو با خبرنگار تک تایمز می‌گوید: «تنها هدف از ارسال این دو نامه شفاف‌سازی ضربه‌های اقتصادی برای تصمیم‌گیرانی است که دستور قطع اینترنت را به خاطر شرایط ویژه کشور داده‌اند.»

رییس سازمان فناوری در توضیح بیشتر این موضوع ادامه می‌دهد: «نامه عنوان شده برای معرفی یک نماینده و تهیه یک لیست از سرویس‌هایی که به خدمات خارجی وابسته‌اند، روز چهارشنبه ۲۹ آبان به آنها ارسال شده است؛ یعنی روزی که اینترنت کشور قطع بود.»

رییس سازمان فناوری با اشاره به این نکته که داستان ارسال این نامه از تماس کاربری با او که از قطع خدمات بیمارستانی خبر می‌داد شروع شده است؛ تاکید می‌کند: «زمانی که این پیام را از سمت این کاربر دریافت کردم به این نکته پی بردم  قطع اینترنت می‌تواند از سمت برخی سازمان‌ها به بهانه‌ای برای عدم ارایه سرویس مبدل شود.».

ناظمی با عنوان این نکته که در حقیقت هدف از ارسال این نامه باز کردن گره مشکلات مردم بوده است، تصریح می‌کند: «این نامه در زمان قطع اینترنت برای این به سازمان‌ها ارسال شد تا بدانیم چه خدمات داخلی برای ارائه به سرویس خارجی وابسته است تا مشکل را حل و امکان ارائه سرویس را به شهروندان در آن زمان فراهم کنیم.»

معاون وزیر ارتباطات معتقد است عنوان شدن این نکته در شبکه‌های احتماعی که در آینده‌ای نه چندان دور اینترنت برای همیشه از دسترس کاربران خارج خواهد شد؛ در اصل از جو سیاسی حاکم بر کشور نشات گرفته، اضافه می‌کند: «نامه در زمان قطع اینترنت ارسال شده است برای اینکه خدمت رسانی به مردم متوقف نشود. نکته‌ای که در زمان ارسال این نامه به آن توجه کرده بودیم؛ در این موضوع خلاصه شده بود که اگر مردم به دلایلی به خاطر قطع اینترنت از این سازمان‌ها سرویس نگرفتند، من موظف هستم که شرایط ارائه خدمات حیاتی برای آنها را فراهم کنم.»

اما داستان نامه دوم سازمان فناوری اطلاعات به کسب‌وکارها برای حضور در جلسه‌ای در مورد پیامد‌های قطع اینترنت روی فعالیتشان، در اصل با هدف برآورد‌های هزینه وارد شده به کسب‌وکارهای مختلف به دلیل قطع اینترنت بوده است.

رییس سازمان فناوری در این رابطه اینگونه توضیح می‌دهد: «بعد از اتصال مجدد اینترنت از ابتدای هفته تصمیم گرفتیم با شرکت‌های استارتاپی‌، رسانه‌های تخصصی، صنف‌های فعال در حوزه آی‌تی مانند سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، کمیسیون‌های فناوری اتاق بازرگانی و غیره جلساتی برگزار کنیم تا هزینه‌های تحمیل شده به کسب‌وکارهای فعال در صنعت ICT شفاف شود و با در اختیار گذاشتن یک گزارش کامل از این ضرر‌ها به سیاست‌گذارنی که این تصمیم را گرفته‌اند به آنها بگوییم که یک هفته قطع اینترنت چه تاثیری روی اقتصاد کشور داشته است.»

ناظمی معتقد است قطع یک هفته اینترنت علاوه بر هزینه‌های مالی، تاثیرات منفی دیگری از جمله بی‌اعتمادی برای توسعه یک کسب‌وکار، به فکر افتادن گروهی برای مهاجرت و از بین رفتن امنیت روانی مردم شده که باید این تاثیرات به صورت شفاف اعلام شود و در ادامه اضافه می‌کند: «به عنوان یک مدیر در وزارت ارتباطات موظفیم تاثیرات تصمیم‌ و هزینه‌های مادی و معنوی ایجاد شده در این زمینه را برای سیاست‌گذاران شفاف کنیم.»

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع